Inlägg från: ellami |Visa alla inlägg
  • ellami

Junibebisar 2014

Amalian83 skrev 2014-07-07 22:51:42 följande:
    Du är inte ensam. Min bebis sover i 2-2,5 h intervaller om natten. Ibland tar det tio min att amma och somna om, ibland tar det en timme.
    Ja samma här, ibland går det fort och ibland inte. Det jobbigaste är nog att jag inte riktigt vågar samsova så jag är alltid vaken och väntar på att han ska falla i djupsömn igen så jag kan flytta över till egen säng. Ibland vaknar han till då dessutom..

"Skönt" att höra att man inte är ensam iaf, undra vad det beror på? Känner fler IRL som har bebisar som sovit hela nätterna mycket tidigt, så man börjar ju undra varför ens egen aldrig unnat en mer än 2,5 h sömn i streck :)
  • ellami
    Amalian83 skrev 2014-07-09 18:31:24 följande:

Idag var vi på 6v koll av bebis. Min lilla michelinbebis är nu uppe i 5,2 kg och 59 cm, hon föddes för 6,5 v sedan på 3,4 kg och 49 cm. Inget fel på aptiten med andra ord :) hon helammas. Dags att börja använda stl 62.

Oj vad hon växt på längden! Min tjockis föddes för 5,5 veckor sedan på också 3,4 kg men 53 cm. Idag är han hela 5 kg men bara 55,5 cm! härligt med god aptit på våra små!
  • ellami
    LängtaBaby2013 skrev 2014-07-11 11:06:48 följande:

Hej!

Måste bara fråga en sak. Finns det någon chans att man skulle orka/ klara av att gå på ett bröllop mindre än en vecka efter sin förlossning? Om man utgår ifrån att förlossningen går bra och barnet är friskt. Det är en nära släkting som gifter sig så vi har inte behövt meddela om vi kommer eller inte. Men det skulle vara så roligt....

Jag personligen hade nog inte orkat. Jag var öm i underlivet och kunde varken gå eller sitta utan att få ont, jag var fylld av alla möjliga känslor och led av sömnbrist. Hade noll rutiner, visste inte vad det var för väder ute eller hur mycket klockan var den första veckan :) vågade knappt ta mig ut för en mindre promenad i rädsla av att bebis skulle gallskrika och jag inte skulle veta vad jag skulle ta mig till, haha. Ville bara ligga bänkad i soffan med min bebis och ha ro omkring mig. Så att gå på bröllop efter några dagar hade jag verkligen inte gjort.. Men ja, rent fysiskt som skrivet där uppe skulle man nog klara av det (fast man har nog rätt ont om man blivit sydd och då är det väl inte jättekul). Lycka till med kommande fl, du har mycket häftigt att se fram emot :)
  • ellami
    Pmamma skrev 2014-07-11 22:21:46 följande:

Fick en gosse 2/6 alltså 5,5 vecka idag.. Jag är lite orolig för kommunikationen oss emellan då han inte söker någon ögonkontakt alls, har lyckats vid något tillfälle att få mycket kort kontakt. Han vänder inte på huvudet efter ljud eller om vi ropar på honom. Han följer med blicken efter leksaker och vrider då på huvudet från sida till sida. Han ler inte än men det ska man kanske inte begära iofs. Vad tror ni, hur är era bebisar? (Jag är ointresserad av övernaturliga bebisar) Tack på förhand!

Min son är född samma dag som din. När han var knappt 4 veckor lärde han sig fästa med blicken och även följa oss med blicken och då vrida huvudet samtidigt för att följa oss, när han var exakt 4 veckor log han första gången men det tog ett par dagar till innan det drog igång på riktigt. Nu kan vi "kommunicera" dvs han tittar uppmärksamt på oss när vi pratar, gapar stort som att han försöker prata själv och lyckas göra små ljud ifrån sig ("aaaww"-jollret) och ler/skrattar mycket när vi pratar med honom (på morgonen ligger han även och jollrar/ler för sig själv). Jag vet att BVC sköterskan vid 4 veckor frågade om han kan fixera blicken och om han börjat följa med blicken för det "ska" de tydligen kunna när de är runt 1 månad gamla, men det verkar din son kunna om han följer leksaker med blicken? Leendet har jag för mig kan dock dröja någon vecka till så det är nog bara att vänta ut det!

Just det, min pojk vänder inte heller huvudet efter ljud eller när vi ropar på honom, tror inte vi lyckats med det än iaf.
  • ellami

Min sover också på både rygg och sida.. Sida i babynestet för det mesta för där kan han omöjligt vända sig till magläge. Rygg är så jobbigt pga fallreflexen, han väcker ju sig själv ibland när han rycker till eller småflaxar i sömnen med armarna.

Knipövningar.. Tja jag har inte heller börjat.. Gjorde inte heller i graviditeten, skäms :/ dock har jag inte alls märkt några problem eller så, har inte svårt att hålla tätt om man säger så.. Kan problem uppstå senare om jag fortsätter glömma knipandet?

• ellami
    Tamousha84 skrev 2014-07-15 16:20:13 följande:
    Ok, jag provade bara amningsnapp på BB och det funkade ganska bra. Han ratade mitt sprängande höger bröst och den övertalade honom att suga där också. När du beskriver hur det är med amningsnapp i längden så låter det verkligen frustrerande. Härligt att du slipper denna gång!

Han är forfarande inte förtjust i höger- förstår inte varför för att jag har massor med mjölk med bra flöde där :( någon annan som har liknande problem? Har ni kunnat lösa det eller ammar ni bara på ett bröst då?
    Testa "tvillinggreppet", det har funkat för en bekant som hade samma problem.
  • ellami
    smalljey skrev 2014-07-18 21:58:01 följande:

Vi börjar misstänka att vår lilla tjej har nån form av kolik smile4.gif varje kväll vid 21 börjar vår kamp med att trösta henne. Hon verkar ha så jäkla ont i magen smile4.gif nån mer med samma problem?

Samma problem här men alltid kl 4 på morgonen. Inte gallskrik direkt men han vaknar av magknip, gråter och spänner sig i flera timmar. Efteråt är han helt utmattad och trött hela dagen. Har sen några dagar börjat med mjölkfri kost men vet sjutton om det hjälper eller om hans tarmar bara är outvecklade ännu. Det är ganska jobbigt att utesluta mjölkprotein dock, finns i allt.. Semper magdroppar har inte hjälpt oss alls. Windi pysventil är räddaren i nöden men jag vågar inte använda den alltför ofta riktigt. Börjar bli desperat, därav mjölkfri kost, som jag som sagt inte har en aning om det hjälper för han har inga andra symptom på mjölkproteinallergi, men de små magarna är väldigt ofta känsliga för komjölk ändå.
  • ellami

Mitt avslag var väldigt sparsamt sista veckorna och avtog helt för en vecka sedan. 3-4 dagar senare började jag blöda igen, inte mycket men mer än avslaget. Blöder fortfarande, fjärde dagen idag. Jag fattar inte, är det avslaget som kommit tillbaka och varför har den isåfall blivit rikligare efter att ha avtagit helt? Eller är det möjligt att jag redan fått min mens tillbaka TROTS att det bara gått 6-7 veckor sen förlossningen, trots att jag inte har mensvärk och blöder inte alls rikligt och trots att jag helammar? Någon som har liknande erfarenhet, kanske nån av er som fött barn tidigare?

• ellami
    Kela1981 skrev 2014-07-21 19:46:55 följande:

Har varit på barnakuten med Alice idag :( Hon är troligtvis allergisk mot mjölkprotein så nu har vi fått ersättning på recept och hoppas att det kommer att lösa magknips-kriserna här hemma. Om alltings går som det ska så ska vi märka skillnad redan i morgon. Så himla jobbigt att se dom små ha ont. Jag har gråtit lika mycket som hon har känns det som :(

Vad har hon haft för symptom? Jag har uteslutit all mjölkprotein ur min kost i ett desperat försök att bli av med kvällskolik och morgon-magknip.. Dock så har jag hört att det kan ta två veckor innan man märker av en förbättring?
  • ellami
    Kela1981 skrev 2014-07-21 21:08:46 följande:
    Hon har gråtit och skrikit i princip varje gång hon har bajsat och haft blod i bajset flera gånger i helgen. Innan har hon absolut inte varit någon skrik-bebis så det var en stor skillnad. Så fort hon har ätit så spänner hon magen och gnäller jättemycket. Läkaren sa att om det nu är mjölkproteinet så växer dom oftast ifrån det efter ca 6 månader. Så nu ska vi prova i en månad och sen gå tillbaka till vanlig ersättning och se om det blir någon skillnad.

Det kanske tar längre tid om bebisen ammas? Tänker att det möjligen tar längre tid att få ut proteinet ur din kropp än om man byter ersättning rakt av. Utesluta mjölkprotein kan inte vara lätt för dig, det finns väl i nästan allt?
    Åh hoppas det blir bättre, skönt att ni fick det svart på vitt iaf. Ja det tar två veckor innan mjölkproteinet är ute helt ur min kropp. Sen kan det tydligen ta ytterligare två innan det försvinner ur bebisens, men resultat brukar man kunna se tidigare än så ändå. Jag tror inte han är allergiker riktigt men de flesta spädbarn är ju mer eller mindre känsliga mot komjölk och jag tror min bebis kan ha väldigt svårt för att smälta det, för det finns inte mycket annat i min kost han kan reagera på. Kanske är det inte ens komjölk som är boven, han kanske bara har outvecklade tarmar som ger honom problem oavsett, men det är värt att testa känner jag. Svårt är det absolut, måste lusläsa alla innehållsförtecknigar och blir förvånad över hur mycket jag inte kan äta! Men efter nästan en vecka så har jag lärt mig att hitta alternativ ändå. Upptäckte tex i helgen Milda mjölkfritt så kan baka ;)

Min gosse har inga symptom som utslag eller blod i avföring eller något annat skumt med bajsandet (varpå jag misstänker att han inte riktigt kanske är allergisk) men det är som sagt kvällskolik och magknip konstant, allmänt strul med magen och en mycket skrikig bebis :(
Svar på tråden Junibebisar 2014