Inlägg från: Kela1981 |Visa alla inlägg
  • Kela1981

Junibebisar 2014

Alice tar inte någon mat alls och stoppar i munnen själv :( På sked ska det serveras i hennes fall. Wtf?!? Har provat majskrokar, rån, banan, gurka hon bara håller dom och släpper efter ett tag. Om jag tar hennes hand och för till munnen för att visa henne så grinar hon illa och vänder bort huvudet! Får erkänna att jag är lite besviken :(

• Kela1981
    smalljey skrev 2014-11-30 07:54:31 följande:

Åh herregud, hon sov från 02.30 till 07.10!!! Första gången ever hon sovit så många timmar!! Nu känner jag mig riktigt hoppfull att det kan bli ordning på henne smile2.gif

Åh vad härligt! Nu vänder det ska du se :)
  • Kela1981
    nica skrev 2014-11-30 11:01:46 följande:

phpQsP6Lm15765.jpg

Min duktiga lilla tjej smile1.gif

Min mellersta grabb brände sig på armen igår när vi bakade smile4.gif som tur är blev de "bara" rött och ömt.

Smalljey - så skönt att du fått en bra natt, hoppas de håller i sig smile1.gif

Kela- trist att hon inte är lika ivrig med maten som du vill men de kommer nog snart smile1.gif min lilla tigger värre än hunden när vi äter:-P

Amalian- hur vet du de är mardrömmar? Visste inte som kunde drömma mardrömmar nu så jobbigt smile4.gif

Åh vad duktig hon är!!!
  • Kela1981

Alltså dom här sprången! Vi har 25 dagar kvar....25!!!!! Dom är ju helt galet långa. Kunde varit en vecka i stöten så det blev lite hanterbart! A har gått från att vara enkel att natta och sova hela natten till bråkig vid läggning plus uppvak varannan timma. I natt var hon vaken mellan 5-6:30 och ville inget annat än att få sova men kom liksom inte till ro. Vagga vagga vagga.... Man blir bortskämd snabbt! Ikväll kommer sambon hem från sin Kina-resa så jag kan få lite avlastning i alla fall :)

Angående fötter och händer så har A en sån där åkpåse som är kombinerad overall. I den har hon vanliga kläder och vanliga tunna strumpor. Hon är aldrig kall om fötterna när jag tar upp henne. Händerna kan vara lite svala men absolut inte kalla. Har dock ett par skinntossor med fårpäls i som jag tänker ha på henne när/om det blir riktigt kallt och sen en varm yllefilt ovanpå åkpåsen :)

• Kela1981
    nica skrev 2014-12-01 20:37:41 följande:

Idag var de bvc och min lilla tjej har växt pp bra 6, 4kg och 62cm smile1.gif hon var lite lite febrig nu efter vaccinet.

Idag försökte hon sig på att krypa igen, så stolt!

Hoppas ni haft en bra dag smile1.gif

Då är våra nästan lika stora :) A är också 62 cm men väger 6,6 kg :) pluttisar!
  • Kela1981
    Lilindski skrev 2014-12-01 17:22:01 följande:
    Tack för uppmuntrande ord, hoppas verkligen jag kan sitta vid jul och tänka just så.. Men först ett KUB på onsdag, hua, så nervös, hoppfull och negativ om vartannat och tiden sneeeeglar sig fram. Jaja, ni vet vad jag pratar om, ni har ju alla varit där, med oron och hoppet inför ett UL smile1.gif
    Det kommer att gå jättebra ska du se! Lycka till :)
  • Kela1981
    nica skrev 2014-12-02 08:58:01 följande:
    Kela1981 skrev 2014-12-01 21:16:26 följande:

Då är våra nästan lika stora :) A är också 62 cm men väger 6,6 kg :) pluttisar!

Ludwig kommer säkert på de som småningom, de är bara min lilla som har bråttom att hänga med storebröderna tror jag smile1.gif

Kela våra bebisar känns verkligen pluttiga om man jämför med vissa. Jag jämförde hur gamla mina pojkar var när dom var i cassies storlek, Leo min äldsta var 2 1/2 månader när han var lika stor och zack mellersta var 3 månader :-P
    Ha ha vilken skillnad! Fick frågan om storlek i kläder av ena svägerskan igår "ja hon har väl 74 nu va? Det är väl till 6 månader?" Eh ja det är det säkert men vi har precis börjat använda 62 och då måste vi vika upp ärmarna :) ha ha ha

Alice har inte heller fattat att hon måste upp på armarna. Hon ligger som en liten säl med armar och ben upp i luften och försöker hoppa sig fram på mage ha ha ha....det brukar sluta i en kräk-kavalkad :/
  • Kela1981
    ellami skrev 2014-12-02 16:32:40 följande:

Förresten nu blev jag fundersam.. Vi var på bvc 2 veckor sen också och nu när jag räknar ut har han knappt gått upp 120 gram sen sist. Blir kanske 55 g/vecka. Är inte det jättelite?? Han gick upp jättebra förr så nu blev jag lite nojig. Hans kurva har börjar plana ut, förr låg han på +1 på vikt men nu går han ner mot medelkurvan. Jättetråkigt tycker jag, han var så gosig som knubbis! Men inte bara det utan jag blir ju lite orolig också fast bvc sköterskan sa bara att allt såg fint ut så tänkte inte på det där och då.. Vet att det är vanligt bland ammande barn med den här sk amningspuckeln men ändå. Blir nojig över att han kanske borde få i sig mer mat men han vägrar äta så mycket annat. Ammar gör han nästan varannan timme dygnet runt men det hjälper tydligen inte längre

Hur mycket går era upp i vikt per vecka? Främst undrar jag över de bebisar som likt min gått upp väldigt bra från start och kanske legat nån kurva över så jag har att jämföra med.

Jag hade inte oroat mig så länge inte BVC gör det. Han gör väl av med mer nu när han ålar runt överallt ;)
  • Kela1981
    Axo skrev 2014-12-02 18:28:35 följande:
    Har du några högre trösklar? Det fick jag göra med min stora när han skulle sova middag, körde vagnen över trösklarna i huset smile1.gif
    Går bra med mattkanter också :)
  • Kela1981
    nica skrev 2014-12-03 12:28:42 följande:

Har glömt fråga ger ni era bebisar dricka till maten? Eller de får "bara" bröstmjölk/ersättning?

Alice får ersättning först (ofta äter hon full portion då) och sen riktig mat. Jag erbjuder alltid henne vatten i flaska efter maten men hon har inte velat ha hittills. Enligt vår BVC sköterska så ska jag erbjuda vatten men det är ingen fara om hon inte vill ha. Hon får ju i sig vätska från ersättningen, mest jag som tycker att det vore skönt att skölja ner maten med lite vatten :)

Jag tycker nästan att hon blivit hungrigare sen vi började med riktig mat! Hon äter fortfarande lika mycket ersättning så det är inte det det beror på. Fulla portioner ersättning plus mat eller gröt 4ggr/dygn plus två mellanmål. Inför varje mål så riktigt hugger hon efter flaskan och hon hade säkert satt i sig en hel burk till mellanmål om hon hade fått men tanken är ju inte att det ska vara ett fullt mål utan bara snacks ju. Älskar mat gör hon i alla fall så länge hon slipper stoppa det i munnen själv :)
Svar på tråden Junibebisar 2014