• vfja

Åsa Romson hetsar mot vita män

Följande är citat från Åsa:

"Man kan nästan misstänka lite grann att det hänger ihop, att om det bara sitter vita heterosexuella män vid makten, då bygger man också ett samhälle som passar bäst för vita, heterosexuella män. Och det blir så fel! För de flesta av oss, de allra flesta av oss här, vi är inte vita, medelålders heterosexuella män. Vi är människor, och det betyder att vi har lika värde. Men vi är olika på alla möjliga sätt."

Tänk nu om hon hade bytt ut vita män mot svarta kvinnor:

"Man kan nästan misstänka lite grann att det hänger ihop, att om det bara sitter svarta homosexuella kvinnor vid makten, då bygger man också ett samhälle som passar bäst för svarta, homosexuella kvinnor. Och det blir så fel! För de flesta av oss, de allra flesta av oss här, vi är inte svarta, medelålders homosexuella kvinnor. Vi är människor, och det betyder att vi har lika värde. Men vi är olika på alla möjliga sätt."

Hade hon sagt så där hade hon blivit anmäld för hets mot folkgrupp samt stämplats som rasist.

Anledningen att hon kunde säga så där om vita män är för att det är PK.

• Svar på tråden Åsa Romson hetsar mot vita män
  • Odin

Hon är dum i huvudet!! En sån hade lobotimerats förr i tiden........

...nu blir dom "folkvalda".....Förvånad

• vfja
    Linnea1994 skrev 2014-07-11 01:34:06 följande:

Inte direkt första gången hon gör bort sej! För ett par veckor sedan retade hon ju gallfeber på vargexperter då hon kallade dom lögnare....

Jag skulle nog säga att det inte är första gången som MP gör bort sig. Det har hänt minst en gång tidigare att de gjort galna uttalanden precis innan ett val som fått folk att tänka om.

Nu var ju detta tal en uppenbar flirt med F!s väljare, men de måste ju tänka på att behålla de väljare de redan har också...
  • kenneth768768

Jag vill veta mer åsa! Jag hoppas du läser tråden.

På vilket sätt orsakar just vi heterosexuella extra skada? Har det med antal alternativ på toaletter att göra, som de av oss (vilket är extremt få) som sitter i kommunförvaltningen är skyldiga till?

Kan man korrigera oss på ngt sätt så vi blir lite mindre heterosexuella?

• Simon 681

Det är raljerande, intolerant, förenklat, fördummat och en uppenbar flirt med potentiella FI-väljare.

Precis vad man förväntar sig av någon så långt till vänster, med andra ord.

Jag hade mp i bakhuvudet som ett alternativ till piratpartiet, då de på pappret har bra "track record" i integritetsfrågor, har röstat med PP i europaparlamentet, var med och fick till minoritetsbordläggningen av datalagringsdirektivet. Framför allt sitter de redan i riksdagen och det ser ut som PP kanske aldrig kommer kunna komma över ens en procent.

Men nu behöver jag inte bekymra mig om det längre. Jag kommer inte att rösta på ett parti som ser mig som ett problem som behövs fixas i bästa fall och en fiende i sämsta fall. Detta är vad ett språkrör säger offentligt och jag vill inte ens tänka på vilket manshat som florerar under den polerade ytan.

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • vfja
    Simon 681 skrev 2014-07-11 08:40:07 följande:

Det är raljerande, intolerant, förenklat, fördummat och en uppenbar flirt med potentiella FI-väljare.

Jag hade mp i bakhuvudet som ett alternativ till piratpartiet, då de på pappret har bra "track record" i integritetsfrågor, har röstat med PP i europaparlamentet, var med och fick till minoritetsbordläggningen av datalagringsdirektivet. Framför allt sitter de redan i riksdagen och det ser ut som PP kanske aldrig kommer kunna komma över ens en procent.

Men nu behöver jag inte bekymra mig om det längre. Jag kommer inte att rösta på ett parti som ser mig som ett problem som behövs fixas i bästa fall och en fiende i sämsta fall. Detta är vad ett språkrör säger offentligt och jag vill inte ens tänka på vilket manshat som florerar under den polerade ytan.

Jag tror iofs inte ens hon menar det, eller MP står iaf inte bakom det. F! har gått framåt starkt, och både S, MP och V vet att det är deras väljare som kan stjälas. Det är knappast så att folk går från SD eller FP direkt till F!.

Det är därför man gör sådana här uttalanden. Det är bara röstfiske. Men visst är det pinsamt.
  • Simon 681

Sedan belyser detta också en tankevurpa inom feminism.

Premiss 1: Kvinnor hålls tillbaka speciellt på arbetsmarknaden av olika strukturer. Det önskvärda är 50-50 i styresler och allt annat högavlönat och prestigefyllt. Det finns ingen objektiv, biologisk skillnad mellan kvinnor och män som gör att de väljer olika, utan om det vore en rättvis marknad skulle kvinnor leda lika många företag som män.

Premiss 2: Det som män gör är dåligt. Storföretag förgiftar miljön. Monetära värden sätt före mänskliga, se Romsons tal för en massa exempel.

Slutledning (den logiska): Kvinnor borde utgöra större del av de som har negativ inverkan på miljön och som säljer ut våra barns framtid. Kvinnor skulle rimligtvis inte göra någonting annorlunda eftersom vi redan i premiss 1 gick igenom att det inte finns någon skillnad mellan än mans och en kvinnas sätt att svara på samma stimuli som inte är effekten av en kulturellt/socialt konstruktion, och en kvinna som inte påverkas av dessa kommer att agera som en man.

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • FDFMGA
    Simon 681 skrev 2014-07-11 08:40:07 följande:

Jag tillhör den grupp som Åsa Romson talar om, möjligen med ett undantag: min eventuella maktposition.

Men jag känner mig inte för ett ögonblick hotad, förstår heller inte varför jag skulle göra detta.

Minns du undersökningen från Dagens Industri för någon månad sen. Den visade att vi män sitter på 90 procent av vd-posterna inom de kommunala bolagen. Det fanns en ganska stor skillnad kommunerna emellan, i några fanns det ingen kvinnlig vd alls och i några var det en nästan jämn fördelning.

Var beror skillnaderna på? Kvotering? Var har man i så fall kvoterat? 
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • MadHatter
    Molle1981 skrev 2014-07-11 01:42:36 följande:

Det är just det, de är.

Även om statistik visar att det är vita medelåldersmän som står för mest utsläpp i världen så kan man inte dra alla över en kant. Föreställ er om hon tagit upp annan fakta i sitt tal.

Tex om att det är den utländske mannen som är till skuld för de ökade grova våldtäkterna i landet eller det är pga den höga invandringen brottsligheten har ökat i landet, eller att Romer har en kultur av att stjäla. Allt detta hade lett till hennes avgång och anklagelser för rasism trots att det också är fakta. Fakta som inte är PK att ta upp eller ifrågasätta.

Detta är för mig ganska mkt samma sak!

Och ja, jag är ganska högutbildad..

Jag förstår inte hur du kan likställa detta alls. Jag får börja med en brasklapp om att jag inte hört eller läst talet utan bara utgår från de citat som finns här.

Som jag läser talet vill Romson lyfta fram att så som samhället ser ut i dag är beroende av vilka som styrt landet, politiskt och ekonomiskt. Att om en viss grupp haft stort inflytande i samhällsutvecklingen under en längre tid är det rimligt att anta att gruppen format samhället så som passar gruppen bäst.

Romson vill lyfta fram att de normer som finns i dag inte nödvändigtvis är "de rätta" och neutrala på något sätt utan påverkats av intressen hos den grupp som styrt. Hon ger då exempel på samhällsfenomen som hon menar finns just för att det är denna grupp som styrt men menar att det idag inte finns någon anledning att det är just dessa värderingar som ska styra.

Vad jag förstår är inte hennes mål att skuldbelägga vita heterosexuella män utan att visa att det samhälle vi har idag är utformat av och för en viss grupp. Hennes tanke är väl att vi idag måste lyfta fram fler röster och också vara beredda på att ändra samhällsnormen så att den är mer heterogen till sin karaktär och utformad efter ett mångfald av grupper.

Man behöver inte hålla med Romson vare sig i sak eller retoriskt grepp men att koppla talet till brottsstatistik över utlandsfödda känns väldigt långsökt.

Hon pratar ju om maktstrukturer och hur samhället hittills (historiskt) formats och hur hon vill att framtiden ska formas.

Man kan naturligtvis se det som problematiskt att gruppera folk på det sättet, för även om heterosexuella vita män generellt haft mest makt har ju inte alla heterosexuella vita män haft det. Vem som helst inom gruppen har ju inte haft inflytande utan det handlar om en grupp i gruppen. Så givetvis kan man kritisera talet, men de kopplingar du gör förstår jag inte alls.
  • Simon 681
    FDFMGA skrev 2014-07-11 09:00:31 följande:
    Jag tillhör den grupp som Åsa Romson talar om, möjligen med ett undantag: min eventuella maktposition.

Men jag känner mig inte för ett ögonblick hotad, förstår heller inte varför jag skulle göra detta.

Minns du undersökningen från Dagens Industri för någon månad sen. Den visade att vi män sitter på 90 procent av vd-posterna inom de kommunala bolagen. Det fanns en ganska stor skillnad kommunerna emellan, i några fanns det ingen kvinnlig vd alls och i några var det en nästan jämn fördelning.

Var beror skillnaderna på? Kvotering? Var har man i så fall kvoterat? 

Nej, har inte sett den undersökningen och kan inte heller svara på vad skillnader mellan kommuner beror på.

"Vi" har inte en enda styrelsepost i ett kommunalt företag. Att vissa män (ett fåtal) har högt avlöna arbeten och hög status är ingen nytta för män som inte har det. Det finns inget "Vi män" där.

Svar på tråden Åsa Romson hetsar mot vita män