Inlägg från: Kela1981 |Visa alla inlägg
  • Kela1981

Junibebisar 2014

Grattis Ellami!!!

Här verkar det som att vi har fått förkylning nummer 4562 i ordningen :( Så ingen sömn i två nätter. Hon är bara jättegnällig och ska vara nära nära nära hela tiden...blääääää... När ska vi slippa den här skiten?!

• Kela1981

Jag har en fråga;

Alice har 38,8 i feber och har haft hela dagen. Jag vill ogärna ge alvedon eftersom "man" rekommenderar att låta kroppen handskas med det själv. Men hur länge ska jag låta henne ha feber innan man "ska" gå in o hjälpa till med alvedon? Om den går över 39 så tänker jag ge oavsett men än så länge så har den stannat på 38,8.

• Kela1981

Tack tjejer för svaren.

Febern kröp upp till 39,5 och hon ville knappt äta någon välling alls ikväll så jag gav henne alvedon i hopp om att hon får sova lite ordentligt nu och sen äta lite senare. Hon måste ju ha vätska tänker jag.

Det enda hon har gjort idag har varit att sova i min famn så hon är inte direkt som vanligt :(

Vi håller tummarna för att hon mår bättre i morgon :)

• Kela1981

Var det bra priser på den sidan Nica? Känns så drygt att lägga ut massa pengar på skor som dom kanske använder i en månad och då typ 3-4 ggr. Samtidigt så vill man ju inte sätta vad som helst på deras små fötter :(

Alice har börjat hasa/krypa överallt och har även listat ut hur man sätter sig upp. Så nu kasar hon fram till allt hon kan och reser sig upp. Hon tror att hon kan gå själv men det blir platt fall varje gång ha ha ha...tur dom har vaddering i rumpan ;)

Däremot så vägrar hon att sova själv :( Nu när hon har haft feber så har hon fått sova inne hos mig och nu kan man knappt lägga henne i egen säng. Blir väl att träna om henne på att somna själv nu när vi nästan är friska. Ser inte direkt fram emot det :/

• Kela1981

Woohoooo! I natt sov hon i sin egen säng! Första gången på typ en vecka så den här förkylningen går nog åt rätt håll, för hennes del i alla fall ;) Min verkar ta fart nu istället :/

I går började hon klappa händerna. Först med knutna händer men sen efter ett tag så öppnade hon dom och klappade på riktigt. Så himla gulligt för det låter ju inget när hon slår ihop sina små knubbiga händer :)

• Kela1981

Hur viktigt är det egentligen att dom börjar med lära gå skor? Försökte läsa mig till något som kunde hjälpa mig men det verkar som att många använt det och lika många har inte använt det. Känns drygt att betala 5-600 spänn för ett par dojjor bara för att det ska vara så. Vad jag förstod så rekommenderar man att barnen lär sig gå barfota först innan man ens tänker tanken att sätta på dom skor för att foten ska bli så stark som möjligt. Skorna gör ju att dom inte behöver använda musklerna i foten på samma sätt. Tror inte att Alice kommer att gå på riktigt förrän det är ok att gå barfota i gräset så jag tror inte att vi kommer att använda lära gå skor alls utan gå direkt på vanliga istället.

Hur tänker ni?

• Kela1981

I morgon ska vi på besök på dagiset där Alice ska börja och det ska bli jättespännande. Då tänker jag ju att man så småningom ska försöka vänja henne vid mat och sovtider som hon kommer att ha där för att övergången ska gå så smidigt som möjligt. Har fått reda på att dom äter lunch runt kvart över elva och sen sover dom middag efter det. Problemet är nu att Alice i dagsläget sover 3 ggr per dag och sovstunder runt lunch är nästan alltid den kortaste :/ Hur ska man bära sig åt för att fasa in henne i andra rutiner? Har provat att tvinga henne att bara sova två gånger per dag men det blir fullkomlig katastrof! Är hon för trött så vill hon dessutom inte äta så då blir det riktig kaos :( Jag tycker att hon borde vilja vara uppe längre stunder nu men enligt Bvc så är det bara att låta henne bestämma själv och att hon kommer att reglera det så småningom men jag känner mig helstressad över att hon sover hela tiden :(

• Kela1981

Oj, hoppas det inte var Alice som smittade henne :(

Jag avundas er som har barn som sover en gång om dagen. Det är ett jäkla hattande här hemma. Mellan sovstunder och matningar så hinner vi knappt något annat och jag är så jäkla trött på det nu. Får vänta tills vi är friska och sen får jag försöka lista ut en väg ut ur detta sovande :)

• Kela1981

Ellami: hon klarar 2,5-3 timmar max men på morgonen vill hon gärna sova tidigare. Varje tillfälle kan vara allt från 30 min till 1,5 timme. I morse sov hon 1,5 timme innan jag väckte henne för vi skulle på besök på dagis och nu sover hon igen. På natten somnar hon vid 19 och sover till 06 ca med ungefär 4-7 uppvak däremellan.

Dagiset vi har fått plats på är jättefint och personalen verkar så himla gulliga. Dom är ute mycket med barnen och jobbar mycket med musik och färg och form. Tummen upp för det i mina ögon. Känns skitbra på ren svenska ;) Inskolning under 2 veckor så barnen hinner vänja sig långsamt så det blev perfekt planerat med när jag ska börja jobba. Nu gäller det bara att få rätt på sömnen så ska det nog ordna sig :D

• Kela1981

Nica & Asjak; febern är tillbaka hos Alice och i morse tyckte jag det såg ut som att det hade runnit goja ur örat på henne så nu ska vi tillbaka till vc i eftermiddag och se vad som fattas henne. Jag tror på öroninflammation :( Så vi kan tyvärr inte denna veckan, vi satsar på att kurera oss istället. Jag är dessutom genomförkyld och har haft huvudvärk i snart en vecka :( Så jäkla trött på detta nu!!!

Svar på tråden Junibebisar 2014