• EmmyBrunner

Tråden för mammor med ungar födda -10 och -11!

Var finns ni?? Tänkte vi kunde tjöta om allt mellan himmel o jord:)

Själv bor jag i Göteborg och har två pojkar födda -10 och -11.

Det är full fart och just nu är vi inne i sluta med blöja racet och senare till hösten ska vi lämna nappar till Lisebergskaninen. Hur går det för er?:)

• Svar på tråden Tråden för mammor med ungar födda -10 och -11!
  • PixiLady

Hej!

Har en dotter född 2011.Det går bra för oss, har vunnit både napp och blöj racet =)

Hur är det att ha två barn? Kan knappt föreställa mig hur man klarar av mer än ett litet barn åt gången =)

• rere88

Hej. Har en son som är född april 2011.

Endast blöja på natten och napp när han sover eller är ledsen.

Fick en son till för 11 veckor sen så det är skönt att han hann bli blöjfri på dagarna innan nästa blöjbarn kom :)

• EmmyBrunner

Hej va kul:) 

Att jag har båda mina grabbar så tätt har nog dragit ut på det med blöja och napp för oss, man blir bekväm och har nog att bråka med ändå så att säga ;)

Men Jack som är fyra är helt blöjfri MEN han insisterar på att få blöja när han ska bajsa. Tydligen ganska vanligt och jag försöker att inte göra någon stor grejj av det men jösses va irriterande det är:) Lillebror kissar på pottan och har bajsat nån enstaka gång, men har blöja på natten.

Dom är nappiga och snuttiga båda två, men till hösten ska vi som sagt ge napparna till Lisebergskaninen....bävar inför detta haha.

Dom är väldigt bra kompisar och leker väldigt bra ihop. Bråkar också för jämnan såklart. Jack är otroligt mån om sin lillebror. 

Jag är separerad och har dom varannan vecka vilket givtevis medför sina problem, man är ensam med allt ansvar. Tack gode gud har jag min mor som hjälper mig mycket. 

PixiLady skrev 2014-06-25 02:47:49 följande:

Hej!

Har en dotter född 2011.Det går bra för oss, har vunnit både napp och blöj racet =)

Hur är det att ha två barn? Kan knappt föreställa mig hur man klarar av mer än ett litet barn åt gången =)

För min del va det alltid självklart att Jack skulle få ett syskon, jag har själv haft stor glädje av mina syskon och jag anser att det är viktigt för det sociala samspelet, dela med sig, lära sig vänta på sin tur, inte alltid få som man själv vill, visa hänsyn gentemot andra osv. Att alla dessa delar blir en del av vardagen. 

Det har varit tufft, men man glömmer! Precis som med förlossningen;) Man kommer bara ihåg de roliga bitarna. Nu blir det bara enklare och roligare hela tiden.
  • EmmyBrunner
    rere88 skrev 2014-06-25 03:31:10 följande:

Hej. Har en son som är född april 2011.

Endast blöja på natten och napp när han sover eller är ledsen.

Fick en son till för 11 veckor sen så det är skönt att han hann bli blöjfri på dagarna innan nästa blöjbarn kom :)

Grattis till nya bebisen! :) Hur har storebror i övrigt tagit den nya nedkomsten?
  • Tedrickare1

Hej!

Va kul! Jag hade fatiskr tänkt att starta en sådan här tråd. Men jag fick liksom aldrig tummen ur, så att säga. ;)

Jag har en son som föddes i december 2010.

Jag ser att ni har pratat lite blöja och napp.

Vad gäller napp, så var min son aldrig intresserad av napp. Så den "fighten" slapp jag. ;)

Blöjan slutade han helt med precis kring treårsdagen. Då hade den bara funnits där för kisseriet det sista året (bajseriet blev på toaletten rätt snabbt, då min son inte gillar nånting som är kladdigt).

Nu med facit i hand, så hade jag nog kunnat ta bort blöjan helt mycket tidigare (han var torr på natten från ungefär ettårsålder). Fast nu fick han ju tid på sig, samt att han slapp stressa med det, vilket jag tror varit bra. :)

Jag kan tillägga att även jag är ensamstående och det funkar bra. :)

Nu är det sista sommaren som jag är helt ledig.

Till hösten börjar sonen i förskola och jag börjar jobba.

Spännande tider vi har framför oss. ;)

Än en gång; superkul med en tråd för oss med lite "äldre" barn. Tack! :)

• EmmyBrunner
    Tedrickare1 skrev 2014-06-25 08:39:55 följande:

Hej!

Va kul! Jag hade fatiskr tänkt att starta en sådan här tråd. Men jag fick liksom aldrig tummen ur, så att säga. ;)

Jag har en son som föddes i december 2010.

Jag ser att ni har pratat lite blöja och napp.

Vad gäller napp, så var min son aldrig intresserad av napp. Så den "fighten" slapp jag. ;)

Blöjan slutade han helt med precis kring treårsdagen. Då hade den bara funnits där för kisseriet det sista året (bajseriet blev på toaletten rätt snabbt, då min son inte gillar nånting som är kladdigt).

Nu med facit i hand, så hade jag nog kunnat ta bort blöjan helt mycket tidigare (han var torr på natten från ungefär ettårsålder). Fast nu fick han ju tid på sig, samt att han slapp stressa med det, vilket jag tror varit bra. :)

Jag kan tillägga att även jag är ensamstående och det funkar bra. :)

Nu är det sista sommaren som jag är helt ledig.

Till hösten börjar sonen i förskola och jag börjar jobba.

Spännande tider vi har framför oss. ;)

Än en gång; superkul med en tråd för oss med lite "äldre" barn. Tack! :)

Faktiskt undrat varför ingen sådan här aktiv tråd fanns :) Sökte men hittade inget.

Va enkelt ni all verkar ha haft det med napp o blöja, va kass jag känner mig ;)

Jag har varit sååå slapp haha får skylla mig 

Just nu står dom o slåss om vem som ska få sitta på toan o bajsa men det kommer likförbannat aldrig nått i toan!
  • Tedrickare1
    EmmyBrunner skrev 2014-06-25 08:55:11 följande:

Faktiskt undrat varför ingen sådan här aktiv tråd fanns :) Sökte men hittade inget.

Va enkelt ni all verkar ha haft det med napp o blöja, va kass jag känner mig ;)

Jag har varit sååå slapp haha får skylla mig 

Just nu står dom o slåss om vem som ska få sitta på toan o bajsa men det kommer likförbannat aldrig nått i toan!

Det kommer när det kommer, ta det lugnt bara. :) Jag ser ärligt talat ingen mening med att stressa med en sådan sak som blöja och napp. Det är bara onödigt. Låt det ta den tid det tar.

Fast vill du väldigt gärna att de ska sluta helt med blöja, så kan jag tipsa om hur jag gjorde (med kisseriet då - bajseriet var det som sagt aldrig något problem med att få till på toan, tack vare kladdet! Men principen är densamma för kiss som bajs. ;)).

- Jag gav min son små sk "kisspresenter". Under en veckas tid så fick han små presenter varje gång han gick på toaletten och kissade. Den sista dagen tog jag med honom till Junibacken i Sthlm (snacka om att jag var nervös - helt utan blöja, kö till toaletterna, osv). Men han klarade det! Han sa till när han var kissnödig och lyckades hålla sig tills det var hans tur. Då fick han välja vad han ville inne på Junibackens Bokhandel, som en sista kisspresent. ;) Efteråt sa jag att nu var han en stor kille som varken behövde blöja eller kisspresent längre, för nu kunde han ju kissa på toaletten utan problem. Någon dag senare gick vi och köpte lite fler kalsonger - även det var uppskattat. ;)
  • EmmyBrunner
    Tedrickare1 skrev 2014-06-25 09:31:09 följande:
    Det kommer när det kommer, ta det lugnt bara. :) Jag ser ärligt talat ingen mening med att stressa med en sådan sak som blöja och napp. Det är bara onödigt. Låt det ta den tid det tar.

Fast vill du väldigt gärna att de ska sluta helt med blöja, så kan jag tipsa om hur jag gjorde (med kisseriet då - bajseriet var det som sagt aldrig något problem med att få till på toan, tack vare kladdet! Men principen är densamma för kiss som bajs. ;)).

- Jag gav min son små sk "kisspresenter". Under en veckas tid så fick han små presenter varje gång han gick på toaletten och kissade. Den sista dagen tog jag med honom till Junibacken i Sthlm (snacka om att jag var nervös - helt utan blöja, kö till toaletterna, osv). Men han klarade det! Han sa till när han var kissnödig och lyckades hålla sig tills det var hans tur. Då fick han välja vad han ville inne på Junibackens Bokhandel, som en sista kisspresent. ;) Efteråt sa jag att nu var han en stor kille som varken behövde blöja eller kisspresent längre, för nu kunde han ju kissa på toaletten utan problem. Någon dag senare gick vi och köpte lite fler kalsonger - även det var uppskattat. ;)
    Ja men visst! Jag har sagt att dom får belöning om dom bajsar på toan, än har ingen belöning delats ut dock, men viljan finns nu hos dom, dom pratar om det och sitter på toan, vilket den äldste har vägrat att ens prova fram tills för en vecka sedan.
  • rere88
    EmmyBrunner skrev 2014-06-25 08:28:09 följande:
    Grattis till nya bebisen! :) Hur har storebror i övrigt tagit den nya nedkomsten?
    tack :)
    Storebror är mycket beskyddande och kärleksfull mot lillebror vilket är skönt då han alltid varit mammig och jag var orolig att han skulle bli svartsjuk.
    Han har precis börjat kissa på pottan på dagis.. det var svårt för honom att släppa taget om blöjan där.. så vi avvaktar lite med att försöka få honom torr på natten så det inte blir för stor press för honom.
    nappen har jag ingen aning om hur jag ska göra med... han är sjukt beroende av den när han ska sova har jag märkt. får se om man kan lura honom att ge den till tomten till jul.

Svar på tråden Tråden för mammor med ungar födda -10 och -11!