Inlägg från: smalljey |Visa alla inlägg
  • smalljey

Junibebisar 2014

Skattkistan skrev 2014-10-11 10:35:22 följande:

Hej!

Jag fick en liten tjej den 8 juni! Brukar följa tråden men aldrig skriva. Men nu kände jag att det var min tur :)

Min lilla tjej har gått från att sova i stort sett hela nätter till att vakna varje timme o vill ha mat. Efter en vecka håller vi på att bli helt galna här hemma. Känns så "skönt" att det är fler som är i samma sits så man känner att detta ät normalt! Kan inte minnas att storebror höll på så här. Men man förtränger väl det jobbiga.

Ang d-droppar så har det spridit sig i sociala medier det senaste att acos d-droppar innehåller ett e-ämne som en del barn reagerar på. Jag bestämde mig för att utesluta den några dagar och lilla damen blev så mycket mer nöjd och när jag började med den igen så blev hon grinig o gasig direkt. Om det var d-dropparna eller en annan fas är ju svårt att veta men igår köpte jag en annan sort på Apoteket som vi började med igår. Ska bli spännande att se om de kommer hjälpa!

Ha en skön lördag alla mammor!

Har oxå bytt D-droppar, det är för mkt skit i dem och har oxå hört att bebisar får magknip av dem. Knepet är att kolla vad allt innehåller, beställde droppar från en hälsokostbutik som enbart innehåller vitamin D. Behövs ju liksom inte mer eftersom det är D man är ute efter
  • smalljey
    Asjak skrev 2014-10-13 08:44:04 följande:

Lovaviola det är bara en utvecklingsfas, vi har precis kommit igenom det med våran hoppas jag!

Läs här gamla.familjeliv.se/Foralder/Wiki/a190.html

Det känns som att det är väldigt individuellt med utvecklingsfaserna. Vår lilla tjej har extremt bråttom framåt med allt, men det kanske också är därför hon alltid haft svårt att sova kom jag på nu. Att hon inte får ro för att resten av kroppen bara drar på. Hon har ju till exempel haft en blick som varit med och följt en nästan sen hon var nyfödd, hon log väldigt tidigt, hon har förflyttat sig på rygg i många veckor och börjar nu sakta även ta dig framåt på mage. Hon sätter sig nästan upp själv, är jättestark och älskar att stå länge. Det står att runt 18-19 veckor ska hon börja ta saker, vända på dem och stoppa i munnen - det har oxå gjort länge redan. Så jag gissar att faserna kanske är generellt vanliga men våran tjej har spurtat på. Och som sagt, hon har sovit apdåligt sen hon föddes och det är säkert därför, så det kanske inte direkt är nån fördel att allt går så fort för henne?
  • smalljey
    ellami skrev 2014-10-16 18:30:49 följande:

Är det ngn annan som fortfarande har en bebis som sover dåligt, vaknar ofta. Min pojk ammar varannan timme dygnet runt. Och på nätterna kan han böka och vakna även oftare än så!! Nu har jag inte haft en enda bra natt på 4,5 mån.. Med bra natt menar jag åtminstone 2-3 timmar sammanhängande sömn.. Trött mamma.. :(

Vår bebis är så oxå, vi kör flaska men det är samma att hon bara sover korta stunder och vaknar eller bökar och smågnäller och vill snutta. Jag har fantastiska föräldrar och en bror som har tagit henne över natten lite då och då. Blev lite oftare för några veckor sen då jag kände att jag var på väg in i väggen eller djup depression. Men nu har jag tack vare det lyckats återhämta mig en del och känner mig ganska glas igen. Men hon sover riktigt pissdåligt rent ut sagt
  • smalljey

Måste bara tipsa om appen "pekbok för småbarn". Den har min lilla tjej stirrat på nu i några dar. Man pekar på ett djur så kommer det en bild upp tillsammans med djurets läte och en röst som talar om vad det är för djur! Superkul tycker hon iaf, jättefascinerad varje gång jag drar igång den

• smalljey

Ååh jag blir tokig! Varför sover inte vår bebis?! Jag är så fullständigt utmattad, bara gråter. Fick hjälp med övernattning i helgen av mormor men nu räcker en jobbig natt för att jag ska trilla så långt ner för att jag aldrig hinner bli utvilad. Jag och mannen tar varannan natt på soffan för att åtminstone få sova nåt, men detta är så långtgående nu så det hjälper bara för dan. Vi har fan testat allt, bytt ut maten till komjölksfritt, hon får sova i sin säng, hon får sova i vår säng, halva natten hos sig, halva natten hos oss. Men hon sover likförbannat så jäkla oroligt och vaknar varje timma, minst. Ibland vill hon ha mat, ibland nappen, mest vill hon bara snutta lite ur flaskan. Men jag går under snart. Vet inte hur länge till jag orkar det här? Älskar henne men det här är det jobbigaste jag gjort i mitt liv, thank god att vi är överens om att det inte blir några fler barn.

• smalljey
    Kela1981 skrev 2014-10-20 15:03:50 följande:
    Usch stackare! Hur länge har det pågått? Kan hon inte alls somna om utan måste tas upp? Prova ha henne sovandes i vagn så du bara kan vagga henne utan att behöva gå upp? Vad är det för ersättning hon får? Alice fick Althera när dom trodde att hon var allergisk men jag tyckte bara det blev värre då. Kan det vara något förkylningsvirus på väg att bryta ut? Vad säger dom på BVC? Var bor du nånstans? I Lund vet jag att dom har en speciell grupp på sjukhuset som man kan vända sig till när man behöver råd och stöd eller hjälp med att driva på så det utreds ordentligt, finns det något liknande där du bor?

Styrkekram till dig <3 Det kommer inte att vara för evigt även om det känns så och är tufft nu <3
    Det har varit så här sen hon föddes, hon har som absolut max sovit 3 timmar i sträck en riktigt bra natt! Nä hon behöver inte komma upp utan liksom vaknar och gnäller och kan inte somna om utan att få antingen flaskan eller nappen. Så jag brukar lyfta över henne i sängen vid 4-tiden för då orkar jag inte springa upp till hennes säng mer för jag har redan vart uppe en miljard gånger känns det som.

Bor i Stockholm och såg just idag att det ska finnas specialbvc om man har problem, så det kanske man ska kolla upp? Sen googlade jag runt idag oxå och det står att de inte ska behöva äta alls under natten från 4 månader, och man kan försöka bryta mönstret med att förknippa mat med sömn nu. Så det kanske är det vi ska försöka jobba på, ge henne vatten på natten när hon vaknar så hon får bort matbehovet. Vi ger henne Hipp sen några veckor tillbaka så magen har blivit bättre sen dess, så det är nåt positivt iaf

Nä jag vet att det inte kommer vara för evigt men normalt sett så klarar man ju kanske några nätter utan sömn, men nu är det över 4 månader utan sömn, plus dålig sömn när man var preggo oxå. Så det är tungt! Tack för stödet! <3
  • smalljey
    ellami skrev 2014-10-22 05:15:02 följande:

efter många om & men vaccinerades vår pojk igår. Han fick inte rotavirus vaccinet så detta (3 månaders men uppskjutet han är snart 5) var det första. Dock tog vi enbart kombivaccinet, inte pneumokocker.

Fick veta att han skulle sova kanske som aldrig förr av utmattning.

Istället vaknar han varje kvart sen han somnade kl 20. Nu stökar & bökar han precis varje sekund. Sover lätt och oroligt. Ingen feber och verkar inte ha ont. Jag har inte fått en enda blund..

Blir gråtfärdig snart. Inte en enda bra natt på 5 mån och nu detta. Kan det ha med vaccinet att göra? En biverkning? Vet inte varför han annars sover såhär! Hoppas det inte hållwr i sig fler nätter, nu verkar det helt plötsligt som en lyx att få typ 1,5 h sammanhängande sömn som jag annars brukar ha :(

Usch, det verkar vara du och jag som fått helt omöjliga bebisar vad gäller sovandet och jobbigt att det blev värre av vaccineringen

Jag skrev dagbok inatt på våra sovtider sim jag ska visa på BVC idag tänkte jag:

23.30, gnäller, napp

23.45, gnäller, napp

00.00-00.30, ledsen, mat (ca 120ml)

00.35, gnäller, napp

01.15, gnäller, napp

02.10-02.30, superledsen, vägrar napp, ca 30ml mat, slänger med huvudet, napp och närhet

03.50, hysterisk, vägrar napp, får lite vatten, somnar om (jag går upp och värmer på en flaska)

04.05-04.20, gråt, mat, ca 50ml

04.30-04.45, gnäller, napp funkar en stund, sen gnäll som blir gråt, mer mat.

05.20-05.30, gråt/gnäll, vägrar napp, mer mat

06.20, superledsen, slänger sig överallt, vägrar napp, upp och byter blöja. Bebis superpigg och glad och redo för dagen, mamma not so much.
Svar på tråden Junibebisar 2014