Inlägg från: ellami |Visa alla inlägg
  • ellami

Junibebisar 2014

Nån annan som bytt till sittdel? Vi invigde den idag om 1,5 vecka blir han 5 mån så det kändes helt ok men han får fortsätta vara i helt liggläge :) dock lite ångest vart försvann min lilla lilla bebis?!

• ellami

efter många om & men vaccinerades vår pojk igår. Han fick inte rotavirus vaccinet så detta (3 månaders men uppskjutet han är snart 5) var det första. Dock tog vi enbart kombivaccinet, inte pneumokocker.

Fick veta att han skulle sova kanske som aldrig förr av utmattning.

Istället vaknar han varje kvart sen han somnade kl 20. Nu stökar & bökar han precis varje sekund. Sover lätt och oroligt. Ingen feber och verkar inte ha ont. Jag har inte fått en enda blund..

Blir gråtfärdig snart. Inte en enda bra natt på 5 mån och nu detta. Kan det ha med vaccinet att göra? En biverkning? Vet inte varför han annars sover såhär! Hoppas det inte hållwr i sig fler nätter, nu verkar det helt plötsligt som en lyx att få typ 1,5 h sammanhängande sömn som jag annars brukar ha :(

• ellami
    smalljey skrev 2014-10-22 07:26:59 följande:
    Usch, det verkar vara du och jag som fått helt omöjliga bebisar vad gäller sovandet smile4.gif och jobbigt att det blev värre av vaccineringen smile4.gif

Jag skrev dagbok inatt på våra sovtider sim jag ska visa på BVC idag tänkte jag:

23.30, gnäller, napp

23.45, gnäller, napp

00.00-00.30, ledsen, mat (ca 120ml)

00.35, gnäller, napp

01.15, gnäller, napp

02.10-02.30, superledsen, vägrar napp, ca 30ml mat, slänger med huvudet, napp och närhet

03.50, hysterisk, vägrar napp, får lite vatten, somnar om (jag går upp och värmer på en flaska)

04.05-04.20, gråt, mat, ca 50ml

04.30-04.45, gnäller, napp funkar en stund, sen gnäll som blir gråt, mer mat.

05.20-05.30, gråt/gnäll, vägrar napp, mer mat

06.20, superledsen, slänger sig överallt, vägrar napp, upp och byter blöja. Bebis superpigg och glad och redo för dagen, mamma not so much.
    Men fy stackare!!! Det där låter riktigt jobbigt & hemskt :( trots att jag själv har relativt jobbiga nätter så är ju mina bra i jämförelse.. fortsätt skriva dagbok och ta upp det med BVC, hjälp måste du ju få! Finns små med sömnsvårigheter som måste utredas. Du har testat att utesluta mjölkprodukter också har för mig att jag läste det? Vissa mpallergiska barn får bara sömnproblem som symptom nämligen.

Har du någon som avlastar eller tar du hela nätterna själv?
  • ellami
    Kela1981 skrev 2014-10-22 09:20:21 följande:
    En dum fråga kanske men; varför har ni bytt till sittdel om ni ändå har den i fullt liggläge? Jag har provat sittdelen till henne men hon är fortfarande lite liten känns det som så en månad till får det nog gå innan vi kan byta. Längtar till dess för jag tror att hon kommer att gilla den mer när hon kan se mer när vi är ute. Liggdelen accepterar hon på sin höjd nu så man vet aldrig om det är skrikfest eller ej när man går ut :/ När vi byter så kommer jag att ha henne halvsittandes till en början så det blir skillnad från liggdelen :)
    Jag tyckte det var dags typ! Han är ju snart 5 månader, saknas en halv cm till 67 cm och 100 gram till 8 kilo :D så han är ju ingen minibebis som behöver liggdelen längre känns det som. Att vänta till 6 mån är ju bara en rekommendation för att man måste sätta en gräns som passar alla bebisar även de mindre och mindre stabila. Han är en kille som gärna vill sitta upp numera. Lärde sig att sitta själv redan runt 4 mån så han är väldigt stabil. Allt längre och längre stunder innan han faller åt sidan hehe. Han vill i princip aldrig ligga.. Bara sitta.. Så även därför liggdelen fick ryka.

När han var liten hatade han liggdelen. Nu har han accepterat den. MEN den funkar ju bara när man är ute på promenader eller när han sover. Ska vi iväg tex i en galleria så blir han missnöjd snabbt så vi måste bära eller ha med babyskyddet och klicka på istället. Då är ju sittdelen bättre. Även fast det är fullt liggläge ser han ut på ett helt annat sätt och har bättre kontakt med den som kör, sen har vi ergonomisk sits så han ligger ju inte helt plant utan med benen lite uppåt vilket ger en annan ställning än att bara ligga platt på rygg, så igår var han helnöjd hela tiden i den! Sen kan man alltid höja upp till mittenläget ifall han nu skulle bli gnällig och vilja komma upp lite den möjligheten fanns inte med liggdel :)

Hur gammal är hon? De flesta bebisar gillar sittdelen mycket bättre så hoppas det blir bra för er när ni byter och att hon blir mycket mer nöjd i vagnen :)
  • ellami
    Kela1981 skrev 2014-10-22 13:23:43 följande:
    Aha, då fattar jag :) Alice är fyra månader lite drygt och sitter väl hyfsat med stöd men bältet i vagnen är väldigt för stort och otympligt på henne. Hon är inte så lång, bara 57,5 com så jag tror att sittdelen kommer att vara stor för henne ett bra tag till om hon inte skulle skjuta i väg på längden snart :/ Funderar på om man kan bulla upp med täcken osv så hon sitter bra och stabilt utan selen så man kan använda den tidigare.
    Ja hon är ju väldigt liten i jämförelse.. Vet inte så mycket om en speciell dyna och om den funkar i alla vagnar men en vän hade den när hon tvingades byta till sittdel vid knappt 3 mån då lillen vägrade liggdel - den heter inovi dyna large och den är rejält tjock med sidokuddar och gjorde att bebisen ändå låg nästan helt plant i ergositsen. Den gör det även ombonat i sittdelen :)
  • ellami

Min plutt på snart 5 mån (nästa vecka) är 7,9 kg och 66,5 cm men har storlek 68, 74 är för stort än så jag förstår inte hur era bebisar som är mindre kan ha 74 :P vi plockade ju nyligen bort de sista plaggen i 62!

• ellami

Alltså just nu är min tålamod på noll! Jag har fått en bebis som sover uselt om nätterna, fine, men varför måste dagarna också vara en kamp! Det känns som att större delen av mina dagar går åt att söva honom. Jag måste köra vagnen fram och tillbaka i hallen i en halvtimme, eller vagga i famnen i en halvtimme för att han han ska somna. Minst en halvtimme!!! Det är en sån KAMP varje gång. Och på sista tiden har han börjat vakna efter 5 minuter ibland och så måste jag i princip vagga eller vagna konstant eller var femte minut för att han ska få sig en halvtimmes sömn. Och min rygg orkar inte mer! I en halvtimme vaggade jag en övertrött bebis precis.. & då sov han i hela 10 min!? Känns som ett skämt.. och jag tog upp honom igen för att vagga om men han stänger ögonen, öppnar ögonen, blir frustrerad, gnäller, river sig, och till slut gav jag upp så nu har jag en ledsen bebis som vill men kan inte sova och så är jag då alldeles slut och trött och orkar inte mer och känner mig så elak pga alla dessa känslor.. Vissa dagar är fruktansvärt jobbiga när det kommer till sömn helt enkelt.. Andra dagar går det mycket bättre och ibland lyckas han tom ha sovpass på 1-2 timmar men det är ju såklart mer undantag än regel. Var bara tvungen att skriva av mig :/

• ellami
    smalljey skrev 2014-10-25 22:06:37 följande:
    Vet exakt hur fruktansvärt sliten du är! Jag mår psykiskt riktigt dåligt många dagar för att man är så fruktansvärt utmattad. Vi lämnar bort lillan mer och mer till hennes mormor och ibland till hennes morbror över nätterna för jag orkar inte längre. Jag mår skitdåligt av att lämna bort henne, men jag mår ännu sämre av att aldrig få vila. Så det är en överlevnadsstrategi, går inte annars. Man går fullständigt sönder. Kan du lämna bort över natten nåt? Och bara släppa och sova?

Stor kram!
    Du ska inte må dåligt över att lämna bort <3 helt förståeligt att du gör det när du har det så tufft som du har det. Bebis mår bättre av en mamma som mår bra!

Jag helammar, flera gånger per natt dessutom och bebis totalvägrar flaska så det finns inte ens på kartan att lämna bort ens för en natts sömn.. Inte ens pappan kan ta nätter pga detta :/

Fast ärligt talat vet jag inte om jag hade lämnat oavsett, för jag har lite kontrollbehov när det gäller allt och när det gäller min bebis är det galet - litar knapp på någon typ?! Vågar inte ens lämna nån timme till nån på dagarna! Förutom pappan (men max 2 timmar även då, eftersom jag ammar varannan timme och bebis blir gnällig redan efter 1-1,5 h som max när han märker att mamma är borta). detta är skit dåligt jag vet för tids nog vill jag kunna lämna ifrån mig mitt barn till farmor osv för barnpassning så jag och mannen kan få egentid och sen blir väl inskolning värre om han aldrig får vara ifrån mig anta jag. Nån annan som är sådär nästan svartsjukt fäst vid sitt barn?? :/!Men det kanske släpper när han blir lite äldre? Just nu känns det typ som att han är så liten, ingen annan kan ta hand om honom som jag, ingen annan kan läsa av hans behov osv.. Fast vill ju egentligen inte känna så och helst inte för all evighet liksom ;)
  • ellami

Vi skulle också vilja ha syskon tätt men hur tätt vet jag inte riktigt ännu. 18 månader mellan har jag alltid tänkt mig vilket skulle innebära att jag behöver bli gravid i mars men det får vi se hur det blir med det, är jag lika utmattad då som nu kanske jag skjuter upp det ytterligare haha. Förr tänkte jag alltid att det gör inte så mycket om jag blir gravid direkt efter graviditeten (vägen till bebis nr 1 var svår) men nu skulle jag få ett sammanbrott om mensen var sen tror jag haha. Måste få sova åtminstone en natt ordentligt innan vi kör igång verkstan :P

• ellami

På tal om sex någon annan som har fruktansvärt ont varje gång?? :/ känns så.. Trångt? Hur är det ens möjligt? Men ajajaja vad ont det gör..

Svar på tråden Junibebisar 2014