Inlägg från: ellami |Visa alla inlägg
  • ellami

Junibebisar 2014

Amalian83 skrev 2015-01-24 19:24:10 följande:

Ellami: ja det stämmer. Jag är enig i logiken och jag menar ju att man inte alls lämnar bebisen att skrika. Alltså ingen skrikmetod. Men här kan man ju tycka olika och man ska inte göra något man inte tror på eller är enig i. För mig är det viktigare att min bebis får ordentligt med sömn än att hon får närhet av mig både dag och natt. Närhet om dagen, sömn om natten.

Fy så jobbigt att han blir så ledsen. :( jag hade troligtvis gjort som du hade jag varit i samma situation. AW menar ju att man kan införa shn redan från fyra månader men det hade jag aldrig klarat. Då kändes hon för liten.

Jag tror du gör rätt i att läsa boken för perspektiv, men som sagt: är du inte bekväm med upplägget eller inte känner att det skulle funka för er så ska du ju såklart inte göra det.

Jag måste fråga - hur lång tid tog det innan det gav resultat och hur strulig var hon med sömnen innan?

Just nu läser jag "Somna utan gråt" som inte är någon metod egentligen utan mer massa tips och råd vad man kan göra för att förbättra sömnen. Tycker den är superbra och innehåller många goda råd men det är ju saker som mer på längre sikt ev kan bidra till bättre sömn. Sedan tänkte jag plöja igenom AWs bok och se om det finns något att plocka därifrån, kanske man kan bygga sig en egen snäll metod av all kunskap :)
  • ellami

Hur ofta hickar era bebisar?? Och rapar? Börjar misstänka att min lille eventuellt kan ha reflux (tyst reflux utan extrema kräkningar) och att det är det som ger honom sömnsvårigheter.

• ellami
    Tizi skrev 2015-01-27 16:30:05 följande:

Nu var det ett tag sen jag var här inne.

Här är det full rulle på min lilla som blev 7 månader den 23:e. Hon är en riktig galning. Ställer sig upp mot allt hon kommer åt och släpper ibland händerna och står själv nån sekund :-/ Jag blir gråhårig!!

Fortfarande tandlös men det kommer väl snart! Hoppas allt är bra med er! :)

Ha ha samma här tandlös men är nästan påväg att börja gå ;)

Nu har vi fått en läkartid på en bra barnklinik för en utredning av lillens sömnproblem. Jag räknar ner dagarna.. Det har blivit så jobbigt så jag knappt orkar längre och vi misstänker både tyst reflux och allergier. Det ska bli så skönt att få tala ut med en kompetent läkare som är bra inom det området och inte bara bli bortviftade av bvc. Hoppas vi får rätt hjälp nu, om det finns en diagnos att vi får den, så vi båda får sova bra och att min älskling slipper må dåligt <3
  • ellami
    Amalian83 skrev 2015-01-31 10:18:47 följande:

Vill bara precisera: 45 min vaken betyder inte 45 min konstant skrik/gråt. Det betyder att hon var vaken och att hon ibland ropade till men lugnade ner sig snabbt och ibland skrek upp sig och då fick hjälp att lugna ner sig så att hon skulle kunna somna om.

Tack för ditt svar, uppskattar det! Vad kul att det funkar så bra för er. Jag läser boken nu och har googlat lite och förundras över hur många som skriver att det funkar, men känns som att typ skulle jag prova skulle jag vara den enda som misslyckas - så katastrofal är hans sömn, hehe. Vi har iallafall läkartid på fredag så först ska vi utesluta fysiska orsaker bakom sömnproblemen innan vi eventuellt kurerar något. Men jag känner att åtgärder behövs, på ett eller annat sätt för snart får jag psykbryt av sömnbristen.
  • ellami
    Kela1981 skrev 2015-02-05 11:59:33 följande:

Har ni sänkt botten på spjälsängen än?

A kan inte sätta sig upp själv men jag antar att det bara är en tidsfråga och man vill ju inte gärna att det ska behöva hända en olycka innan man sänker. Funderar starkt på att göra det till helgen kanske :)

Vi har inte sänkt sängen men det är knappt så jag vågar säga det då lilleman sen lääänge ställer sig mot möbler, reser sig upp, sätter sig upp själv osv. Dock sover han enbart i spjälisen på natten och ena sidan är borttagen (mot vår säng) och ofta sover han inte ens där utan rullar över till oss eller så lägger jag honom hos oss pga att jag inte orkar flytta honom efter uppvak. Jag vet att han aldrig vaknar för att leka och skulle nog inte få för sig att klättra omkring där plus att jag vaknar vid minsta ljud MEN några risker borde man kanske inte ta :/ så det blir nog att sänka hans säng idag (ja helst redan igår) problemet är väl att den inte blir i höjd med våran säng då, kanske får sänka våran också (ta bort sängbenen)?
  • ellami

Förresten har vi varit på en barnklinik i fredags och fått diagnos eventuell komjölkproteinallergi samt tyst reflux. Vi får dock ingen medicinering för reflux än förrän jag uteslutit mp ur vår kost tillräckligt länge för att kunna se eventuell förbättring på sömn. Känns skönt att ha något svart på vitt och även veta varför sömnen strular som den gör.. Att det liksom inte är något man gör fel själv. Nu hoppas vi få ordning på den för en gångs skull <3

• ellami

Att amma nattetid är inte dåligt för tänderna :) däremot kan ju ersättning/välling vara det. Dock är min plutt FORTFARANDE tandlös.. Men åh vad jag vill sluta amma natt också.. Han ammar ju inte för att han är hungrig tror jag utan för att somna om. En vacker dag (natt) ska jag också ta kampen! Men han lär vara hysterisk :(

Jag har också svårt att få i min pojk vatten. Flaska tar han inte så har introducerat pipmugg men det går sådär. Han dricker lite under och efter måltiden men inga större mängder alls :/ känns som att det mesta hamnar på kläderna haha.

Ni som fortfarande ammar - hur ofta ammar ni? Hur ser era matrutiner ut ungefär?

• ellami
    Asjak skrev 2015-02-08 22:18:54 följande:

Ellami hur märkte ni att han hade allergin?

Nica usch stackars båda dina barn, det gör ju ont oxå :( hoppas medicinen verkar fort

Min lilla är fortfarande dålig och nu är jag dessutom sjuk igen, brukar aldrig bli sjuk men är nog sömnbristen som gör sitt.

Han hade kolik och ofta magknip, väldigt gasig som nyfödd vilket blev bättre när jag uteslöt mjölk ur kosten. Jag införde mjölk igen vid 6 mån ålder och inget hände förutom att sömnen gick från dålig till HEMSK men jag förstod inte varför. Nu har vi fått träffa läkare som tycker att med den historien vi har och hur han beter sig på natten så låter det som mjölkproteinallergi, hans enda symptom är isåfall den katastrofala sömnen. Och förmodligen ont i magen nattetid ( sen har han ju även reflux, läkaren sa att allt detta hängde ihop och utlöste varandra typ). Vi har lämnat blodprov så får se om det visar något men vad jag förstått visar det ofta falskt negativt hos såhär små plus att det finns två typer av mpallergi varav den ena inte ger utslag på blodprov.

Han har även fiskallergi och det vet vi eftersom han blir ilsket röd om hela kinderna och hakan så fort vi ger en enda sked med fisk, han blossar upp på två röda.
  • ellami
    Asjak skrev 2015-02-10 08:22:39 följande:

Ellami hon får ersättning, men det finns väl socker i bröstmjölken oxå?

Usch stackar

Fast bröstmjölk är nyttigt och enbart bra på alla sätt.. är ju liksom inte sötat med sockersocker :P har iaf läst en studie som säger att det inte finns nån risk för tänderna att amma på natten som med ersättning, tvärtom dödar bröstmjölk de bakterier som orsakar karies ellernåt och dessutom hamnar mjölken rätt i halsen till skillnad från om man dricker från flaska. Men vet att bvc/tandläkare här brukar säga att det inte är bra för tänderna men de har inget belägg för det vad jag vet :P

Skönt med hela nätter..! Grattis ;)
  • ellami
    nica skrev 2015-02-10 08:31:08 följande:

Jag och min kille diskutera lite om språket när dom är så små när dom börjar prat...Vår lilla börja igår med da da så jag undrar hur långt i språket era små har kommit, någon som sagt första ordet ännu? smile1.gif

Måste ju "skryta" lite om mitt lilla monster också som börjat som smått att gå lite lite mot möbler smile1.gif

Min pojk säger dadada och bababa sen ett långt tag och igår började han med mamama. Han kröp mot mig, ville att jag skulle ta honom och sa "mamamamama" så jag tolkade det som att han verkligen sa MAMMA och inte bara en massa ljud ;) kan man räkna det som ett första ord tro?!
Svar på tråden Junibebisar 2014