Inlägg från: soffipropp1987 |Visa alla inlägg
  • soffipropp1987

Junibebisar 2014

Kela1981 skrev 2014-10-22 14:00:10 följande:
    Ha ha ha... Nja, vägde 3065 men längden kunde dom inte mäta eftersom hon var så låst i benen pga sätesläget. I efterhand har vi räknat ut att hon nog var runt 46 cm lilla plutt. Hon har följt sin kurva bra och både jag och pappan är ganska korta så det blir nog ingen basketspelare av henne direkt ;) Hon har precis börjat använda stl 62 och då är det ganska pösigt på henne. Min lilla minibebis <3
    Haha vad gulligt :) Jag har faktiskt röjt i lillemans garderob idag och plockat undan allt i strl 62. Snart är 68 för litet och 74 har han så smått börjat använda då och då :S
  • soffipropp1987

Ska bara citera min syster som peppar mig genom hela denna bebistiden! "Gnäll, frustration och mycket sömn betyder utveckling!" Kan va värt att ha i tankarna när man har en bebis som bara skriker och gnäller :)

• soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2014-10-22 21:43:16 följande:
    Ha ha ha... Ja det kan nog vara värt att komma ihåg. Kan du inte lägga in det här med jämna mellanrum för att påminna oss andra? ;)
    Ska försöka komma ihåg det, men med amningshjärna kan det bli svårt ;)
  • soffipropp1987

Har förskjutit läggdags 45 minuter nu på två dagar. Sovmorgon 2 dagar i rad också till kl 9. :) Hoppas plutten håller sig till de rutinerna nu bara.

• soffipropp1987

Tänk vad de varierar i storlek! Min L är ganska stor på bredden och då blir kläderna för små rätt snabbt, får vika upp ärmarna på en större storlek istället. Han har haft strl 4 på liberoblöhorna sen han va ca 3 månader.

• soffipropp1987

Jag har försökt att vända L till mage när han sover, men då vaknar han :( tror han skulle sova sååå bra på mage...

En sak jag har tänkt på, när ger nu smakisar? Precis innan de ska få mjölk/ersättning? L blir så arg när han inte får mer än ca en tesked (vilket är lite för mkt, men han tycker det är så gott!).

• soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2014-10-25 11:14:25 följande:

Vilken natt! Bebis sov från 21:30 till 05:20 (med lite gnäll vid midnatt) sen åt hon och somnade om till 9:30. Vad hände? Jag har inte varit såhär utsövd på över fyra månader :) Tänk om det kan vara såhär nu! Vad najs det hade varit :) Tänk vad chockad jag ska bli när det inte alls blir samma i natt ha ha ha ;) Det gäller väl att njuta när det väl händer :D

Grattis så skönt för dig!! :) hoppas det håller i sig nu.
  • soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2014-10-25 15:43:55 följande:
    Ja det hoppas jag också men tror inte det är så sannolikt tyvärr :( Hon har sovit mycket nu på dagen också så det kanske är en del av utvecklingssprånget vi nästan är igenom. Verkar helt utmattad även när hon är vaken men äter som vanligt osv så jag vill inte börja panika och oroa mig ännu :)
    Ja min sover ganska mkt nu på dagarna också.

Jag har bullat upp med filtar o så omkring honom så att han ligger lite trångt, men han bara grejar och har sig på nätterna fortfarande, har gjort det i en månad nu typ. Så jag tänkte att han kanske vill vända på sig, så inatt har även vi en spännande natt att se fram emot! Han har rullat från rygg till mage i tre veckor nu så han kanske vill göra det på natten också tänkte jag och sover då kanske bättre. Hoppas på det :)
  • soffipropp1987
    Amalian83 skrev 2014-10-25 16:06:50 följande:
    Det jag gjorde i början (gett smakisar i en månad, min tjej är fem mån) var att amma först och sedan ge en smakis. Då är hon inte lika hungrig och blir inte lika arg att hon inte får så mycket. Nu efter en månad ger jag henne mer åt gången av det som är etablerat (morot, avokado, banan) och ammar efteråt för att hjälpa hennes mage. Funkar fint :)
    Vad bra! Tack då ska jag göra så, han blev 4 månader i måndags :)
  • soffipropp1987
    ellami skrev 2014-10-25 18:39:36 följande:

Alltså just nu är min tålamod på noll! Jag har fått en bebis som sover uselt om nätterna, fine, men varför måste dagarna också vara en kamp! Det känns som att större delen av mina dagar går åt att söva honom. Jag måste köra vagnen fram och tillbaka i hallen i en halvtimme, eller vagga i famnen i en halvtimme för att han han ska somna. Minst en halvtimme!!! Det är en sån KAMP varje gång. Och på sista tiden har han börjat vakna efter 5 minuter ibland och så måste jag i princip vagga eller vagna konstant eller var femte minut för att han ska få sig en halvtimmes sömn. Och min rygg orkar inte mer! I en halvtimme vaggade jag en övertrött bebis precis.. & då sov han i hela 10 min!? Känns som ett skämt.. och jag tog upp honom igen för att vagga om men han stänger ögonen, öppnar ögonen, blir frustrerad, gnäller, river sig, och till slut gav jag upp så nu har jag en ledsen bebis som vill men kan inte sova och så är jag då alldeles slut och trött och orkar inte mer och känner mig så elak pga alla dessa känslor.. Vissa dagar är fruktansvärt jobbiga när det kommer till sömn helt enkelt.. Andra dagar går det mycket bättre och ibland lyckas han tom ha sovpass på 1-2 timmar men det är ju såklart mer undantag än regel. Var bara tvungen att skriva av mig :/

Usch vad jobbigt! Min son är också svårsövd på dagarna. Ofta sover han inte mellan alla mål men då är han så trött när han väl ska äta att han somnar i mitt knä när han ätit färdigt. Det är rätt skönt då för då kan jag också få vila en stund, det blir jag ju tvungen till eftersom jag inte kan ta mig någonstans med honom i knät :)
Svar på tråden Junibebisar 2014