Inlägg från: Hoppfulla grodan |Visa alla inlägg
  • Hoppfulla grodan

Vi som planerar äggdonation hösten/vintern 2014-2015

Hej, får jag vara med i den här tråden?

Relativt ny i forumet (och vet sannerligen inte riktigt hur det fungerar) och drog igång ÄD i somras. 43 år, gift med 1 barn (5år) utredningar varför det inte kom no 2 etc etc. Nu åker vi till Ava Riga. Vi beslöt oss för det för att dom inte hade köer och vi uppfattade dem som smidiga. Nu har jag haft "problem" redan innan insättning av embryo och då känns det som....radiotystnad...många frågor men få svar...

Stort grattis till alla er som ruvar. Det glädjer och inger hopp för alla oss andra!
    Stor kram på alla er, ruva på!!

• Hoppfulla grodan

Åh tack snälla ni! Ska läsa tråden o se om jag blir klokare!!

Jag har vid två tillfällen fått kraftiga blödningar, precis innan planerad insättning. Slemhinnan har helt enkelt inte vuxit tillräckligt utan stött ifrån sig allt. Saknar bara svar på "varför" o "är det ovanligt eller finns det hopp"? Första gången var vi i Riga och donatorns ägg var "klara" så nu satsar vi istället på embryon som ligger i en frys och väntarSkrattande. Men kanske jag som undrar för mycket...vill känna att "de varit med om det tidigare o att det finns hopp"... Upplever att jag mailar koordinatorn och får vänta på mail men även sällan får svar. Men det är klart, det som tar stor del av vårt liv just nu är deras vardag...och kanske en mix av språkliga missförstånd...ja inte vet jagObestämd Men nu går jag på det igen, ny mix av piller....
    Kram på er!

• Hoppfulla grodan
    villsågärna38 skrev 2014-09-19 17:22:39 följande:
    Hej!

Hoppar in lite här som gammal ÄD-veteran under hur lång tid tog du östrogen och hur tjock blev den? Var du nedreglerad? Om man tar östreogen för länge finns nämligen risk att slemhinnan blöder ut. Speciellt om man inte är nedreglerad. Har aldrig varit med om det själv men hört om andra som har varit det.

Hoppas det går vägen för er nästa gång! Jag fick min dotter efter många försök med hjälp av ett fryst embryo så det kan vara guldägget

Kram
    Tack alla snälla för att ni delar med er av era liv och sådant som, i alla fall för mig, periodvis har varit och är, väldigt tungt att prata om. Tack även för den positiva stämningen i tråden, I like!

Måste skratta, ni svänger er med uttryck som får er alla att låta som läkare! Jag fattar inte så mycket av alla uttryck, förkortningar....

Så snälla villsågärna 38, vad menar du med nedreglerad?? Kändes inte som den minste nedreglering, knaprade piller så det sprutade ur öronen...när jag gjorde kontroll av slemhinnan hade jag ätit 1x2 progynon. När den inte var tillräckligt tjock fick jag gå upp till 1x3/dag. Genast startade kramper/blödning. Vid två tillfällen. Nu ska jag göra två provmånader med andra tabletter för att "vänja" slemhinnan o sedan på det igen... Inser att jag var så naiv när vi for dit för första gången i våras....trodde att "hepp nu är det snart fixat, gravid under semestern....perfekt!" Av de jag känner (3 par) som genomfört äggdonation så har alla dessa blivit gravida vid första tillfället. Jag var så urbota dumt och tog saker för givet....att det skulle vara hur enkelt som helst....

Jag har inte så stor erfarenhet av detta, i Sverige var vi på utredning i Uppsala Linnékliniken, mer än så hade vi inte sett innan Riga. Tycker alla är trevliga när vi väl är där, men känsla av löpande-band. Nu när det "krånglat" och gått utanför det "vanliga" så har jag känt mig oerhört frustrerad över att det varit svårt att få till en dialog. Många frågor som inte blir besvarade etc. Försöker tänka att läkaren vet exakt vad hon håller på med men att det fastnar mellan mig o koordinatorn....typ... Kanske typisk växtverk, de har vuxit för snabbt o inte hunnit med? Huvudsaken att de är skickliga med att hjälpa oss komma i mål!

Till alla er som ruvar; jag tänker på er och håller tummar och tår!!!!
    Kram kram
  • Hoppfulla grodan
    lizzana skrev 2014-09-22 15:46:37 följande:

Hej!

Jag undrar om det finns någon här inne som kan tipsa om en samarbetsgyn i Stockholm när man gör ÄD utomlands? Har fått några uppslag men antingen är det väldigt dyrt eller mycket svårt att få tider. Så om ni har några bättre alternativ vore jag mycket tacksam om ni ville inboxa mig!

Tack på förhand! Och lycka till allesammans!

Lizzana

Hej Lizzana, förhoppningsvis har du redan fått massor av tips på gyn i Sthlm. Om inte så har jag hört talas om Eva Einarsson, sitter i lokal i Nacka Forum. Fick tips om henne på Ava Riga, de har/har haft samarbete. 700:-/besök.
  • Hoppfulla grodan

Ytterligare en fråga, men vad är "att göra en hysto"?

Jag har personligen brutit ihop ett par veckor men nu är det dags att komma igen... Går o väntar på ny blödning för att kunna dra igång med ny slags medicinering som i bästa fall bygger upp slemhinnan. Men ger mig f*n på att jag inte bara har dåliga ägg utan nu även trätt in i klimakteriet. Utebliven mens sedan 1,5 månad, konstanta svettningar/frossningar o urdåligt humör. Det är väl själva f*n vad det ska köra ihop sig mitt bland alla piller o grejer

Kram på er alla där ute, vi ska lyckas. Så småningom!!!

• Hoppfulla grodan

Åhhh här händer det spännande grejer! Har varit "utloggad" ett tag, så roligt att läsa allt positivt som är på gångSkrattande Ingen nämnd, ingen glömd; håller tummar o tår för alla som ska plussa, alla som ska iväg o alla som är på G!

Efter att jag blött ut slemhinnan får 4:e ggn skulle jag nu gå på ny medicin. Mitt i allt drabbades jag av svettningar/frossningar + det jävligaste humör jag NÅGONSIN varit på Mitt i detta, ingen ny blödning. Var hos gynekolog i fredags o det är stendött där nere. Klimakteriet är ett faktum. Jag visste att det var skitägg som var kvar men ändå.....enligt läkaren har de 4 behandlingarna strypt åt det som fanns... Förutom att jag är riktigt jävlig att bo med nu (öppna fönstret, stäng fönstret,s åhhhh vad jag svettas mm mm) så snurrar frågorna runt i huvudet om det går att gå vidare med Riga, tankar över att vara i klimakteriet förtidigt mm. Suck!

Mailade Riga i fredags med information om vad läkaren sa. Idag torsdag o ännu inget svar. Jag börjar bli riktigt förbannad på dem. Kan man ta sina nedfrysta embryon o byta? Känns förjävligt att behöva vänta MINST 1 v på alla mailsvar.....

Ta hand om er alla där ute!

• Hoppfulla grodan
    Maryhe skrev 2014-10-16 12:00:54 följande:

Hoppfulla grodan. Känenr igen det där med kontakt med Riga. hade Jelena men fick sällan svar inom rimlig tid. Började nedreglera inför behandling men fick aldrig ens besked om någon donator eller möjlighet att välja bland några som andra fått. hade fått ett beräknat datum och rätt var det var ringde de i panik och sa att sambon skulle komma inom ett par dagar, fyra dagar tidigare än planerat. Han hade sett till att vara tillgänglig några dagar runt det datum som de nämnt innan. men fyra dagar är ganska mycket när man tänker på hur mina egna IVFer har sett ut. Det skulle betyda att donatorn skulle göra ÄP på cykeldag 10. Lite väl kort kan tyckas. Sambon hade ingen möjlighet att åka så vi hoppade av.

Nu gör vi ÄD i Tjeckien och det är inga problem med kontakten.

Maryhe, jag har också Jelena. Vi har varit där två ggr, upplever att allt gick jättebra. Fram till att fakturan var betald samt att jag började strula med att blöda ut slemhinnan. Tjeckien? Vilken klinik?
  • Hoppfulla grodan
    swede skrev 2014-10-16 11:35:32 följande:

Myra, den senaste omgången mådde jag ganska dåligt. Mycket huvudvärk och ett mycket dåligt humörDemon som en berg-o-dal-bana. Svårt när man inte känner igen sig själv.

Hoppfulla grodan, stor kram till dig. Om det är till någon tröst, så kan jag berätta att jag hamnade i klimakteriet för något år sedan och jag känner exakt igen mig på din beskrivning. Tycker det är mycket konstigt att du inte fått svar från Riga på en hel vecka. Jag var på kliniken i tisdags och hade frågor både före och efter, Jelena besvarade min mail på mindre än 5 minuter varje gång. Vem har du mailat till? Om man kan ta sina embryon och byta klinik vet jag inte...låter som en svår och dyr transport i alla fall. Hoppas verkligen att det blir bättre!!

Herewego, lycka till på VUL. Hoppas att slemhinnan ser jättefin ut!!!

Tack Swede! Ja konstigt är det....när vi var nyinskrivna var Jelena rapp som bara den att besvara alla frågor på mail. Vi har varit i Riga 2 ggr, första gången för konsultation + lämna makens bidrag. Andra gången for jag dit för att sätta in ägget men dessvärre började jag blöda ut slemhinnan på väg dit. Efter det, nu talar vi juni, har hon varit seg som bara den... Spontant känns det som försämrad service efter att räkningen var betalad o planen blev förändrad....rätt olustig känsla....

Kan man alltså dra igång behandling efter att man kommit i klimakteriet?

• Hoppfulla grodan

Åh tack så snälla ni är! Ja, kommunikation är  A o O, det är ju ett pusslande ändå med att få till alltihopa!!

Ja Swede, har nedfrysta embryon som väntar o det är väl självaste ***** om de inte ska komma användas!

Skrev ett mail nu som besvarades inom 5 minuter, trist att behöva ta till ord som uttrycker ilska o besvikelse Eftersom det inte finns någon blödning att ta hänsyn till, ska jag rdan i morgon börja äta Progynon 2 mg 3ggr/dag + Tropyl 1 ggn/dag. Detta fram till och med den 24/10. Efter det- ett stort frågetecken för mig...ska maila igen....suck!

• Hoppfulla grodan
    Löparnörden skrev 2014-10-20 05:46:35 följande:

Det var ett minus även nu, men hade inte väntat mig något annat egentligen

Det känns onödigt att åka och lämna hcg-prov och helst av allt skulle jag vilja sluta med medicinerna på en gång men antar att Riga vill att man fortsätter med dem tills hcg resultatet kommit.

Såååå ledsamt, jag känner så med er!
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation hösten/vintern 2014-2015