• Lavelii

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

vinterros skrev 2014-11-15 08:18:36 följande:

haha @Levalii den var bra :)

Jag har också tänkt på det där med alkohol och spermiekvalitet. Har däremot inte sagt ngt till mannen om det och jag tror inte att han är påläst ang. alkoholens inverkan på spermiekvaliteten. Jag har som sagt valt att inte säga ngt om det för att inte stressa honom. Har nöjt mig med att strssa på ang sex kring ÄL. Man får välja sina strider ;)

Hahaha! Ja man får ju det. Min är inte heller något påläst om det. Brukar inte säga något heller faktiskt. Sa det mer på skoj. Båda skrattade och maken kontrade "de kanske hittar bättre då " hahaha!

Tror ändå inte att det minskar några chanser att man dricker då och då. Varken för mannen eller kvinnan. Men kan man leva utan det så varför chansa liksom
  • Lavelii
    vinterros skrev 2014-11-17 06:51:03 följande:
    Nu har jag lyssnat på podden och den ingav lite hopp. Tack för tipset!

--> Lavelii, du är kting BIM nu. Några "känningar"? Själv har jag ca en vecka till BIM men känner ingenting. Inte ens den vsnliga svullnaden om magen och brösten som jag brukar få. Men det kanske kommer.

--> Diamant, kul att du tittar in! Precis, viktigt med bra folsyranivåer redan INNAN man blir gravid. Jag tar folsyra och en multivitamintablett för kvinnor.

Måste också lyssna på den!! Något som var särskilt upplyftande??

Ja, är väl på BIM +1 om jag ska utgå från appen (tror min cykel blivit längre sen mitt missfall). Inte en enda känning. Någon stickning här och där i tjejmagen men verkligen inte att tolka för en grav. Mer godissugen/ätsugen överlag men det brukar jag vara under dagarna innan mens. Inte ens ömma bröst eller svullna. Det brukar jag ha innan mens och hade det även under förra graviditeten till den avslutades. 
    Tippar på att mensen är på intågande dock. Min temp håller sig inte stadig heller. Innan äl hade jag 36,2-36,3 typ i snitt. Dagen för ÄL var den 36,7 och dagen efter äl var den 37,1 och nu i morse var den 36,7. Fortf över basaltempen men det går neråt. 

Vill sluta tänka så mkt på det! Vid min grav som slutade i MF så hade vi liksom "gett upp" för den månaden och skulle på semester 3 veckor och bara slappa. Och vips kom vi hem och jag var gravid uppenbarligen redan innan vi ens åkte iväg. Kanske ska boka en resa och ha annat att tänka på lite haha

• Lavelii
    Sserena86 skrev 2014-11-17 07:16:35 följande:
    Håller tummarna för dig!!

Har precis fått positivt utslag på mitt äl-test. Alldeles för tidigt! Enligt appen ska äl inte vara förrän på torsdag.. Jaja, jag litar på både appen och testet så vi kommer att försöka köra varje dag denna veckan för att gardera oss.

Jag har försökt analysera vad vi gjorde annorlunda den gången jag blev gravid, det är lite svårt för vi var utomlands under äl den perioden, men de två stora skillnaderna var att vi hade mer sex än vanligt och att jag inte drack något kaffe (kaffet smakade blä på det hotellet vi var på). Kaffe klarar jag mig inte utan såhär i novembermörkret men mer sex ska vi nog kunna få till!

Känns skönt att vara igång igen, veckan mellan mens och äl är den värsta på hela perioden för då är man så extremt medveten om att man inte är gravid och att det inte finns något att göra åt det just nu (jag är vanligtvis väldigt lösningsorienterad)
    ÅH! håller med dig!!! Tiden mellan mens och äl! Eller även tiden till mens (om man tokvet att man inte är/kan vara gravid så klart!) för att komma igång med nästa försök därefter!

Om jag skulle göra en analys så skulle den se ut så här: Hade mindre sex än vad vi t ex haft denna cykel, men eftersom jag fick reda på att ÄL var på G under gynbesök den månaden vi blev gravida så sexade vi till det två dagar till den månaden (trodde att jag redan haft äl och att det var liksom kört) och då tog det. Så analysen är väl att jag blev gravid av att ha sex vid rätt tillfälle och att jag inte hade koll (fast jag trodde) på min äl. Och det var 3e försöket efter p piller stopp. Anledningen till förvirringen med äl/mens etc som inte var regelbunden. 

Hur är din cykel nu efter mf? Har den förändrats något?
  • Lavelii
    Sserena86 skrev 2014-11-17 19:35:19 följande:

Hm, ja, mellan missfallets första blödningsdag och nästa mens första dag så var det 28 dagar precis som vanligt, så det känns som att längden på cykeln inte har förändrats, iallafall inte på första försöket efter missfallet. men både förra månaden och denna månaden så har min ägglossning enligt ägglossningstesterna varit typ 5 dagar tidigare än vad jag hade räknat med.. Så det verkar som att det är något som har förändrats.. Har du märkt någon skillnad?

Ok men då verkar den ändå vara regelbunden. Förutom ÄL då av någon anledning. Längre lutealfas då väl? Borde väl vara positivt eller?

Tja...jag är ju på dag 29 nu utan mens. Får se när den kommer. Efter MF så tog de ca 33-34 dagar innan den kom om inte jag minns fel. Jag fick ju stöta ut med tabletter etc så det var väl väntat att någon förändring skulle komma av det. Innan allt detta har min mens varit regelbunden på 28-29 dagar.
  • Lavelii
    Sserena86 skrev 2014-11-17 20:13:23 följande:

Eller så är du gravid?? ;) har du testat?

Hihi i wish. Tror inte det dock! Min ÄL var ju en vecka sen nästan så jag är på äl +8 nu bara. Väntar iaf till veckans slut innan jag testar om inte mensen dykt upp till dess. Men känner inte av några grav symptom eller menssymptom heller. Förutom söt och matsugen typ hela tiden. Och uppsvälld mage. Men det beror alldeles säkert på helgen som varit fullproppad med mini cupcakes, hallongrottor, god mat och kalas. Hahaha...

Dessutom har jag tempat de senaste två veckorna och tempen håller sig inte stadigt. Är högre än basaltemperaturen men sjunkit sen ÄL. Men hoppas så klart fortf!!!

När har du Nästa BIM?
  • Lavelii

Och här sjunker min temp så jag förväntar mig mens inom någon dag... Nu får den gärna komma så att man kan försöka igen då!!!

• Lavelii
    vinterros skrev 2014-11-18 06:56:48 följande:

--> Lavelii, ja är ny på det här med att tempa men läste precis på FF att man sett att en dk trfasisk tempkurva kan ses vid graviditet. Dvs att det finns två små dippar. Men antar att det beror på när DPO man får dippen. Är det nära BIM så kanske det är menstecken trots allt.

Jag är också ny på det. BIM enligt fertility friend är om en vecka. Tempen är fortf idag 0.3 grader högre än basaltemp. Igår var det 0.5 högre. Så det känns som det sjunker. Inte mkt hopp. Och detta innebär att min cykel denna månad är 36 dagar (om mensen kommer på tisdag om en vecka!). Aldrig haft så lång cykel Inte ens efter missfallet :-/ Aja...nya tag. Decembermånad kanske är månaden med plus!
  • Lavelii
    Sserena86 skrev 2014-11-18 07:09:25 följande:
    Jag är också sugen på att börja tempa! Är dock rädd att mannen ska tycka att jag lägger alldeles för mycket energi på att bli gravid... Han vill inte att det blir en "bebisverkstad" här hemma..

Jag började faktiskt mest tempa för nyfikenhetens skull. Inte så mkt för att jag tänker att jag ska bli gravid med metoden...Men sen när man "kommer in i det" lite mer så märker ju jag att det blir ytterligare något att "tänka på" i denna process! Maken hemma är nog inte så insatt i varför jag tempar. Vaknar så många timmar före honom att han inte märker det ändå.

På tal om det så lämnar jag faktiskt sängen och tempar. Går typ 5-6 steg till toaletten eftersom vår temp piper till när den är klar... Räcker med att väckarklockan redan "stör" makens sömn, vill inte lägga till ytterligare ett pip haha... Så visst mitt tempande kanske inte är helt korrekt och riktigt då de skriver att man ska tempa INNAN man lämnar sängen... Men hur mkt kan de skilja egentligen?! Inte så att jag gör gymnastik på vägen.. haha

• Lavelii
    Sserena86 skrev 2014-11-18 17:31:06 följande:

Tar det sig inte snart så kanske jag börjar tempa jag också :) hade glad gubbe på äl testet både igår och idag så ägglossning borde vara när som helst nu.. Hoppas hoppas att det blir bebis denna månaden!

Om det inte tar sig denna månaden för dig så får du o din sambo ge varandra världens finaste julklapp nästa månad istället :D att få ett plus i julklapp hade inte varit helt fel!

Använder du clearblue digital eller? Använde den för ÄL som gick. Och om jag förstått det rätt så detekterar den i normalfallet ens fyra mest fertila dagar. Två dagar blinkande glad gubbe (iaf för mig) och sen på tredje dagen statisk/solid glad gubbe som höll i sig två dagar. Visst är det då de två dagarna som man är som absolut mest fertil? Och inte som med andra ÄL test där det står att man har ÄL 24-48h efter positivt äl test? Eller är jag helt ute och cyklar haha

Hoppas också på ett plus i julklapp! För er med!! Dagarna bara går liksom känns så deppigt ibland när man tänker på det mer. Varför kan man inte bara få plusset eller snarare varför kunde inte våra graviditeter bara må bra och fortskrida? men försöker påminna mig om att vi iaf kan bli gravida. Vi vet iaf om det nu! Ha en fin kväll
  • Lavelii
    vinterros skrev 2014-11-18 20:47:22 följande:

Jag gör också som du, dvs går upp ur sängen och tempar för att inte störa maken med pip-ljudet fr tempen. Jag tror inte att det har någon större betydelse bara man gör likadant varje dag.

Skönt att höra att alla inte ryter halvt åt en när man berättar att man gör det förbjudna, vickar på en tå typ innan temptagning hahaha... Aningen överdrivet men ja tror inte heller det kan spela så stor roll faktiskt. huvudsaken är väl framförallt att man inte varit fysiskt aktivt ett tag innan temp.
Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU