• Fruhn

Vi som planerar äggdonation hösten/vintern 2014-2015

Dags för en ny tråd för oss som hoppas på att bli föräldrar via äggdonation hösten/vintern 2014-2015.

• Svar på tråden Vi som planerar äggdonation hösten/vintern 2014-2015
  • Löparnörden
    Vinterprinsessa skrev 2014-07-15 09:19:08 följande:

Jag är nyfiken på hur era män resonerat, hur dom tänker kring ÄD, det är ju deras spermier och gener? Kan dom nånsin förstå hur känslan är för oss mammor som tar enmot ett donerat ägg? Hur tankarna går, på riktigt?

För oss har det aldrig varit nån stor grej att dottern tillkom via äggdonation, förutom anspänningen vid försöken. Att äd var vårt enda sätt att få barn förutom adoption är något vi levt med hela vårt förhållande och pratat öppet och mycket om. Hon är vår oavsett vems DNA hon har och ingen av oss tycker att det är viktigt vi delar gener. Dottern har min mans gener och hon har växt i min mage. Det räcker för oss.
  • Vinterprinsessa

För mig är det en stor sorg att inte "se mig själv" i min dotter, även om hon faktiskt börjar påminna om mig mer o mer :) Och hon är ju 100% min utan tvekan <3

Det som känns jobbigt är när vänner och hennes pappas familj pratar om hur lik hon är honom eller deras familj, jag känner mig så otroligt utanför då, som att jag och min familj blir åsidåsatta på ngt vis. Från utomstående däremot är det rätt ofta jag får höra att hon har fått "sitt hår och lockar" från mig etc, vilket gör mig glad, men då är min sambo lite väl snabb o säga att "det hade jag som liten, så det har hon fått från mig". Det är som att han blir störd av att hon faktiskt kan vara lik mig oxå? Jag o min lilla dotter står varann väldigt nära, hon är ju mitt allt, o jag tror min sambo känner sig utanför pga det och är lite avis även fast hon är mkt med honom oxå. Men mamma är ju alltid mamma. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det.. Därav min fråga tror jag, hur era män är.

• Löparnörden
    Vinterprinsessa skrev 2014-07-17 13:03:03 följande:

För mig är det en stor sorg att inte "se mig själv" i min dotter, även om hon faktiskt börjar påminna om mig mer o mer :) Och hon är ju 100% min utan tvekan <3

Det som känns jobbigt är när vänner och hennes pappas familj pratar om hur lik hon är honom eller deras familj, jag känner mig så otroligt utanför då, som att jag och min familj blir åsidåsatta på ngt vis. Från utomstående däremot är det rätt ofta jag får höra att hon har fått "sitt hår och lockar" från mig etc, vilket gör mig glad, men då är min sambo lite väl snabb o säga att "det hade jag som liten, så det har hon fått från mig". Det är som att han blir störd av att hon faktiskt kan vara lik mig oxå? Jag o min lilla dotter står varann väldigt nära, hon är ju mitt allt, o jag tror min sambo känner sig utanför pga det och är lite avis även fast hon är mkt med honom oxå. Men mamma är ju alltid mamma. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det.. Därav min fråga tror jag, hur era män är.

Kan absolut förstå din känsla och dina tankar , fast jag känner ändå aldrig själv så. Hos oss är det också så att dottern är en kopia av pappa än så länge. Jag tycker tvärtom det är skönt att hon är så lik honom. Om det kommer frågor från utomstående/oinsatta som inte vet om att vi gjort äd så är det givet vem hon är lik. Sedan tycker jag om att se den finaste mannen jag vet i världen i henne och slippa fundera på om hon är lik donatorn. Jag blir också glad för min man är stolt som en tupp över att ha en mini kopia av sig självHjärta Nu vet jag inte hur gammal din dotter är men du får inte glömma bort att din dotter kommer formas av dig och det ska man inte förringa heller. Trots att min lilla prinsessa är knappt året så tar hon redan efter gester och miner som jag gör och det är till mig hon vill komma om hon behöver tröst eller närhet. Det tycker jag säger minst lika mycket som att vara lika varandra.
  • nenne821

Hej allihopa!

Jag fick en dotter 2012 genom äggdonation på Rmc i Malmö.

Nu är vår dotter 20 månader och nu har vi påbörjat resan mot ett syskon i Danmark.

Vi har redan påbörjat behandlingen så smått och det blir insättning i september redan

Följs gärna åt????

// nenne

• Löparnörden
    nenne821 skrev 2014-07-29 19:10:16 följande:

Hej allihopa!

Jag fick en dotter 2012 genom äggdonation på Rmc i Malmö.

Nu är vår dotter 20 månader och nu har vi påbörjat resan mot ett syskon i Danmark.

Vi har redan påbörjat behandlingen så smått och det blir insättning i september redan

Följs gärna åt????

// nenne

Hej !

Så kul med en till som planerar syskon. Vår lilla tjej närmar sig 1 år.
    Då blir det likadant för er som för oss, med ny donator antar jag. Har du/ni haft några speciella tankar runt det?

• nenne821

Hej löparnörden!!

Ja det blir en ny donator för oss, självklart hade det varit kul om det hade funnits ägg kvar så att barnen kunde varit "helsyskon" men nu är det ju som det är så det får man ju acceptera.

Jag är bara så otroligt tacksam att vi får försöka på en liten knodd till.
    Vi hade en otrolig tur förra gången och lyckades på första och fick en fantastiskt fin liten tös, det hade varit så kul att få ge henne ett syskon.

Hur tänker du själv kring allt?

• Löparnörden
    nenne821 skrev 2014-07-30 21:17:22 följande:

Hej löparnörden!!

Ja det blir en ny donator för oss, självklart hade det varit kul om det hade funnits ägg kvar så att barnen kunde varit "helsyskon" men nu är det ju som det är så det får man ju acceptera.

Jag är bara så otroligt tacksam att vi får försöka på en liten knodd till.
    Vi hade en otrolig tur förra gången och lyckades på första och fick en fantastiskt fin liten tös, det hade varit så kul att få ge henne ett syskon.

Hur tänker du själv kring allt?

Jag frågar för jag fick en kommentar när vi berättade om att vi skulle försöka att barnen i så fall inte kommer vara helsyskon och det fick min tankar att börja spinna om att det kanske hade varit ett bra stöd för barnen att vara det. Men nej jag känner så att de kommer ju vara helsyskon för de kommer växa med samma mamma och pappa så i min värld kommer de att vara helsyskon.

Vi lyckades på vårt tredje försök och jag känner som dig att det är väldigt spännande och vi hoppas kunna ge henne ett syskon.

Spännande för er att vara igång, har du redan börjar med medicinering?
    Vi tänker ta kontakt med Ava Kliniken i Riga nu efter semestrarna och hoppas att vi är igång september/oktober nån gång
  • swede

Hej tråden !
    Nu börjar vi så smått komma igång...Jag tar Utrogest för att starta en blödning just nu och efter det kommer jag (troligen) äta Utrogest och Estrofem igen. Så om allt går bra kommer vi åka tillbaka till Riga i mitten av september för ett andra försök. Vi har 3 frysta embryon kvar som väntar på oss

Nenne, hur långt har ni kommit? Läste just att ni planerar insättning i september Vad kul! Var i Danmark gör ni er äggdonation?

Löparnörden, jag blir så glad att höra att ni har en liten äggdonationsdotter. Det ger mig hopp Solig! Blev er dotter till på ert tredje försök? Satte ni in ett eller två ägg vid försöken? Spännande med ett syskonförsök.

Fruhn, och Vinterprinsessa ni står i kö i Huddinge respektive Umeå va? Hur fungerar det? Jag menar får ni reda på hur ni ligger till i kön allt eftersom, eller kommer de att ringa och säga att nu har vi hittat en donator? Jag undrar lite eftersom vi också står i kö i Umeå, men vi har inte hört något alls. Men det kanske är den vanliga gången?

Inell, ni kommer att försöka i början på nästa år? Ett stort lycka till.

Lycka till allihopa i tråden!

• Löparnörden
    swede skrev 2014-08-15 09:47:41 följande:

Hej tråden !
    Nu börjar vi så smått komma igång...Jag tar Utrogest för att starta en blödning just nu och efter det kommer jag (troligen) äta Utrogest och Estrofem igen. Så om allt går bra kommer vi åka tillbaka till Riga i mitten av september för ett andra försök. Vi har 3 frysta embryon kvar som väntar på oss

Nenne, hur långt har ni kommit? Läste just att ni planerar insättning i september Vad kul! Var i Danmark gör ni er äggdonation?

Löparnörden, jag blir så glad att höra att ni har en liten äggdonationsdotter. Det ger mig hopp Solig! Blev er dotter till på ert tredje försök? Satte ni in ett eller två ägg vid försöken? Spännande med ett syskonförsök.

Fruhn, och Vinterprinsessa ni står i kö i Huddinge respektive Umeå va? Hur fungerar det? Jag menar får ni reda på hur ni ligger till i kön allt eftersom, eller kommer de att ringa och säga att nu har vi hittat en donator? Jag undrar lite eftersom vi också står i kö i Umeå, men vi har inte hört något alls. Men det kanske är den vanliga gången?

Inell, ni kommer att försöka i början på nästa år? Ett stort lycka till.

Lycka till allihopa i tråden!

Spännande swede.

Första omgången fick vi 2 ägg, så 1 färsk och ett frysförsök som inte lyckades. Sedan fick vi tack vare ett återbud i Huddinge ett till försök. Av 3 befruktade ägg gick endast ett att använda så 3:e gången gillt för oss:)
    Satte bara in 1, som jag förstått det så sätts det sällan eller aldrig in fler än 1 ägg här i Sverige.
    Nu håller vi på med förberedelserna för syskonförsök för fullt och som det ser ut nu så åker vi till Riga i början av oktober för ET.

I Huddinge fick vi aldrig veta hur vi låg till utan en dag ringde de bara och sade att det var vår tur. 

Lycka till alla
  • Fruhn

För oss gick kötiden snabbare än vi trodde. Vi fick hjälp med korsdonation och var helt inställda på att hon skulle få donera först, sen skulle det bli vår tur inom tre månader. Men som det blev nu lämnade korsdonatorn och vår donator samma dag :) Vår kötid blev väl ca nio månader.

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation hösten/vintern 2014-2015