• Axo

Junibebisar 2014

Skönt att få lite draghjälp när det har kommit typ 10 cm blötsnö i natt!

• Axo
    nica skrev 2014-12-13 14:58:50 följande:

Inget kul med blöt snö. ..ser iofs mysigt ut. Skönt att du har så bra hjälp

Det är superfint så länge man slipper vara ute i det!

Igår var jag tvungen att hoppa in och jobba en sväng så jag var hemifrån 9 timmar. jätteskönt att lämna två snoriga barn hemma, men samtidigt lite jobbigt eftersom Malte just nu är väldigt mammig. Tyckte det var perfekt att jobba en dag så nu funderar jag på om jag ska jobba en dag i veckan så får min man vara hemma istället.
  • Axo
    nica skrev 2014-12-13 18:35:08 följande:

Man "vänjer" sig att lämna iväg dom små bara jobbigt i början.

Jag har inga problem att vara ifrån barnen på det sättet, jag har varit borta en hel del och längta över dem till pappan, men just nu är Malte så mammig så pappa duger inte riktigt på kvällen. Sen fick jag jobba längre än väntat, räknade med att sluta runt fem, men kom inte iväg förrän sju och sen en timmes resväg i snöoväder.
  • Axo
    nica skrev 2014-12-15 20:27:04 följande:

Hejsan

Vi tittar rundor efter en större bilbarnstol, nårs tips om en bra? Helst ska den vara lätt att ta från bil till bil då vi har två.

Vi har två Brio-stolar som vi är jättenöjda med. De är väldigt smidiga att flytta och går att vända på när den tiden kommer. Våran 4 åring sitter fortfarande i dem så de är rymliga också!
  • Axo

Här är det också höga glädjetjut! Så gulligt, även om det gör lite ont i öronen

Vi har bytt ut en flaska om dagen mot en burk med mat, funkar hur bra som helst! Sen är det full fart framåt i gåstolen, han har precis lärt sig att ta sig framåt ordentligt och granen och storebror är det roligaste som finns!

• Axo
    soffipropp1987 skrev 2015-01-02 13:05:54 följande:

Hur många gånger om dagen äter era bebisar? Hur många timmars mellanrum ungefär?

Läste idag att barn mellan 6 månader till 1 år bara behöver sova 2 ggr om dagen. Lilla L har tills idag sovit 3 ggr per dag. Han har svårt att somna på kvällen... Så hoppas detta ska hjälpa.

Ska försöka att börja med att amma en gång om dagen, bara till kvällsmålet.

Malte dricker en flaska runt 7-8 på morgonen, sen är det lunch runt 12, flaska vid 15-16 (när han vaknat från eftermiddags luren) och sen gröt runt 18 när vi äter kvällsmat. De senaste kvällarna har han totalvägrat att äta en gång till på kvällen, utan somnar utan flaskan numera.

Hör sovs det två gånger om dagen. Nu har han helt plötsligt börjat sova så länge på dagarna. Innan var det runt 1-1,5 timme, men nu är han uppe i minst 2 timmar/gång. Någon mer bebis som helst plötsligt börjat sova så mycket?
  • Axo

Sitter just nu i sängen med en liten plutt som vaknat med 40 graders feber

Första gången han har feber, har bara varit rejält förkyld innan. Fick i honom lite flytande Alvedon så får vi se hur natten blir. Är van vid att inte få sova så det blir väl ingen större skillnad.

• Axo

Den där febern igår kväll var visst snabbt över. Nu är han sitt vanliga jag igen!

På tal om nätter, någon som har något tips på hur jag får honom att sova hela nätterna? Den senaste månaden har han varit hopplös, vaknar runt 4 gånger/natt och är ledsen. Stoppar in nappen och klappar lite på honom så tror jag han somnar, men sen spottar han ut den och så är det bara börja om igen. Det tar runt 20-60 minuter att få honom att somna om ordentligt, oftast slutar det med att han ligger på mig.

Börjar bli en aning frustrerad över detta. Han vägrar sova i sin egna säng, går inte att få honom att somna om där när han väl har vaknat på natten. På kvällarna somnar han i famnen på mig och sen kan jag lägga ner honom i sin säng, men oftast vaknar han inom en timme igen och är väldigt svår att få att somna om. Slutar för det mesta med att jag går och lägger mig så han får sova bredvid mig.

• Axo

De senaste dagarna har vi fått en försmak av framtiden!

Malte älskar att sitta i sin gåstol och nu när han tar sig framåt ordentligt så får ju storebror inte vara ifred alls! Vet inte hur många gånger han blev utförd i köket idag, men lika snabbt var han tillbaka hos brorsan

Hur ser era kvällsrutiner ut?

• Axo
    nica skrev 2015-01-12 08:43:50 följande:

Amalian - ungefär så ser våra rutiner ut , dock annan mat och har slutat amma nu då de varit en del med jobb nu över helgen och massa annat.

Får sitta och vakta henne hela tiden då hon ska klättra på allt, blir tokig. Igår slog hon sig över munnen och jag börja nästan gråta för jag kände mig som en dålig mamma som inte kunde förhindra de.

Fick beställt en stol nu när de var rea en besafe izi kid x3.

Vad tycker era bebisar om att leka med? Dottern rör typ inte sina leksaker allt annat är mycket roligar :-P

"Pratar" era bevisar mycket?

Malte älskar att sitta och plocka med sina leksaker, speciellt när de ligger i plastbacken så han kan sitta och plocka ut dem!

Du är verkligen inte en dålig mamma! Barn slår sig och kommer alltid att göra det, oavsett hur mycket man vaktar på dem!
Svar på tråden Junibebisar 2014