Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Nu har lille Tage kommit till världen, 13.09 idag. 2940 g tung och precis perfekt :)

• snö 81

Tack allihopa!!

Jag åkte som sagt hem med en sovdos igår kväll och sov som en klubbad säl mellan 22-03. Vaknade helt smärtfri, men behövde bara gå upp och kissa så drog det igång. Fick regelbundna värkar vid 04.30 och åkte in till förlossningen vid 5.45. Värkarna började ta i nåt kopiöst bara efter en halvtimme på förlossningen så det blev lustgas nästan direkt. Öppnade mig riktgt snabbt och bra, klarade mig bra på bara lustgas länge, men kände sen att jag ville få lite mer lindring och vila så jag bad om EDA. Var öppen minst 8 cm då, men utan edan hade jag aldrig klarat mig för lille Tage låg i vidöppet läge, alltså med näsan uppåt istället för neråt som man "ska" ligga. Pga läget ville han inte komma ner i bäckenet så det blev ett utdraget förlopp med många lägesändringar pga sviktande hjärtljud. När läkaren hotade med sugklocka för att få ner honom blev jag arg :) Fick testa att krysta för att se om nåt hände och direkt på första krystningen sa BM att här behövs ingen sugklocka. Jag krystade kanske 4-5 minuter och sen var han ute :)

2 940 g, 48 cm och helt perfekt!!!

• snö 81
    Mildamilda skrev 2015-03-14 20:01:05 följande:
    Mindre och mindre mage för varje graviditet? Min är också mindre nu än förra. Fast annan form så mer utputande eller vad man ska säga...
    Min mage var också mycket mindre denna gång. Det skiljer 400 gram på första och andra barnet, men det har nog inte med saken att göra.
  • snö 81
    sommarstad skrev 2015-03-15 06:36:45 följande:

Nu är vår son här. Han kom igår vid 21-tiden. Inte förren nu har han velat somna så jag är inte bara helt slut från förlossningen utam ännu en nstt utan sömn. Ska skriva och berätta mer senare.

Grattis till den lille!!
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-03-15 08:31:23 följande:

Grattis Sommarstad!

Det är helt sjukt, men jag skulle kunna tänka mig att ha förlossningen framför mig nu... Det var en så himla häftig upplevelse, och väl värd smärtan :)

Om jag får ett barn till funderar jag på att strunta i eda och be om någon form av bedövningsspruta som dämpar när barnet tränger ut. Om det alternativet finns :)

Jag känner inte igen det där med att man "måste" krysta på krystvärkar, jag kände det aldrig så, jag krystade för att barnmorskan sa till mig. Värkarna kändes knappt, jag fick verkligen känna efter, och hade svårt att känna HUR jag skulle göra.

Jag har nu testat en förlossning utan eda och en med eda och det är helt klart skillnad i krystskedet. Utan eda får kroppen en sån jäkla kraft att det inte går att göra annat än att krysta. Med eda kände jag ett starkt tryck neråt, men inte alls på samma sätt. Jag upplevde att det var svårt att veta hur jag skulle göra, men han kom ju ut på en krystvärk så det funkade ju bra ändå.
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-03-15 09:59:48 följande:
    När jag fick första var jag inte alls beredd på hur krystvärkarna skulle kännas. Alla hade ju sagt att det var som att vara riktigt skitnödig.. jo tjena, de som känner så när de är skitnödiga tycker jag väldigt synd om! När krystvärkarna kom fick jag panik! Kroppen tog ju i helt av sig själv och jag som har kontrollbehov kunde inte göra något alls!

Var likadant under andra förlossningen, kroppen tog i själv! Så att bm bad mig ta det lugnt och försöka andas igenom nån värk för att inte spricka skrek jag bara "det skiter jag i" och så fortsatte jag ta i allt jag kunde:P
    Ja precis, om det finns dom som har så när dom är bajsnödiga är det riktigt synd om dom :) Krystvärkarna går inte att styra alls.

Denna gången utan den känslan gjorde krystskedet mycket ondare och jag ville sluta trycka på medan alla andra sa åt mig att trycka på. Kändes som att jag skulle gå sönder totalt, men inte ett enda stygn blev det.
  • snö 81
    laila88 skrev 2015-03-15 11:14:41 följande:

Ni som nu fått era bebisar och varit på bb och förlossning nyligt, har ni något ni tänkt på att ni skulle behövt ha med er i bb-väskan? eller något som ni kom på va sjukt onödigt? :) 

Något jag inte skulle klara mig utan är mina egna kläder och framförallt mina egna trosor och bindor!
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-03-15 17:01:10 följande:
    Jag skulle tagit tofflor, morgonrock, svarta mjukisbyxor och amningslinnen. Inte leggings (visar blöjan) och amningsBH (vem orkar hålla på med det?). Jag älskade sjukhusrockarna, men kände mig lite naken i den om jag skulle ut i dagrummet.

Tog med två ombyten till bebisen, och det tyckte jag räckte. Det fanns ju kläder att låna. Det var onödigt med tjock overall till bilen, det hade räckt med innekläder, en tröja, mössa och babywrap.

Trosor hade jag inte behövt, älskade nättrosorna, haha!

Väldigt nöjd med godispackningen: En påse kolasnören, tre små snickers, en påse bilar. Jag hade planerat att ta med clementiner och äpplen också, men det fanns inte hemma när vi åkte in.
    Nättrosorna - hur gör man för att behålla dom på sig?? :)

Denna gången fick vi inte låna en enda omgång kläder på BB. Med dottern fick vi låna en uppsättning och sen resten egna kläder...
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-03-15 18:54:36 följande:

Ska tillägga att jag inte bara blödde mycket utan även länge. Det höll på 12veckor efter första förlossningen.. nej, jag skojar inte! Var lagom less

Usch, stackare!!

Jag födde för lite drygt ett dygn sedan och för mig börjar de stora nattbindorna från Always vara onödiga, skulle med lätthet kunna ha vanliga typ de rosa från Libresse.
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-03-15 20:21:22 följande:
    Åkte dina ner? Mina satt skitbra! Tyvärr var man tvungen att be om de riktigt stora bindorna (de som är som blöjor), de något mindre bindorna var det fri tillgång på. Vi hade även fri tillgång till Libero strl 2, men 1 fick man be om. Kläderna fick man också låna hur många uppsättningar man ville, både till mig och bebisen (fast jag hade bara blöja på henne, och egna kläder ibland).

Verkar vara ganska olika med andra ord :)
    Minns från förra gången också att nättrosorna satt så fruktansvärt dåligt. Direkt när man tar på sig dom är dom ok, men en timme senare tappar man dom :( Hade tänkt skippa det helt denna gång, men efter duschen på förlossningen tog jag såna på mig och modellen mindre av blöjan, bytte till eget sen när vi kom till BB.

Här är fri tillgång till båda storlekarna av bindor/blöjor till manna, blöjor måste man ha egna och kläder har jag som sagt inte ens sett till.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?