• vfja

Åsa Romson hetsar mot vita män

Följande är citat från Åsa:

"Man kan nästan misstänka lite grann att det hänger ihop, att om det bara sitter vita heterosexuella män vid makten, då bygger man också ett samhälle som passar bäst för vita, heterosexuella män. Och det blir så fel! För de flesta av oss, de allra flesta av oss här, vi är inte vita, medelålders heterosexuella män. Vi är människor, och det betyder att vi har lika värde. Men vi är olika på alla möjliga sätt."

Tänk nu om hon hade bytt ut vita män mot svarta kvinnor:

"Man kan nästan misstänka lite grann att det hänger ihop, att om det bara sitter svarta homosexuella kvinnor vid makten, då bygger man också ett samhälle som passar bäst för svarta, homosexuella kvinnor. Och det blir så fel! För de flesta av oss, de allra flesta av oss här, vi är inte svarta, medelålders homosexuella kvinnor. Vi är människor, och det betyder att vi har lika värde. Men vi är olika på alla möjliga sätt."

Hade hon sagt så där hade hon blivit anmäld för hets mot folkgrupp samt stämplats som rasist.

Anledningen att hon kunde säga så där om vita män är för att det är PK.

• Svar på tråden Åsa Romson hetsar mot vita män
  • Butterscotch
    vfja skrev 2014-07-08 17:09:21 följande:

Följande är citat från Åsa:

"Man kan nästan misstänka lite grann att det hänger ihop, att om det bara sitter vita heterosexuella män vid makten, då bygger man också ett samhälle som passar bäst för vita, heterosexuella män. Och det blir så fel! För de flesta av oss, de allra flesta av oss här, vi är inte vita, medelålders heterosexuella män. Vi är människor, och det betyder att vi har lika värde. Men vi är olika på alla möjliga sätt."

Tänk nu om hon hade bytt ut vita män mot svarta kvinnor:

"Man kan nästan misstänka lite grann att det hänger ihop, att om det bara sitter svarta homosexuella kvinnor vid makten, då bygger man också ett samhälle som passar bäst för svarta, homosexuella kvinnor. Och det blir så fel! För de flesta av oss, de allra flesta av oss här, vi är inte svarta, medelålders homosexuella kvinnor. Vi är människor, och det betyder att vi har lika värde. Men vi är olika på alla möjliga sätt."

Hade hon sagt så där hade hon blivit anmäld för hets mot folkgrupp samt stämplats som rasist.

Anledningen att hon kunde säga så där om vita män är för att det är PK.

Nej, det har inget med PK att göra. "Vita heterosexuella män" är normen, "svarta homosexuella kvinnor" är inte det. Hade de senare varit normen hade det inte varit något konstigt att säga så.
  • Dr Caligari

Ja det var ju en osedvanligt obegåvad slutsats "Anledningen att hon kunde säga så där om vita män är för att det är PK" (sic). Hennes påstående är raljerande och överdrivet men i stora drag har hon rätt vilket de flesta ändå torde hålla med om. Maktstrukturen i det västerländska samhället ser sådan ut. Män är en priviligierad grupp, vita är en priviligierad grupp, vita män en synnerligen priviligierad grupp! (jfr det amerikanska begreppet W.A.S.P)

• Dr Caligari

Herr dröppel... förlåt Droppel i farten igen. För det första: utbildningsnivån bland de som röstar på MP är generellt hög, jfr med SD där den är mycket låg... Så ja det finns många fler som röstar MP än de grupper du nämnde. Nja jag tror inte att det var under drogrus hon framför sina åsikter, jag måste säga att det överlag är sunda åsikter även om jag inte delar dem alla. Ett tidigare drogmissbruk eller bruk som man lämnat bakom sig är väl inte något att dra alltför stora växlar på... Jag känner mig bekymrad över ditt påstående att de hatar svenska folket, och att de vill byta ut vår befolkning. Det låter både som paranoia och kverulantism! Har du tittat för djupt i glaset eller är anklagelserna om drogbruk något du projicerar på andra. Det du skriver är närmast obegripligt! Lägg ner och gå och lägg dig människa!

Adjö

• MadHatter

Ja hade det varit så att svarta homosexuella kvinnor varit i majoritet i maktpositioner hade nog någon uttalat sig som i ditt exempel.
    Och med största sannolikhet hade väl samhället sett någorlunda annorlunda ut om vi hade en historik av svarta homosexuella kvinnor vid makten. Tror du inte det?

• MarabouZZ

Hon generaliserar gruppen att vita män som syndabockar och gruppen kvinnor som offer. Lite 30-tals nazist-retorik faktiskt. Det är uppenbart att hon försöker locka de största stolpskotten från F till MP. 

Dagens passiva klimatpolitik är att sätta de lata männen framför kvinnor och barn."

"Varför skall mannen som sitter ensam i sin stadsjeep gå före kvinnan som åker buss till jobbet?"

"Vi ifrågasätter varför mannen som åker på affärsresa skall få en egen flygplats inne i Stockholm, medan den kvinnliga studenten inte har någonstans att bo."

"Män släpper ut mer koldioxid än kvinnor, män äter mer kött, de åker mer bil, de flyger mer."

"Vi ifrågasätter också vad det är som säger att den svenske mannens rätt att äta kött varje dag skall gå före den sudanesiska kvinnans rätt att slippa få sin skörd förstörd av klimatförändringar."

"Det är de rika männen som orsakar utsläppen, och det är kvinnorna som är offren. Detta är riktigt när man tittar på Sverige, när man tittar på Europa och när man tittar på världen".

• Dr Caligari

Förlåt herr dröppel (och alla andra läsare) är ovan att skriva i detta format och skriver gärna komprimerat.

Förstår att jag givetvis bör skriva med någon form av styckesindelning.

Eftersom du verkar nyfiken på min bakgrund dröppel (och eftersom du gissar så dåligt), så kan jag berätta att du har fel; jag är man, högutbildad, höginkomsttagare, liberla snarare än "vänster" och jag bor inte i någon av våra storstäder utan i en mellanstor stad.

Snälla dröppel jag skriker inte alls och du kommer knappast med någon "faktaenlig information"

Adjö

• Dr Caligari
    MarabouZZ skrev 2014-07-08 23:50:09 följande:

Hon generaliserar gruppen att vita män som syndabockar och gruppen kvinnor som offer. Lite 30-tals nazist-retorik faktiskt. Det är uppenbart att hon försöker locka de största stolpskotten från F till MP. 

Dagens passiva klimatpolitik är att sätta de lata männen framför kvinnor och barn.""Varför skall mannen som sitter ensam i sin stadsjeep gå före kvinnan som åker buss till jobbet?""Vi ifrågasätter varför mannen som åker på affärsresa skall få en egen flygplats inne i Stockholm, medan den kvinnliga studenten inte har någonstans att bo.""Män släpper ut mer koldioxid än kvinnor, män äter mer kött, de åker mer bil, de flyger mer.""Vi ifrågasätter också vad det är som säger att den svenske mannens rätt att äta kött varje dag skall gå före den sudanesiska kvinnans rätt att slippa få sin skörd förstörd av klimatförändringar.""Man kan nästan misstänka lite grann att det hänger ihop, att om det bara sitter vita heterosexuella män vid makten, då bygger man också ett samhälle som passar bäst för vita, heterosexuella män. Och det blir så fel! För de flesta av oss, de allra flesta av oss här, vi är inte vita, medelålders heterosexuella män. Vi är människor, och det betyder att vi har lika värde. Men vi är olika på alla möjliga sätt."

"Det är de rika männen som orsakar utsläppen, och det är kvinnorna som är offren. Detta är riktigt när man tittar på Sverige, när man tittar på Europa och när man tittar på världen".

Bäste MarabouZZ

Jag tycker det är väl magstarkt ja du får ursäkta men faktiskt oförskämt att göra kopplingen till Nazismen, fy på dig!

Visst hon raljerar men det finns ju ändå en poäng i det hon säger!

Hon visar på en motsättning som finns men hon gör det en smula överdrivet det kan jag hålla med om. Men bespara oss från nazireferneser tack

Adjö!
  • kenneth768768

Men hur kom sexualiteten in i problembeskrivningen? Är det inte så måmga homosexuella vita män som är styrelseproffs eller vad? Eller orsakar just de aldrig ngt ont?

• Linnea1994

Inte direkt första gången hon gör bort sej! För ett par veckor sedan retade hon ju gallfeber på vargexperter då hon kallade dom lögnare....

• Molle1981
    Voodoodoll skrev 2014-07-08 19:23:03 följande:

Eeh... Fast det är ju inte alls samma sak?

Det är just det, de är.

Även om statistik visar att det är vita medelåldersmän som står för mest utsläpp i världen så kan man inte dra alla över en kant. Föreställ er om hon tagit upp annan fakta i sitt tal.

Tex om att det är den utländske mannen som är till skuld för de ökade grova våldtäkterna i landet eller det är pga den höga invandringen brottsligheten har ökat i landet, eller att Romer har en kultur av att stjäla. Allt detta hade lett till hennes avgång och anklagelser för rasism trots att det också är fakta. Fakta som inte är PK att ta upp eller ifrågasätta.

Detta är för mig ganska mkt samma sak!

Och ja, jag är ganska högutbildad..
Svar på tråden Åsa Romson hetsar mot vita män