• rere88

Tråden för mammor med ungar födda -10 och -11!

Hej. Har en son som är född april 2011.

Endast blöja på natten och napp när han sover eller är ledsen.

Fick en son till för 11 veckor sen så det är skönt att han hann bli blöjfri på dagarna innan nästa blöjbarn kom :)

• rere88
    EmmyBrunner skrev 2014-06-25 08:28:09 följande:
    Grattis till nya bebisen! :) Hur har storebror i övrigt tagit den nya nedkomsten?
    tack :)
    Storebror är mycket beskyddande och kärleksfull mot lillebror vilket är skönt då han alltid varit mammig och jag var orolig att han skulle bli svartsjuk.
    Han har precis börjat kissa på pottan på dagis.. det var svårt för honom att släppa taget om blöjan där.. så vi avvaktar lite med att försöka få honom torr på natten så det inte blir för stor press för honom.
    nappen har jag ingen aning om hur jag ska göra med... han är sjukt beroende av den när han ska sova har jag märkt. får se om man kan lura honom att ge den till tomten till jul.

• rere88
    Tedrickare1 skrev 2014-06-25 12:22:43 följande:
    Jag tror att kring treårsåldern så är det bra att få syskon. Då har man fått vara familjens lilla bebis i några år och kanske till och med hunnit fråga själv om en lillebror eller lillasyster?

Vid treårsåldern är ju många barn ganska så självgående också. Så som toalettbesök, klä sig (någorlunda) själva, kan äta själva, lyssnar, pratar och förstår vad man säger, osv.

Fick din son gå ner i tid på förskolan när lillasyster kom? Hur har han tagit det?

Funkar det för dig att ha stora barnet hemma så pass mycket om dagarna (om ni nu fick ändra tiderna på förskolan, dvs), samtidigt som du tar hand om bebisen?

Ja det kändes som en bra åldersskillnad för han förstår verkligen vad det innebär verkar det som :)
    ja när man får ett barn till och går hemma med det blir det äldre barnet "5 timmars barn"
    dvs att han är på dagis 5 timmar om dagen i tre dagar... tis-ons-tors
    han hinner inte riktigt leka av sig tycker jag då han får fyra dagars helg och mindre timmar på dagis.
    det fungerade inte så bra för mig ... vet väl inte om  det är därför men jag har fått en lindrig form av postpartum depression och läkarintyg att han ska vara på dagis alla vardagar 6 timmar
    hade en rätt jobbig graviditet o förlossning.
  • rere88
    EmmyBrunner skrev 2014-06-25 15:32:11 följande:
    Jobbigt med depp. Det hade jag efter första. Man behöver vila , vilket är lättare sagt än gjort. Känns det som att det går åt rätt håll?

Ja tre år är nog kanon att ha mellan. De där 22 månaderna som många har är nog rätt jobbigt för det större barnet är i en känslig ålder har jag förstått. 

Min äldsta kommer inte ens ihåg att han inte haft en lillebror då det inte ens är ett år mellan dom.
    Ja sen jag fick bekräftat av läkare har det blivit bättre då jag hinner vila mer och min sambo hjälper till mer än innan.
    men känner mig fortfarande nere... så mycket som hänt sista halvåret..

tror man som förälder själv märker om barnet är redo för ett syskon :)

• rere88

fler som har två barn födda samma månad?
    storebror fyller år 23april och lillebror 8april..
    tänker att man kan slå ihop födelsedagarna men funkar det när de blir äldre tror ni?Obestämd

• rere88

Va kul men en till skåning i tråden.

Va tyckte dina bonusbarn när du fick en liten? Antar att de bor med er?

Trist att folk ska lägga sig i hur länge man väntar med barn nr 2, 3 osv...

upp till var och en o bestämma.

• rere88

Ja jag menade att folk i deras omgivning kommenrerat det.

använder inte citat på mobilen för ibland laggar telefonen när jag gör det.

Svar på tråden Tråden för mammor med ungar födda -10 och -11!