• Axo

Junibebisar 2014

Asjak skrev 2015-01-12 09:39:29 följande:

Här blir allt tråkigt fort och mamma ska gärna vara med hela tiden överallt, leksaker duger att gnugga tänderna med men annars är hon förälskad i allt som är rött :)

Inatt matade jag inget men hon knorrar och vrider sig o sparkar halva natten så ja inte kan sova.

Vet ni vart man kan kolla efter bebis aktiviteter? Typ baby cafe' mm

Kolla med bvc om de vet något? Här har vi babycafe på torsdagar på öppna förskolan, jättemysigt men Malte har varit så förkyld nu den senaste månaden så vi har inte kunnat gå tyvärr.
  • Axo
    boogiewoogie skrev 2015-01-13 20:18:14 följande:

När ska alla börja jobba osv?... Jag har SÅN nojja för att börja jobba igen... börjar jobba igen den 23e februari....på dagis.. ;(

Jag skulle ha börjat jobba måndagar igår, men fick vabba första dagen då det kört ihop sig på mannens jobb och den stora grabben vaknade med ont i örat. Så jag börjar jobba en dag i veckan nästa vecka, sen har vi sökt dagisplats till oktober.
  • Axo

Är det någon mer bebis som inte vänder sig om, varken från mage eller rygg?

• Axo

Hur mycket mat äter era? Malte får gröt morgon/kväll, en burk med mat till lunch och sen mellanmål, typ en banan, två gånger om dagen. Tycker det känns lite. För bara några veckor sen drack han två flaskor ersättning också, men nu blir han bara arg när han får det.

Vad ger ni till mellanmål?

• Axo
    Juronjaure skrev 2015-01-18 23:35:00 följande:

Min ammas nästan bara + några få portioner (fjärdedels portioner...) gröt i veckan + ett par majskrokar per dag. Känner mig så efter vad gäller detta med MAT...:P

Hade gärna gett mer ersättning till honom, men han vägrar ju!
  • Axo

Alltså, ibland undrar jag om inte denna lilla bebis har ett sjätte sinne. Varje gång jag går iväg antingen på morgonen eller på kvällen när han sover så tar det max 5 minuter innan han vaknar!

Imon ska vi på en extra bvc-kontroll. Vid läkarkontrollen så tyckte de att han hade växt lite dåligt på längden. Troligen inget att vara orolig för, men det är ändå lite skrämmande.

• Axo
    nica skrev 2015-01-21 07:13:41 följande:

Hade han växt bra?

Jadå! Nu, 7,5 månad gammal, väger han 9,36 kg och är 69 cm lång!

Idag ska vi till barnmottagningen på astmautredning, kan vara den som ställt till det lite med tillväxten.
  • Axo

Malte har precis börjat sova i sin säng nu. Innan har han sovit mellan oss, nu står spjälsängen bredvid min säng så jag bara behöver sträcka ut armen på natten!

• Axo

Stolt mamma idag! Min lilla bebis är inte så mycket bebis längre. Idag började han krypa

• Axo
    Axo skrev 2015-01-24 20:43:06 följande:

Stolt mamma idag! Min lilla bebis är inte så mycket bebis längre. Idag började han krypa

Fattar inte varför alla mina bilder hamnar på fel håll..
  • Axo
    nica skrev 2015-01-24 21:34:19 följande:

Så kul Då har du att göra min lilla terrorist är överallt :-P

Jo, jag vet! Alltid lika kul när de väl börjar krypa, men snart så inser man att det bar betydligt lättare när de satt stilla
  • Axo
    Humlan26 skrev 2015-01-28 18:54:20 följande:

Ni som har bebisar som sover bra, hur mycket äter de sista timmarna innan läggdags?

Bra och bra, men sömnen har blivit betydligt bättre sen han började få en portion gröt vid 18 och sen en halv banan strax innan läggdags runt 20. Han vägrar välling och ersättning.
  • Axo

Herrejösses vad ni hinner med mycket!

Tycker inte jag hinner med något alls på dagarna medan storebror är på dagis.

Har varit på öppna förskolan någon gång och har tänkt åka dit varje torsdag när det är babycafe, men jag har så mycket annat jag vill passa på att göra så jag hinner knappt med det.

• Axo

Vi har precis blivit friska igen efter en omgång förkylning och feber för hela familjen.

Tänker ofta på hur skönt det är att ha en så pass stor bebis nu när det är de värsta infektionstiderna

infektionstiderna. Skönt att de hunnit bygga upp ett visst immunförsvar!

Nu kryps det för fullt här hemma och idag ställde han sig upp för första gången. Storebrorsan är den stora idolen!

• Axo

Vi har precis blivit friska igen efter en omgång förkylning och feber för hela familjen.

Tänker ofta på hur skönt det är att ha en så pass stor bebis nu när det är de värsta infektionstiderna

infektionstiderna. Skönt att de hunnit bygga upp ett visst immunförsvar!

Nu kryps det för fullt här hemma och idag ställde han sig upp för första gången. Storebrorsan är den stora idolen!

• Axo
    Asjak skrev 2015-02-05 14:50:33 följande:

Vi har inte sänkt spjälsängen ännu för hon kan inte heller sätta sig ännu, dessutom sover hon bara i vår säng nu.

Läkaren sa att hon är rejält förkyld och att vi skulle undvika folksamlingar, ut och gå med vagnen ofta så svullnaden lägger sig lite och hög läge med huvudet.

Det var iaf inte lunginflammation eller rs viruset, han sa att förkylningen lätt kan sitta i flera veckor o sedan kan hon bli smittad igen o då börjar det om.... Ahhhh

Skönt att det inte var något värre, även om man känner sig fruktansvärt maktlös när de små är sjuka.
  • Axo

Jag funderar lite på det här med mat. Malte äter bara mat, slutade själv med ersättning för någon månad sen. Nu äter han två burkar mat och två portioner gröt. Efter maten får han alltid en fjärdedels burk med fruktpure. Vissa dagar vill han knappt ha någon mat alls, kan lyckas få i honom en halv burk om han har något annat att pilla lite med.

Vet inte om det är så att han helt enkelt inte gillar just den, eller om han är så pass uträknande att han vet att han får frukt, som han älskar, efteråt även om han inte äter speciellt mycket.

Kanske skulle vi vänta en stund efter maten innan han får lite frukt.

• Axo

Har ni lämnat bort era små någon gång?

Malte blev tvungen att vara vara hos farmor en stund ikväll. Det körde ihop sig, jag och storebror var inne i stan när bilen gick sönder så mannen fick komma in och hämta oss. På väg hem igen ringer farmor och då har stackars Malte gråtit sen han åkt, typ 1,5 timme sammanlagt.

Man känner sig fruktansvärt hemsk när man sitter i bilen några mil bort.

• Axo

Gahh!! Denna nattning gör mig galen! Har inte varit några problem att ligga med honom i sängen innan, men sen han började krypa är det helt omöjligt att natta honom om vi inte sitter i gungstolen och vaggar honom.

Har testat att lägga honom i sin säng, men han blir vansinnig och börjar klättra istället och mitt tålamod har verkligen varit minimalt några dagar. Mannen har inga problem att vagga honom till sömns, men jag skulle gärna vilja få till några ordentliga nattningsrutiner.

Hur länge är det okej att han skriker om jag sitter bredvid och håller handen på honom? Är det okej att låta honom skrika överhuvudtaget?

Nu somnade han för 30 minuter sen, trots att han varit trött sen klockan 8.

• Axo

"Skönt" att hörs att det är inte bara är Malte som sover uselt just nu. I en veckas tid har nätterna varit katastrof. Han har vaknat, varit ledsen, varit vaken och glad i flera timmar mitt i natten.

På dagen är han underbar! Glad och nyfiken på allt! För några veckor sen började han ställt sig upp och nu går han utmed möblerna också. Full rulle med andra ord

Svar på tråden Junibebisar 2014