Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU
Okej tack! Kanske skulle testa för att se om jag verkligen släpper några ägg då! Om tempen nu kan avslöja det.
Okej tack! Kanske skulle testa för att se om jag verkligen släpper några ägg då! Om tempen nu kan avslöja det.
Jag är inte alls expert på detta. Men för skojs skull så tänkte jag under denna cykel att jag skulle ha lite koll... Det man måste göra är ju att sticka ett finger in i slidan och känna efter livmodertappen. Den ändrar sig under cykelns gång tydligen. Under min äl (både när äl visades på CB test och dagarna innan ÄL visades genom temphöjning) så var livmodertappen placerad långt bak och var öppen (detta vet jag inte om jag direkt kände) samt att den var mjuk och lite "kletig" (detta kände jag, och "kletet" är ju sekretet haha). Dagen efter ÄL då tempen höjdes så kände jag igen och då var livmodertappen hård och placerad längre fram (behövde inte kämpa för att känna den) och inte "kletig" på samma sätt.
Det sägs då att när man känner att den är mjuk, längre bak och öppen då är ÄL på gång/har man äl. Livmodertappen öppnar upp och spermier får lättare att simma upp.
Hel vetenskap detta med att skaffa barn! Ju mer man får reda på desto mer inser man varför det inte funkat ena månaden och sen får man reda på mer och förstår varför det inte funkade andra månaden. haha Herregud, hur gjorde folk när google och all info fanns så lätt tillgängligt?!
aha okej, då tror jag att jag hänger med. vet i sjutton bara om jag ska börja med att ha koll på den med, känns som man kommer bli tokig på allt man ska ha koll på :/ ;) har börjat tempa nu med, men vad jag har fattat det som så ska tempen stiga efter äl? hur långt efter äl höjs den? och höjs den endast om man har släppt ett ägg?
Imorse fick jag iaf en glad gubbe på äl-testet så ikväll blir det ett försök med min back-up donator, förhoppningsvis kommer min donator imorgon kväll, då har det gått ca 36 timmar sen första glada gubben så hoppas det inte är för sent!
Det kan väl inte förstöra spermierna om jag skulle ta ett bad nu??
Jag fick ju min glada gubbe på äl-testet imorse, när borde temphöjningen komma då?
Ja precis då borde höjningen komma på lörd/sönd då!
Man ska helst ta tempen samma tid varje dag men jag går upp kl 5 på vardagar och vägrar göra det under helgen. Så slaviskt vill jag inte ha koll. Så på helgerna tar tempen senare.
Började få lite temphöjning igår, mer idag,får se om den fortsätter vara hög några dagar nu då eller inte!
Skrev fel datun, 18:e märkte den ut att jag hade äl!
Grattis Mikamon.
Hur går det för alla andra härinne? Någon som har BIM i dagarna?
Hej! Jag tittar in här lite då och då och håller tummarna för er. Du har BIM här i dagarna eller hur? Hur går det?
Hej alla!
Har varit borta från tråden ett tag... Har känts bra att inte försöka lägga så mkt fokus vid alla dessa tankar osv... Dessutom plussade jag i januari.
Vad gjorde jag annorlunda den månaden?
Drack faktiskt grapefrukt juice en-två veckor innan ÄL... Vet inte om det spelade någon roll men så var det iaf. Och jag tempade och tog ÄL test som denna gång sammanföll, vilket gjorde att vi prickade in ÄL.
Jag bör nu enligt sista mensens första dag vara i v 7+5 men jag räknar bort en vecka då min menscykel inte är "den normala 28-dagars" cykeln. Så 6+5.
Inga direkta symptom än. Lite ömmande bröst, om jag klämmer (ja, man är ju konstig) på dem eller något stöter emot. Sover dåligt om nätterna (men beror nog mer på oro), kissade mer frekvent förut, tycker inte jag gör det så mkt nu. Till och från vaknar jag under nätterna och behöver gå på toa. Brukar aldrig göra det annars. Mer gråtmild än förut. Något illamående någon gång då och då. Väldigt sällan och absolut inte till den grad att jag vill spy eller så.
MEN, så var jag på tidigt ultraljud igår i v. 6+4 och läkaren såg en intakt gulesäck, men inget mer och menade att det var för tidigt att se och att jag kanske blivit gravid lite senare än jag trott. Jo visst, när exakt befruktningen sker kan ju ingen veta oavsett om man har stenkoll på ÄL. Återbesök om 10 dagar.
Och just nu känner jag bara hela mitt förra MA på repris igen. Nästan samma sak där. Jag gick på tidigt VUL, men skulle då ha varit i v. 10 och läkarn sa då "max v 5" och då förstod jag att över en hel månad kan det inte diffa. Så återbesöket då, visade ju att graviditeten inte fortskridit. Och fick tabletter för att stöta ut allt.
Jag hoppas så innerligt att inte det är fallet denna gång! Att det verkligen är som han säger att det är för tidigt att se något nu.! Har läst runt lite. Många säger att i denna vecka ska man kunna se hjärtljud men lika många säger att det inte alls är säkert att man gör. Att det kan skifta från en dag till en annan och att det kan bero på UL-utrustningen mkt och att man därför egentligen ska vänta på att göra tidigt UL i tidigast v 8.
Jag vet inte vad jag ska tro. Jag har tagit flera gravtester. Första visade gravid v 1-2 efter en vecka visade den gravid v 3+ så graviditeten verkar ju ha gått framåt iaf. Men det är ingen garanti. Har ju inte haft starka gravsymptom sen dag ett heller så jag kan inte direkt påstå att några symptom avtagit heller. De jag har haft hela tiden finns kvar än idag.
Detta kommer vara de längsta tio dagarna i mitt liv... igen!
Sorry för långt och deprimerande inlägg. Hoppas att det går bra för er tjejer härinne!! Kram
Tack så mycket tjejer!!
Jag hoppas så himla mkt jag med. Det värsta är att jag nästan kan tänka att OM det nu inte ska gå vägen denna gång också, kan det då inte bara vara ett "vanligt" missfall!! Det här med missed abortion tar koll på mig. Att kroppen verkar vilja behålla något som ändå inte växer som det ska! Hade ingen aning om att det ens existerade innan vi började försöka bli gravida i maj förra året. Alltid tänkt på missfall som att det börjar blöda helt enkelt...
Godisrumpan: har du testat om du är gravid? Jag hade ju min sista mens i december. Slutet. Har du regelbunden cykel?
Så himla tråkigt och deprimerande varje gång mensen kommer, samtidigt som man är tacksam för den. Utan den, ingen ÄL. Utan ÄL, ingen graviditet...
Väldigt jobbigt detta!
Grattis Lavelii! Hoppas du får se att hjärtat pickar nästa gång!!!
Tor ett test imorse, negativt så klart! Åh vad jag bara hoppas det är för tidigt än, bim i helgen...
Håller tummarna Leonas!!
Hade du tagit gravtest??
Lite lite lite rosa på pappret när jag var på toa för en timme sen ca. Väldigt lite. Men tillräckligt för att mina oroliga ögon och sinne skulle upptäcka. Legat och gråtit floder på badrumsgolvet. Inte velat ringa min man än. Och om ca en timme har vi långvägabesök.
Var på toa nyss och då var det inget. Men om jag inte minns fel så var det så vid mitt
Ma också när det väl skulle ut. Först lite. Sen inget. Sen lite och inget. Till någon dag senare.
Kommer det mer så ringer jag gynakuten och åker in så de får göra VUL. Har inga smärtor än så länge. Bara i hjärtat och det gör mest ont.
Hoppas så innerligt att jag kan få vara en av dom som kommer till VUL och allt ser fint ut.
Har redan en sådan etablerad kontakt. Men de jobbar inte helger eller för akuta ärenden... Om det är sådant man söker för...