• Lavelii

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

vinterros skrev 2014-12-04 23:10:02 följande:

Tack :) Precis som Sserena86 så har jag i stort sett inga symtom. Så lite svårt att ta in att jag faktiskt är gravid. Just nu känns det som en lååång väntan tills jag får se att det faktiskt finns ngt där.

Vad skönt att du har lite annat att tänka på, då går tiden lite fortare :) De har dagarna när man först väntar på äl och sedan BIM kan kännas väääälidgt sega. Värst är tiden från äl till bim.

Men nu har du fått utslag på äl-testet så det är bara att köra på :)

Kram!

Det tar nog någon vecka innan symptomen kickar in. Det kan ju slå över på bara en dag. Då det kommer nog tids nog

Förstår vad du menar. Vet inte vilket landsting du går under men här får vi ju vänta till v 13 (12+ några dagar) innan man får göra första UL. En evighet känns de som. Å andra sidan så fick en väninna i Skåne vänta till v 16 eller 18. Minns inte. Och DET är en evighet! Haha

Hur känner du dig nu?
  • Lavelii
    vinterros skrev 2014-12-08 08:29:47 följande:
    Jag har inte använt just de äl-stickorna men precis som Joss82 skrev så är det nog så att de kan ge utslag utan att man faktiskt får äl. Däremot trodde jag att temphöjning var ett ganska säkert tecken på att äl ägt rum. Så klart att inget är 100% säkert, men om man mäter tempen på samma sätt varje morgon så tror jag att det är ganska tillförlitlig.

Jag mår som tidigare, i stort sätt inga symtom. Kanske lite mer trött på kvällen, men vem är inte trött när det är så här mörkt :) Tror inte jag hade kopplat det till graviditet om jag inte visste att jag är gravid.

En annan grej. Jag kommer inte ihåg om jag sagt det här redan men jag läste i ngn tråd att ljus grapefruktjuice ska vara bra för vaginala sekretet och att flera blivit gravida när de druckit det. Jag brukar inte nappa på sådana saker men tänkte att "det skadar inte att prova". 1 dl/dag från mens till efter äl. Jag testade förra månaden och det tog sig ju för oss. Jag vet att man inte ska dra för stora växlar av det men det kan ju vara värt att prova :) Tydligen ska det vara ljust LJUS grapefruktjuice :))
    Ja, temphöjning trodde jag också var ganska säkert tecken på ÄL om inte det är så att man är febrig så klart haha... Men minst 0.3-0,5 graders höjning brukar i regel indikera att ÄL skett. Så jag tänker att det i kombination med ÄL testen borde vara ganska tillförlitligt. Som sagt man kan aldrig vara säker. Men kollar man till sekret så är iaf ÄL på G. Blev mest fundersam över att ha ca 4 fertila dagar innan den fasta gubben, och det kan man ju ha enligt bruksanvisningen, men eftersom jag hade två dagar sist så..ja du vet man funderar över alla ändringar ju. Vet att cyklerna kan se olika ut från gång till gång också även om t ex luetalfasen brukar vara det som inte ändras. 

Hmm...det kan vara något värt att prova. Jag fick höra att om man är uttorkad (låter så seriöst av någon anledning på svenska haha...men dehydrated) så kan kroppen också ha svårt att bilda tillräckligt mkt sekret. Så vätska överlag bör man nog tänka på att få i sig. Och jag är tyvärr en sån person som kanske dricker 1-2 glas max om dagen (förutom en/två koppar tea/kaffe och det är ju uttorkande i sig). Känner mig sällan törstig förutom på somrar i solen (och go figure, det var under en sån period jag blev gravid ju...). Vilken ljus ljus grapefruktjuice köpte du?
  • Lavelii

Har gett upp hoppet för denna gång också. Tror inte jag haft någon ÄL. Iaf inte än. Fått plus på äl test och har iaf tyckt mig se och ha ÄL sekret. Men får ingen temphöjning som sammanfaller med varken ÄL test eller äl sekret. så verkar inte ha någon ÄL denna månad. Blir nästan mer ledsen över det än att inte få något plus. Utan äl kan det ju ändå inte bli ett plus. Och vi som kämpat mer denna månad än någon annan månad.

• Lavelii
    joss82 skrev 2014-12-11 07:35:25 följande:

Vet hur det känns att inte ha äl. Brukar du få tydliga temp-utslag? Har du kontakt med någon gynekolog?

Ja. Detta är nog en engångsföreteelse. Inte helt ovanligt att det sker någon gång. Jag har kollat tidigare hos gyn som konstaterat att jag har ÄL men hade mindre koll på när den faktiskt var. När jag fick reda på när den inföll via VUL av gyn så blev jag gravid direkt. Den gången. Så jag tror helt enkelt bara att det är något skumt denna månad. Fick tydlig stegring på ÄL test men inte temphöjning. Har bara tempat denna och förra cykeln. Och då fick jag temphöjning.

Konstiga är att jag haft alla andra symptom på ÄL. Flytningar, livmoderetappen etc.

Och idag har jag haft trådiga flytningar. Fattar inget. Aja... Vi har myst på som tokar. Så vi kan ju inte göra mer än att fortsätta mysa på just in case.
  • Lavelii
    joss82 skrev 2014-12-11 07:35:25 följande:

Vet hur det känns att inte ha äl. Brukar du få tydliga temp-utslag? Har du kontakt med någon gynekolog?

Ja. Detta är nog en engångsföreteelse. Inte helt ovanligt att det sker någon gång. Jag har kollat tidigare hos gyn som konstaterat att jag har ÄL men hade mindre koll på när den faktiskt var. När jag fick reda på när den inföll via VUL av gyn så blev jag gravid direkt. Den gången. Så jag tror helt enkelt bara att det är något skumt denna månad. Fick tydlig stegring på ÄL test men inte temphöjning. Har bara tempat denna och förra cykeln. Och då fick jag temphöjning.

Konstiga är att jag haft alla andra symptom på ÄL. Flytningar, livmoderetappen etc.

Och idag har jag haft trådiga flytningar. Fattar inget. Aja... Vi har myst på som tokar. Så vi kan ju inte göra mer än att fortsätta mysa på just in case.
  • Lavelii
    emzerus skrev 2014-12-12 20:19:14 följande:

Hej!

Är (tyvärr) tillbaka i denna tråd efter ett missfall :( vart skrapad förra fredagen efter många turer på sjukhuset då de först misstänkte utomkvedes. Men fick idag negativt på gravtest så nu kan vi iaf lägga det bakom oss och blicka framåt igen!

Jag vill invänta en mens först så hoppas att vi är igång i januari igen :) Nya friska tag

Någon som vet ungefär hur man ska tänka kring nästa mens efter en skrapning?

Styrkekram till dig!!

Jag skrapades aldrig. Fick tabletter. Så jag vet inte svaret på din fråga. Men jag väntade också en mens innan vi försökte igen. Och den mensen kom mer eller mindre på dagen då läkarn hade förutspått. Ca 4 veckor efter första MF blödningen!

Min cykel verkar ha förlängts lite oxkså efter MF.

Kram på dig!
  • Lavelii

Nu är jag så redigt frustrerad så det inte finns. Somnade ledsen och vaknade förbannad och ledsen!

Igår fick jag litet hugg i högra äggstocken typ. Ungefär som jag brukade få vid ÄL innan MF. Kollade sekret och det var trådigt! Tänkte att jag har ÄL då?! Men jäkla clearblue menar att jag skulle ha ÄL för 4 dagar sedan. Eller 5. Då visade testet fast smiley gubbe och jag hade även ÄL sekret då. Men fick ju aldrig någon temphöjning och tänkte att då har väl inte något ägg släppt. Blev ledsen, skrev här, grät och sen la jag det bakom mig. Men så idag, då kommer temphöjningen! Alltså borde känslan jag fått igår stämma! Att jag hade ÄL. Och sist vi myste var för 3 dagar sedan. Idag har jag inga ÄL flytningar längre. Igår fanns ingen möjlighet till mys. Jag blir så arg! Och ledsen. Och även om jag vet att spermier kan leva i livmodern 3-5 dagar så känns det inte så hoppfullt faktiskt.

Så det blir mens den 24 december i julklapp! Så jäkla deppig och min man känner sig så hjälplös! Hade vi vetat om ÄL hade man tajmat med annat ju bättre

Sorry, behövde bara få skriva av mig!

• Lavelii
    emzerus skrev 2014-12-13 19:24:24 följande:
    Fy vad tråkigt!!! :(

Jag har slutat blöda, blödde typ bara 2 dagar efteråt o inte särskilt mycket alls. Var tillbaka i onsdags o kollade så allt såg bra ut vilket det gjorde.

Till mig sa de att man inte fick ha sex, använda tampong o bada så länge som man blödde....inte att man behövde vänta på nästa mens.
    Lavelii skrev 2014-12-13 10:20:24 följande:
    Styrkekram till dig!!

Jag skrapades aldrig. Fick tabletter. Så jag vet inte svaret på din fråga. Men jag väntade också en mens innan vi försökte igen. Och den mensen kom mer eller mindre på dagen då läkarn hade förutspått. Ca 4 veckor efter första MF blödningen!

Min cykel verkar ha förlängts lite oxkså efter MF.

Kram på dig!

Hoppas att min mens också kommer ca 4 veckor efter skrapningen, och att den blir hyfsat regelbunden.
    Kram till dig också!! Hjärta
    Vilken vecka var du i? Kram!
  • Lavelii

Fertility friend appen som jag använder har fått fram min ÄL till fredags nu. punktad linje dock. Antagligen för att jag fört in att mina äl tester visat plus redan i söndags/måndags. Ingen aning om vad jag ska tro.

Läser man på 1177 så står det faktiskt att ÄL test idag är säkrare än tempmetod eller billingsmetoden. Jag har ju kört lite allt möjligt och känt av äl sekret och fått glad gubbe på äl test redan i måndags men ingen häjning i temp förrän lördag morgon därpå. Och på fredagen kände jag äl sekret igen, och litet hugg i magen.
    Så troligtvis ÄL på fredagen då och nu funderar jag på att skippa dessa jäkla äl testen och köra på varannan/var tredje dag principen ist helt! Och tempa.
    Aja... får hoppas att makens simmare hållit sig vakna till fredags då. Sist vi myste innan dess var tisdag kväll (då jag trodde jag hade min peak day!).

Hur går det för er alla?

• Lavelii
    grodansmamma skrev 2014-12-15 14:40:15 följande:

Jag kör ju med äl-test, men funderar på om jag ska börja tempa med, hur funkar det? Börjar fundera på om jag inte släpper några ägg, har inga trådiga flytningar, måste man ha det?

Ingen aning faktiskt. Vet att det står att alla kan ha olika mängd av det. Ibland får jag "kämpa" för att se det och "bygga broar" så att säga...  Men brukar oftast upptäcka dem. Mitt problem är att jag tycker att jag haft dem under minst en hel vecka denna cykel och har därför blivit förvirrad i när min ÄL varit.

Tempmetoden funkar lite förenklat som så att du tar tempen varje morgon (helst innan du lämnat sängen. Jag gör det efter att jag tagit 5 steg till toaletten pga pipet från tempen!) och skriver upp fördelaktigt i en app som har ett diagram typ som Fertility friend. Ta tempen varje morgon och när du haft ÄL så brukar (ska?!) tempen höjas med minst 0.3 grader i tre dagar, då vet du att ägget släppt. Efter ett tag så lär man sig kanske att kunna förutspå ÄL men metoden i sig talar mer om för en när man HAFT äl inte när man ska HA äl. Fram till ÄL så kan ju tempen variera hejvilt men brukar ändå hålla sig inom någon gräns och som sagt efter äl så går den upp över ens basala temperatur. 

Lite kul att se. Men jag är som sagt lite halv skeptisk just nu till både temp och äl test. Vet inte vilket som stämt för mig denna månad alls. Om jag bara går efter ÄL test så hade jag äl någon gång mellan söndag och tisdag. Går jag efter temp så hade jag ÄL nu i fredags. Och är det nu i fredags så är det väl kört för denna månad, för då hade vi inte möjlighet att mysa. Hoppas innerligt att de små simmarna hållit sig pigga från tisdag kväll i så fall men tja, sannolikheten för graviditet 2-3 dagar innan Äl är väl inte så stor...

Lycka till med tempandet om du börjar
Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU