Inlägg från: smalljey |Visa alla inlägg
  • smalljey

Junibebisar 2014

ellami skrev 2014-09-23 22:15:49 följande:
    Vi har också hoppat vaccinet. Han blir 4 månader snart och har fått en ny tid om 4 veckor, men jag funderar på att säga nej även den gången. Jag är inte den som tar emot allt som erbjuds mitt barn och sväljer det med hull och hår, så för mig var det en självklarhet att läsa på, och ju mer man läser på desto mer rädd blir man för vaccin.. Tyvärr. Det finns oerhört mycket mörka sidor, siffror och fakta som kommer fram.. Så svårt att fatta beslut och då har jag från början varit helt opartisk och läst "båda sidors" argument.
    Exakt samma situation som du. Min syster är väldigt inne på den alternativa sidan och har nämnt faran med vacciner tidigare. Men bu när jag själv fick bebis så var jag helt opartisk för nu handlar det om mitt lilla liv så jag vill vara bombsäker på att jag kan besluta med hjärtat och inte ångra mig. Och precis som du så hittar jag bara värre och värre grejer hela tiden och undrar hur fasiken den här världen är funtad. Som sagt Linda Karlström på youtube, det föredraget fick mig att bestämma mig. Uscha. Men samtidigt förstår jag självklart alla som vaccinerar sina barn för skrämseltaktiken är läskig och man får sällan veta nåt alternativ, så, ja det är frivilligt men jag tycker också att man ska läsa på ordentligt och inte bara lyssna på vad andra säger
  • smalljey

Ni vet att man fortfarande kan få sjukdomarna trots att man vaccinerat sig va? Det är absolut ingen garanti. Står till och med i bipacksedlarna, men det är ingen som läser dem. Konstigt egentligen när man lusläser alla andra bipacksedlar om man ska ge sitt barn läkemedel. BVC höll med om det också när jag ifrågasatte just det, att vaccinet KAN skydda. Av de 2 spädbarnen som dog av kikhosta nyligen så blev den ena smittad av sitt vaccinerade syskon - som alltså fått det också. Och Anna Wahlgren skriver en blogg där hon och hennes familj åkte till Egypten. Hennes minsting som var vaccinerad mot difteri var den enda som fick difteri och dog. Så, jag tycker man ska läsa på om risker åt båda hållen innan man bara bestämmer sig för att alla som inte vaccinerar är puckon, för vi kanske vill skydda våra barn från allt det andra som kan följa med vaccinet istället. Det finns för och nackdelar och risker med allt.

• smalljey
    soffipropp1987 skrev 2014-09-24 13:04:50 följande:

Hade en pojke med feber igår. Så det fick bli lite alvedon sen va han bra igen.

Hur ställer ni som valt att inte vaccinera er till tex alvedon, Ipren mm? Man vill ju inte att de små barnen ska ha feber eller ha ont.

Nä såklart de inte ska ha ont. Läkemedel är väl aldrig bra egentligen, men jag skulle absolut ge lillen alvedon vid feber om det är okej nu? Hörde att man helst inte skulle ge innan 3 månader, men det måste ju vara lugnt efter det
  • smalljey
    smalljey skrev 2014-09-24 14:33:00 följande:
    Nä såklart de inte ska ha ont. Läkemedel är väl aldrig bra egentligen, men jag skulle absolut ge lillen alvedon vid feber om det är okej nu? Hörde att man helst inte skulle ge innan 3 månader, men det måste ju vara lugnt efter det smile1.gif
    Jag vill bara tydliggöra att jag absolut inte är extrem åt nåt håll och undviker allt och bla bla, jag kan bara inte låta min prinsessa få alla de där metallerna och ämnena som de till och med försöker få bort ur hudprodukter för att de är giftiga insprutade i sitt blod. Jag klarar inte av det. Även om jag vet att det finns en liten risk att hon kan få de andra sjukdomarna då (men det finns det ju även om hon får vaccinet) så vill jag inte att hon ev kan få autism, allergier, förändrad personlighet och allt det andra som så många stackars föräldrar får leva med för att de ville sitt barn dess bästa och vaccinerade. Så det är det enda jag har en stark åsikt om, annars är jag ganska avslappnad i min syn på allt annat tror jag.
  • smalljey
    soffipropp1987 skrev 2014-09-24 15:01:07 följande:
    Ja efter 3 månader får man ge alvedon, det har mitt Bvc sagt iallafall. Min kille skulle in o köpa Ipren men det får man inte ge barn under 6 månader tydligen.

Säger som jag brukar, det är tur man tycker olika! Det hade varit en tråkig värld vi hade levt i om alla tyckte lika ;)
    Hihi exakt!
  • smalljey
    Juronjaure skrev 2014-09-25 21:25:28 följande:
    Försöker att inte vara hemma, för blir så uttråkad... När öppna förskolan har öppet är jag där. (3 dar i veckan) Annars det gamla vanliga... leker lite med ungen, underhåller, underhåller, bär, matar, byter, bär, bär, bär, leker, tar kanske en promenad ned på centrum och slänger i mig en kopp kaffe innan barnet bryter ihop, och rusar hem. Ja, du vet, det vanliga ;) Vissa dagar går ganska fort, andra går fruktansvärt långsamt...
    Haha, ja usch ja! Samma här...jag blir långsamt deprimerad för varje dag jag måste vara hemma. Fantastisk liten skapelse har man, men man känner sig så sjukt ensam!! Och det är så tråkigt!! Första timmarna av dagen är mysiga när det ska småbusas och ätas och mysas men dagarna går så extremt långsamt när man bara är hemma, uscha! Jag försöker gå förbi jobbet eller träffa vänner så mkt jag kan
  • smalljey

Alltså min lilla turbotjej <3 för en vecka sen började hon trycka ifrån med benen när hon låg på rygg så hon har farit runt hela lägenheten nu. Men nu har hon insett att man ska kunna ta sig fram på mage också, så hon vänder sig till mage och trycker och böjer benen och kämpar för kung och fosterland för att röra sig framåt nu. Hon kommer framåt sakta men säkert, men med ansiktet i matten och rumpan uppåt. Hennes stackars armar orkar liksom inte bära henne än. Hon blir skitsur när det inte händer nåt och hon blir skitsur om jag försöker flytta, bära eller hjälpa henne. Så, jag har nog en krypande bebis om några dar :-O alldeles för toktidigt känns det som!

• smalljey
    soffipropp1987 skrev 2014-09-28 17:48:22 följande:

Helt otroligt! Min son sov mellan 20.30-6.30, då ville han ha mat och sen somnade vi om igen till kl 9! Han är 3 månader och 8 dagar nu :D pigg och glad mamma!!!

Åh underbart!! Själv har jag bara gråtit hela helgen för att jag är så slutkörd. Vår tjej sover max 1 timma innan hon vaknar hela natten och min kropp börjar säga upp sig nu efter nästan 4 månader. Jag och mannen varvar soffan och vi har börjar lämna henne till sin mormor och till sin morbror lite då och då. Men jag orkar snart inte. Idag lämnade vi henne till mormor och jag bröt ihop för jag vill inte behöva lämna bort henne hela tiden, vill ju ha henne hos mig. Men jag börjar snabbt närma mig att gå in i väggen, är så fullständigt slut så jag börjar bli deprimerad på riktigt. Vet inte vad vi ska göra? Finns ju inget annat än att bara vänta ut och hoppas på att hon sover bättre snart, men det kan ju dröja...börjar få smått panik
  • smalljey
    Kela1981 skrev 2014-10-09 10:10:35 följande:

Vi har också haft lite annorlunda nätter här. Här flaskmatas det och i söndags så bytte vi ut dinappen till en storlek större vilket innebar att hon gick från att äta 90-100 ml var 3e timme till att äta 180 var 5e timme! Natten till igår ville hon inte äta alls utan bara ha nappen, vid 4.30 lyckades jag lura henne och då satte hon i sig 150 ml utan konstigheter. Eftersom vi hade en sväng på barnakuten för ett par veckor sedan så blev jag ganska orolig när hon återigen inte ville äta på natten så jag ringde Bvc på morgonen för att höra mig för. Vår sköterska sa att det är ganska normalt när dom börjar äta så stora mängder att dom inte länge vill äta på natten, puh sa jag :) Så länge hon får i sig rätt mängd under dagen så är det inga problem. Tydligen räknar man 125ml/kg /dygn så vår flicka ska alltså äta 4 ggr/dygn om hon äter 180 ml.

Trots att hon inte vill äta så vaknar hon ändå flera gånger under natten av att hon tappar nappen så det är väl en bit kvar tills hon sover hela natten igenom utan konstigheter men det känns så himla skönt att det är på g. Sömnen är inom räckhåll liksom ;)

I natt åt hon vid 21, vaknade 00:30, 03:30 och sen en gång i timmen fram till 8 då fick hon en flaska och sen gick vi upp. Vaken i en timme ungefär och nu har hon sovit sen strax över 9.

Vet inte riktigt vad jag ska göra för att hon ska sluta vakna för nappen. Det är verkligen bara den hon vill ha för så fort jag har puttat in den så är hon nöjd och somnar igen. Har provat att låta henne vara för att se om hon somnar om utan napp men det gör hon inte, då slutar det i skrik :( Kanske är det bara att vänta ut :) Ska prova ikväll att ta ut nappen när hon somnat så hon inte tappar den, då kanske hon sover bättre?

Precis sådär är vår bebis med. Hon sover ganska bra till typ 2-3, sen är det varje timme, ibland oftare resten av natten. Ibland vill hon småäta ibland bara nappen och ibland inget av det utan bara gnällig, sparkar och sprattlar. Man blir ju fullständigt tokig av att inte få sova. Undrar vad det är som stör dem små liven hela natten? Har testat både i hennes egna säng och i vår säng och blandat. Så det spelar ingen roll vart hon sover eller hur hon sover för det är lika krångligt oavsett.
  • smalljey

Åh underbart, inatt vaknade bebis bara kl 1, 4, 6 och 7 utan krångel emellan. Åt och somnade om. Weee!!

Svar på tråden Junibebisar 2014