Inlägg från: smalljey |Visa alla inlägg
  • smalljey

Junibebisar 2014

Kela1981 skrev 2014-11-14 10:36:28 följande:

Hur gör ni förresten med barnmaten? Köpa färdig i burk eller göra själv?

Jag har tänkt mig att göra själv och har hittills svängt ihop lite grönsakspureer, tänkte prova göra köttpure idag :)

Från det att hon blir 6 månader och börjar äta hela portioner så kommer jag att ge henne mat från Childfood Factory. Det är ekologisk barnmat som förvaras i frysen. Känns på något sätt bättre än burkarna som ser ut som geggamojja ;) Eller så kanske jag fortsätter göra egen mat, vem vet. Men jag har aldrig direkt varit någon mästerkock så vi får väl se :)

Vi ger henne gröt till frukost eller kvällsmål, och barnmatsburkarna har vi köpt Hipp som är ekologiska, inga konstigheter i alls. Känner inte att jag har tid, lust och ork att bli supermamma och stå och laga själv. Så jag kollar noga vad burkarna innehåller bara har inte gett så mkt sån mat än men ska försöka trappa upp mer och mer dagtid så hon får bort matbehovet på natten.
  • smalljey
    LovaViola skrev 2014-11-14 21:58:04 följande:

Vad snabba ni är på att ge mat till era små.. (Inget fel i det) men det jag hunnit härhemma (endast smak från mitt finger då) är lite kokt morot, avocado och banan.. :) jag går väldigt långsamt fram! Känner inte att jag behöver stressa på detta med smakportionerna, även fast det såklart är lite spännande! Gröt får det väl bli nån tesked av snart!

Ni som inte vaccinerat era barn.. Kommer ni att göra det eller avstår ni helt? Vi har nu fått en tid för den första sprutan (den som annars tas vid tre månader) då kommer hon vara fem månader.. Har då valt bort en av sprutorna (den med hepatit B och pneumokocker). Men nu börjar jag vela igen. Vet inte om jag vill ha det där ändå :/ åh dumma mig vad jag tycker att det här känns svårt fortfarande! Hur gör ni andra?

Det är nog inte helt fel att gå långsamt fram heller tror jag. Vi vill gärna skynda på och vänja henne så hon blir mättare under dagarna och förhoppningsvis inte vill ha mat på nätterna så småningom.

Angående vaccinet så avstår vi helt! Jag har forskat i det för mkt för att våga ge henne alla dessa metaller och gifter. Jag har dock full förståelse för alla som vaccinerar oxå och jag ber alla ha respekt för mitt beslut för det är inte taget ur luften. Bara senast häromdagen berättade en bekant att när deras dotter fick 18 mån vaccinet så slogs hennes njurar ut fullständigt så hon fick åka upp och ligga på sjukhus i Norrland i flera månader. Så, jag har vägt för och nackdelar och kommer inte att göra det. Vill tipsa om Linda Karlström på youtube om du vill höra nån som forskat i det i många år och har personligen 2 barn som fått jobbiga biverkningar
  • smalljey

Uscha, ligger med feber och superont i halsen. Vilken ångest man får när man är sjuk nuförtiden för man är så rädd att smitta pluttan. Även om man undviker att pussa på henne nu så flyger ju bacilluskerna runt i hela lägenheten. Blä!

Är så avundsjuk på er som har kommit igång med träning och jobbar på formen. Själv gick jag bara upp ca 8 kg och blev av med 10-12 efter nån vecka. Dock har jag en del att ta av sen innan och kilona kryper sakta uppåt nu för att jag är så fullständigt slut att jag inte orkar röra mig mer än typ promenader till affären eller hem till folk, och det blir tyvärr en del snabba kolhydrater/läsk/onyttigheter många dagar för att få en quickfix i energin. Men jag kan ju försöka sluta med det åtminstone så kanske nåt överflödskilo trillar bort åtminstone. Längtar efter att vara hyfsat utvilad så man orkar med åtminstone lite powerwalks.

• smalljey

Tack alla, är det inte bättre imorrn får jag nog ta en tur till vårdcentralen.

Måste bara få gnälla av mig lite...vi flyttade in i en stor härlig lägenhet i september och fick då veta av den tidigare hyresgästen att tonårssonen som bor ovanför oss tydligen har någon form av diagnos och får utbrott lite då och då och kan stampa i golvet. Visst, det kan man väl köpa tänkte vi. Nu är det bara så att detta har ökat och ökat och det är inte bara stampande utan de bråkar där uppe dagligen, flera gånger om dagen. Den här helgen har varit hemsk! De verkligen gallskriker åt varandra, det stampas i golvet (vårt tak) så det skallrar om våra lampor, de slänger grejer omkring sig...det är så jäkla olustigt att lyssna på. Vi kommer ju av oss och bara lyssnar och undrar om man bör ringa polisen för det låter verkligen som de håller på att slå ihjäl varandra där uppe. Och nu ikväll när vi höll på att natta lillan vid 9-rycket så drog de igång igen. Hon var precis i det där somna in-läget när det började skrikas och stampas så hon blev ju jätterädd. Så vi försökte lugna och hon blev lugn efter en stund och så kom det skrik och stampande igen, och varje gång tittade hon upp på mig med panik i ögonen och undrade vad som hände och jag fick lugna och låtsas som att det här är ingen fara, sov du älskling. Det gör så ont i hjärtat av tanken att min lilla tjej som vi vill ska växa upp i en trygg, lugn och kärleksfull familj ska behöva lyssna på de där idioterna där uppe. Nä, ska skriva ett långt mail till hyresvärden imorgon och be om att de gör någon form av åtgärd. Antingen typ kastar ut dem eftersom de måste störa alla grannar runtomkring eller hitta nåt likvärdigt annat boende till oss för det här är INTE okej. Någon som har nåt tips om rättigheter å så när man bor i hyresrätt?

• smalljey

Skulle oxå lätt kunna shoppa dygnets alla timmar till både lillplutt och mig. Om man bara kunde bli rik

Och bara sådär över natten så kan min tjej också sitta. Skitballt! Hon har ju stått stadigt länge om hon hållit i sig, och rört sig hit och dit men alltid varit för övertung när hon ska sitta. Men nu så. Idag skulle hon absolut sitta upp rakt i vagnen när vi var och handlade, så ryggstödet behövdes inte alls, sen hängde hon över kanten med båda armarna för att försöka nå allt spännande som vi gick förbi. Galet vad fort allt går nu, så roligt! Natten var fruktansvärd, sambon som hade nattpasset fick inte sova nånting men det kanske var hennes nya skill som skulle fram

• smalljey

Jag fick tillbaka mensen va 6 veckor efter fl, ammar inte alls. Så den är hyfsat regelbunden nu äntligen. Dock kör vi inga preventivmedel än då jag funderar starkt på nåt så drastiskt som en sterilisering. Vill absolut inte ha fler barn och jag vill inte hålla på att traggla med P-piller/hormoner resten av livet. Men vi får se. Just nu håller jag koll på vilka dagar jag är hyfsat safe i en app

• smalljey
    Tizi skrev 2014-11-18 22:26:37 följande:

Inatt vakna lillan bara EN gång för att äta! Natten innan med tror jag. Vågar man tro att denna natt blir lika bra? Det kanske ÄNTLIGEN börjar bli ordning på nattsömnen?! Hoppas hoppas!!!

Åh, håller tummarna för dig!! Det vore ju en dröm!
  • smalljey

Åh fy vilken mardröm, läste just denna tråd stackars, stackars dom! <3 man kan gnälla och klaga hur mkt som helst på att man inte får sova och tar denna underbara lilla bebis för givet. Fy fasiken vad fruktansvärt att vakna upp med en livlös bebis. Går inte ens att föreställa sig! Nä, idag ska jag pussa lite extra på min prinsessa!

www.familjeliv.se/forum/thread/74369578-dotter-3manader-dod-pga-vaccin-mot-stelkramp/1

• smalljey

Läser att de flesta verkar ha problem med nattningen nu så det är väl nästa utvecklingsfas de är i allihopa nu gissar jag. Vår tjej somnar dock oftast utan problem med uppvaktningar är vidriga. Har varit ungefär var tionde-tjugonde minut hela nätterna i en vecka nu. Vi går sönder vafan ska man göra?! Har inte hunnit läsa klart den där boken jag höll på med heller, ska försöka göra det. Men hon känns så orolig, vaknar och verkligen gråter varje gång. Jättejobbigt

Svar på tråden Junibebisar 2014