Jenny8686 skrev 2015-12-22 14:34:53 följande:
Vet inte om det spelar in någon roll, har för mig att det är fostrets blodgrupp som spelar roll om man skulle va rh-neg. Värt att kolla med nån kunnig ändå kanske i fall det spelar roll.
Hon fick någon spruta har jag för mig och sedan vid nästa graviditet så gick det bra.
Vad skönt att det gick bra sen!
Sserena86 skrev 2015-12-22 16:26:29 följande:
Hej! Följer den här tråden eftersom jag en gång var aktiv här när vi försökte bli gravida. Om man är RH negativ och fostret är RH positivt så kan mamman bilda antikroppar, men bara om mammans och fostrets blod blandas. Det kan inte hända om man bara har fått tidiga missfall för då har fostret inte hunnit få något blod än, men om man har fått ett senare missfall eller fött ett barn så kan det hända. Jag fick en spruta efter att jag hade fött mitt barn för att förhindra att antikroppar skulle bildas.
Om du är RH positiv så behöver du inte fundera på detta och det spelar ingen roll vilken blodgrupp din man har. Det kan bara bli komplikationer om du är RH negativ. Här kan man läsa mer:
www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Rh-negativ-blodgrupp-och-graviditet/Tack för ditt svar! Vad skönt då kan jag släppa det iaf...även fast det samtidigt hade varit "skönt" och kanske haft en anledning till alla våra missfall o att det gått att åtgärda med en spruta... Men men, bara hoppas att det blir vår tur någon gång iaf :)