• Axo

Junibebisar 2014

Vad det har hänt mycket den senaste veckan!

Nu sover Malte hela nätterna utan matpaus, brukar få stoppa in nappen ett antal gånger bara och runt klockan 4 så blir han lite orolig och har svårt att komma till ro. I lördags lärde han sig att sitta själv

Nu till den tråkiga biten, han har blivit mammig! När inte jag är hemma på kvällen så har min man jättesvårt att natta honom. Han kan somna utan problem, men sen vaknar han och blir jätteledsen. Om jag tar över så slutar han direkt och somnar. Igår fick mannen lägga honom i vagnen och gunga honom till sömn.

Så tråkigt och det gör ju att man drar sig för att åka hemifrån på kvällen.

• Axo
    Kela1981 skrev 2014-11-13 08:45:31 följande:

Oj wow! Sitta? Är inte det jättetidigt? Vad härligt! Jag längtar tills Alice sitter själv :)

När får han sista maten innan natten? Alice åt ingenting i natt men då fick hon mat vid 22, åt dåligt av ersättningen men fick lite gröt också och sen behövde jag bara sätta in nappen några gånger under natten. Sen vaknade hon vid 7 och fick mat vid 7:30. Hoppas hon vill sluta äta på natten nu :/

Alice är också väldigt mammig och det kommer väl i perioder hela tiden men visst är det jobbigt. Nätterna accepterar hon inte sin far alls vilket säkert är mycket pga att han jobbar natt så oftast är det ju bara jag som tar henne. Man får väl kämpa på och försöka försöka försöka :) Jag lämnade dom en hel natt förra veckan och det hade tydligen varit hyfsat körigt vid läggdags :(

Vet inte hur tidigt det är, hans storebror satt själv när han var 3 månader ungefär.

Han äter en portion gröt vid 18, sen äter han 210 ml ersättning vid 19.30 ungefär och brukar normalt somna när han äter.

Känns lite dumt att ta över varje gång han blir ledsen, men samtidigt kan man ju inte sitta i soffan och lyssna på när han skriker bara för att.
  • Axo
    Asjak skrev 2014-11-14 12:16:13 följande:

Tre månader? Helt själv?

Då måste han väl vart den tidigaste bebisen ngnsin :)

Hur tränade du dom att sitta?

Ja har kuddar och filtar runt henne och håller henne runt midjan så hon själv får hålla uppe en del av kroppen

Har för mig att han var runt 3 månader.

Har inte tränat något särskilt, utan de båda har alltid velat sitta i famnen istället för att ligga och har suttit i matstolen ganska tidigt.

Jag lägger också kuddar runt när jag lämnar honom sittandes på golvet för han kan ju fortfarande välta
  • Axo
    Juronjaure skrev 2014-11-16 23:02:19 följande:

Jag smyger på tå här hemma... Bebisen har sovit i 1,5h och jag vill så gärna att hon fortsätter sussa ett bra tag till! Vågar inte låsa ytterdörren (hon vaknar kanske av ljudet) Spola toaletten? Nej. Tv:n på lite lågt, ja. Vågar inte stänga dörren till sovrummet, för då kanske det blir så svalt att hon fryser och vaknar. Vågar inte lägga på henne täcket, för då vaknar hon säkert av det. OM hon vaknar så hamnar hon nog i vår säng (igen), och eftersom vi har andningslarm i hennes säng så vill jag HELST ha henne där, iaf större delen av nätterna... Plus att jag sover bättre utan en plutt intill mig... Förr sov hon som en ängel från 19.15 och vaknade inte av nåt, nu somnar hon i bästa fall kl 21, i värsta fall runt 23.30, och vaknar av minsta ljud. Sover inte riktigt djupt förrän 3-4h efter att hon somnat känns det som!

Fler som fått nattningsproblem på sistone?

Vi har också fått problem! Malte somnar så fint när han äter sitt sista mål runt halv åtta, sen lägger man ner honom i sängen och det tar max 10 minuter sen vaknar han igen. In och natta om och han somnar eftee en stund, men vaknar igen. Så håller vi på ett par gånger, men sen är det bara inse att han inte kommer somna.

Igår var han vaken till 22.30 och vi fick tom ge honom mer mat för att han skulle somna. Sen har han sovit jätteoroligt i natt och vaknat massa gånger.nu hat ganska precis somnat efter att ha varit vaken i ca 1,5 timme.. Kommer vara helt förstörd idag..
  • Axo
    Kela1981 skrev 2014-11-17 18:24:49 följande:

Visst börjar dom bli stora! A drar in benen under sig och skjuter ifrån när hon ligger på mage. När hon väl fattar att hon måste upp på armarna också så får nog denna mamman fullt upp ;)

Längtar tills hon sitter själv, men det tar nog ett tag till. Hon bara ramlar så fort man släpper henne ha ha ha...

Jag har infört en ny rutin här hemma. När hon har fått sin lunch (runt 12-12:30) så lägger jag henne i vagnen och sen går vi ut på promenad en timme. Hon somnar nästan alltid max 10 min efter att vi lämnat huset. Jätteskönt för både henne och mig så får jag komma ut varje dag också. Enda gången vi stannar inne är om det blåser storm och regnar :)

Förresten; när börjar bebisar sova förmiddag och eftemiddag? Alice är uppe i max 2 timmar och sen vill hon sova igen :(

Malte sover oftast en gång på förmiddagen, runt nio-tio och sen en gång runt 13. Sen är han vaken till kvällen.

Vet inte om jag har påverkat sovtiderna något eftersom vi har gått ut med hunden vid de tiderna och han somnat i vagnen.
  • Axo

Usch! Idag har varit en riktig skitdag.. Humöret har varit uselt, bebis har inte sovit som han ska vilket har lett till en grinig bebis hela kvällen. Hade planerat att börja städa huset idag, men det gick ju inte, kvällens matlagning slutade med en skrikande bebis på golvet och så somnade han så gott när han åt nu ikväll för att sedan väckas 15 minuter senare av 4 åringen.

Nu har jag äntligen fått honom att somna!

Är det någon som har testat majskrokar?

• Axo

Så häftigt att de verkligen börjar kolla på vad man gör och försöker härma. I helgen satt jag och mamma och fikade på Ikea och Malte satt i mitt knä. Han försökte verkligen göra allt för att få tag i min kaka och äta den själv!

Samma igår när han badade. Han satt i badbaljan och då tog jag hans hand och plaskade med. Sen satt han i 15 minuter och plaskade med händerna!

Ska också köpa majskrokar nu!

• Axo

Nu har vi fått spendera kvällen på akuten med en liten som inte kunde andas ordentligt. Kortison, inhalering och lite adrenalin och nu låter han mycket bättre! Bara hoppas att natten blir lugn och att vi slipper åka in fler gånger.

• Axo
    nica skrev 2014-11-27 12:02:35 följande:

Usch då kan de vara förkylnings astma eller? Min kusins båda barn har de och vet hur kämpigt hon haft de.

Krya på och hoppas verkligen de är mycket bättre idag!

Ja, det lutar lite åt det. Storebror har också haft det, men han var över 1,5 innan han fick det första gången. Ingen höjdare, men det växer ju oftast bort när de blir äldre.
  • Axo
    nica skrev 2014-11-27 12:08:21 följande:

Har haft funderingar på att köpa gåstol men är lite kluven om de:-P största grabben använde gåstol och älskade den sen andra grabben ville inte alls sitta i en men lärde sig gå och krypa väldigt tidigt. ..kan man prova gå stolar i affären?

Köpte en hoppgunga igår till henne men hon drunknade i den :-P

Gåstolen blev min räddning med den stora grabben! Äntligen kunde han roa sig själv på egen hand en stund medans jag städade eller lagade mat!

Vi har en, men min den står just nu hos min mans syster, ska nog åka och hämta den snart.

Ett tips är att antingen låna av någon först eller köpa en begagnad. De kan ju vara rätt dyra och det är ju lite onödigt att lägga pengar på det om den inte uppskattas!
Svar på tråden Junibebisar 2014