• joss82

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

Hej, får jag också hoppa in här? Det är så många 20-åringar i de andra trådarna, känner mig en smula gammal...
    Jag är 31 och jag och min sambo, 29, är inne på femte försöket för första barnet nu (som vi nog kommer missa eftersom vi är på olika orter runt ÄL). I början kändes detta bara nytt och spännande, men jag börjar redan oroa mig. Har ganska oregelbunden och lång menscykel (de senaste månaderna 32-38 dagar) och är rädd att något ska vara fel. Vet ju att det kan ta tid, men det är svårt ändå! Funderar på att gå på en dropin-tid hos barnmorska idag bara för att höra mig för lite...

• joss82
    Stokke skrev 2014-07-14 09:04:46 följande:

Klart du ska ta en dropp in tid.
    Gå dit och försök få svar på så många frågor som möjligt :) lycka till !

Tack, jo jag ska väl det. Känner mig bara så fånig när jag oroar mig så mycket även om det inte gått så lång tid.
  • joss82
    Team2 skrev 2014-07-14 13:01:17 följande:

Hej hej

Ja det är egentligen dumt det där att testa med gravtest innan bim, man blir så sjukt nedslagen... Kommer din mens snart så får den snart gå över och ni får börja försöka igen.

Själv tror jag att jag hade äl i helgen, dock var jag och maken på olika platser i helgen och det betyder väl att vi missade äl denna gången... Men får ju vänta och se... Dock finns det knappt några förhoppningar kvar nu efter ett års försök. Och inte blir det lättare av att folk i ens umgänge blir gravida till höger och vänster...

Ja, jag fick det beskedet senast igår, en kompis är gravid. Blir mer ledsen än glad, även om jag såklart unnar henne det! Dessutom är hon en sådan som bara blir gravid hipp som happ utan att knappt ha hunnit bestämma sig för att försöka.
    Har ni påbörjat någon utredning?
  • joss82
    KristinaJ skrev 2014-07-14 12:46:44 följande:

Uppdatering: Testade ju negativt på bim - 2 i fredags. Varit jättedeppig sedan dess och lite grinig på mig själv som dels testade innan bim (lovat mig själv att låta bli detta) dels tror att det bara ska funka på första försöket. Men.. nu sitter jag här bim + 1 och ingen mens. hade klassisk värk igår, men mensen kom inte och idag är värken borta? Hmm.. Kan mycket möjligt vara totalt skengravid. Ganska frustrerande att sitta på jobbet och vänta mens (hoppas att den inte kommer).

Hur går det för er? Sjukt kul att ännu fler hittat hit :)

Hoppas du bara får ett sent plus! Så länge inte mensen kommer, lever hoppet =)
  • joss82
    Sserena86 skrev 2014-07-14 15:42:35 följande:
    Precis samma här. Fortfarande ingen mens. Men nu har jag börjat få lite bruna flytningar så antar att den bara är lite sen.. Men detta är första månaden sen september (när jag började ha koll på min menscykel) som det är mer än 28 dagar mellan mensen. Brukar oftast ha 25-26. Har dock inga som helst symptom så jag vet inte varför jag inbillar mig att jag kanske kanske är gravid..

Vi har sagt att vi ska ta ett nytt test på onsdag morgon om mensen inte kommit igång då. Jag hade ganska sen ÄL denna månaden så det var bara ÄL+9 när jag gjorde testet.. Testar jag på onsdag är det iallafall äl+13..
    Hur lång tid brukar du ha mellan ÄL och mens (lutealfas)? Det är oftast den som är mest konstant. De flesta har runt 14 dagar. Om ÄL har varit ovanligt sen kommer mensen troligtvis också ovanligt sent. Men hoppas ändå att du är gravid!
  • joss82

Vet inte om jag blev varken klokare eller lugnare av att besöka barnmorskan idag. Hade nog önskat att hon bara skulle säga," äsch, ta det lugnt! Det kommer, det kan ta lång tid för många" eller nåt. Istället gav hon lite allmänna tips (ha regelbundet sex, använd stickor, ät bra mat, rök inte, drick inte osv) och föreslog vart man kunde vända sig om man ville ha en mer ingående undersökning/utredning för att kolla att man har ordentlig ägglossning osv eller göra en privat fertilitetsutredning. Det var kanske bra, men jag känner mig inte alls redo att gå vidare med några undersökningar. Fyra misslyckade försök är väl inte så extremt? 

• joss82
    Lavelii skrev 2014-07-14 21:43:42 följande:

Joss82

Nej, det tycker jag verkligen inte att det är.

Barnmorskans tips var ju "inget nytt". Inget du inte redan vet. Och kan tala om att när jag sökte gynläkarn och kom till barnmorskan eller vad det nu var i telefonen så var första reaktionen: "infertilitetsutredningar påbörjas inte förrän september tidigast..." Och jag fick stoppa henne och påtala att jag INTE ringer för någon fertilitetsutredning. Har "bara" försökt 3 månader så nej! Inte där än, tack så väldigt mkt! Hon kände sig nog lite dum där, som verkligen gick händelserna i förväg. Men hursom, som jag skrev tidigare i tråden så var allt ok hos gyn osv. Vet inte om det tillhör rutin att de gör UL. Men det gjorde min läkare.

Jag tror du gör bäst i att ta det hon sa med en nypa salt. Det var nog mest sagt för att hon skulle känna att hon sagt det som behövs, som "alla" frågar efter. Återigen en som sprungit lite för snabbt fram.

Min läkare sa dock att skippa ÄL stickorna (iaf denna cykel) eftersom de stressar en och det i sin tur skapat obalans.

Återigen, 4 månader är ingen tid. Och mer ingående undersökning än en eventuell rutin gynundersökning tror jag inte du behöver i dagsläget smile1.gif

Tack! Ibland blir det lite fel när någon vill hjälpa "för mycket. Ska också skippa testerna den här månaden, kommer troligtvis missa ÄL i vilket fall.
  • joss82
    Fjällsippa skrev 2014-07-14 23:07:37 följande:

Stokke, jag satt faktiskt och läste om kost idag, av en annan anledning (kommer till det) och då, på någon sida, vilken minns jag tyvärr inte, så var det en läkare som svarade på just den frågan. Han/hon menade att om man äter "fel" någon gång så spelar det absolut ingen roll. Och jag kan tänka mig att många både äter sushi och annat och dricker och röker utan att veta att de är gravida och för det medta går det ju bra. Oron är säkert "farligare" än sushin, tror jag.

Anledningen till att jag läste detta var att jag satt och googlade på huruvida mannens kosthållning spelar roll under själva bebistillverkningen. Min man äter verkligen uselt, men jag kan inte hitta något som stöder min hypotes om att det inverkar negativt på spermiekvaliten. Någon som vet? Det hade varit fint att kunna visa honom. :) Han äter väldigt mycket tomma kalorier, typ socker, vitt bröd med smör, coca Cola. Plus att han ofta äter bara en gång om dagen förutom frukost. Och när han då väl äter så äter han mycket. Mycket av allt, men främst kött och pasta/potatis/ris. Han tycker inte om fullkornspasta tex. Någon som har något tips?

När jag var hos BM igår pratade hon om mannens vanor. Sa inget direkt om kost, men däremot att även mannen bör äta vitaminer, zink och folsyra. För egen del tror jag helt klart att kosten kan påverka. Svårt att övertala någon annan dock ;).
  • joss82

Sitter här och googlar runt på PCO/PCOS och stressar upp mig. Kanske har jag det? Någon här som har erfarenhet av det? Jag har ganska oregelbunden mens, just nu mellan 32 och 40 dagar. Ovanligt mycket hår på låren och lite mer än vanligt i ansiktet. Inte problem med acne. Ganska lätt att gå upp i vikt, alltid varit lite överviktig. Får utslag på äl-stickor en gång varje månad och verkar ha ägglossning ca 11-13 dagar för mens, även det lite oregelbundet. Varför ska man alltid oroa sig så mycket?

• joss82
    Fjällsippa skrev 2014-07-16 19:34:12 följande:

Jag måste bara säga: så skönt att ha er tjejer! Jag har egentligen inget att säga/fråga om idag, utan ville bara titta in. Jag hoppas verkligen vi alla får plus snart! När har ni BIM? Min äl borde vara nästa vecka och BIM 6/8.

En sak som jag fascineras av är hur tvådelat den här processen är. Jag har känt de senaste månaderna att livet kretsar kring datum och liksom i tvåveckors perioder på ett sätt nu. Nu är det rätt bra, vi förbereder oss för äl, ligger när vi vill och det är liksom lite extra speciellt för vi ska "göra barn". Sen under ca 2 v väntan på icke- mensen så börjar man känna efter och vänta och vänta. De sista dagarna innan den j*a mensen kommer är ju sååå dryga. Sen när mensen har kommit så är det som luften går ur en och det är bara att vänta på äl igen... Det här med att göra barn är väldans frustrerande tycker jag. Men också helt fantastiskt och roligt!

Kram på er!

Tredje försöket på det här inlägget nu, missar hela tiden att skriva signatur! Varför är det så i den här gruppen?

Håller med helt, precis så är det. Upplever dock redan, efter fyra missade försök, att den där julaftons-känslan börjar ersättas av en mer hopplös väntan på mens...

Gillar den här gruppen! Kommer troligtvis missa ÄL den här gången och har lång cykel så nästa BIM blir nog inte förrän framåt mitten av september =(.
Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU