Inlägg från: Tedrickare1 |Visa alla inlägg
  • Tedrickare1

Tråden för mammor med ungar födda -10 och -11!

Hej!

Va kul! Jag hade fatiskr tänkt att starta en sådan här tråd. Men jag fick liksom aldrig tummen ur, så att säga. ;)

Jag har en son som föddes i december 2010.

Jag ser att ni har pratat lite blöja och napp.

Vad gäller napp, så var min son aldrig intresserad av napp. Så den "fighten" slapp jag. ;)

Blöjan slutade han helt med precis kring treårsdagen. Då hade den bara funnits där för kisseriet det sista året (bajseriet blev på toaletten rätt snabbt, då min son inte gillar nånting som är kladdigt).

Nu med facit i hand, så hade jag nog kunnat ta bort blöjan helt mycket tidigare (han var torr på natten från ungefär ettårsålder). Fast nu fick han ju tid på sig, samt att han slapp stressa med det, vilket jag tror varit bra. :)

Jag kan tillägga att även jag är ensamstående och det funkar bra. :)

Nu är det sista sommaren som jag är helt ledig.

Till hösten börjar sonen i förskola och jag börjar jobba.

Spännande tider vi har framför oss. ;)

Än en gång; superkul med en tråd för oss med lite "äldre" barn. Tack! :)

• Tedrickare1
    EmmyBrunner skrev 2014-06-25 08:55:11 följande:

Faktiskt undrat varför ingen sådan här aktiv tråd fanns :) Sökte men hittade inget.

Va enkelt ni all verkar ha haft det med napp o blöja, va kass jag känner mig ;)

Jag har varit sååå slapp haha får skylla mig 

Just nu står dom o slåss om vem som ska få sitta på toan o bajsa men det kommer likförbannat aldrig nått i toan!

Det kommer när det kommer, ta det lugnt bara. :) Jag ser ärligt talat ingen mening med att stressa med en sådan sak som blöja och napp. Det är bara onödigt. Låt det ta den tid det tar.

Fast vill du väldigt gärna att de ska sluta helt med blöja, så kan jag tipsa om hur jag gjorde (med kisseriet då - bajseriet var det som sagt aldrig något problem med att få till på toan, tack vare kladdet! Men principen är densamma för kiss som bajs. ;)).

- Jag gav min son små sk "kisspresenter". Under en veckas tid så fick han små presenter varje gång han gick på toaletten och kissade. Den sista dagen tog jag med honom till Junibacken i Sthlm (snacka om att jag var nervös - helt utan blöja, kö till toaletterna, osv). Men han klarade det! Han sa till när han var kissnödig och lyckades hålla sig tills det var hans tur. Då fick han välja vad han ville inne på Junibackens Bokhandel, som en sista kisspresent. ;) Efteråt sa jag att nu var han en stor kille som varken behövde blöja eller kisspresent längre, för nu kunde han ju kissa på toaletten utan problem. Någon dag senare gick vi och köpte lite fler kalsonger - även det var uppskattat. ;)
  • Tedrickare1
    EmmyBrunner skrev 2014-06-25 09:42:00 följande:

Ja men visst! Jag har sagt att dom får belöning om dom bajsar på toan, än har ingen belöning delats ut dock, men viljan finns nu hos dom, dom pratar om det och sitter på toan, vilket den äldste har vägrat att ens prova fram tills för en vecka sedan.

Ja, men du ser. Mutor funkar! ;)

Nyfiken fråga bara; har han haft lättare på pottan? Du nämnde att han inte ens velat sitta på toaletten tidigare - var det för att han var rädd för den (de ser ju rätt så stora och otäcka ut), eller var det nått annat?

Min son ratade nämligen pottan. Han har bajsat en gång på pottan - första och sista gången, då var han mellan 1,5-2 år. Han gick in helt själv och satte sig och bajsade, sedan sprang han ut och hämtade mig och mormor för att visa vad han gjort (haha!).

Det mest otroliga med det hela var att han, utan att varken sett eller hört nån göra så, tog upp insatsen i pottan och tömde ner bajshögen i toaletten, stängde locket och spolade! - Än idag är jag helt förundrad hur han kunde veta att det var så man skulle göra...

Men, ja, hur som helst så gillade min son aldrig potta. Jag kan dock tänka mig att om han ratat toaletten istället, så hade jag inte gjort någon stor grej av det utan helt enkelt låtit honom fortsätta med potta tills dess att han känt sig redo för toaletten.
  • Tedrickare1
    rere88 skrev 2014-06-25 09:59:52 följande:

tack :)

Storebror är mycket beskyddande och kärleksfull mot lillebror vilket är skönt då han alltid varit mammig och jag var orolig att han skulle bli svartsjuk.

Han har precis börjat kissa på pottan på dagis.. det var svårt för honom att släppa taget om blöjan där.. så vi avvaktar lite med att försöka få honom torr på natten så det inte blir för stor press för honom.

nappen har jag ingen aning om hur jag ska göra med... han är sjukt beroende av den när han ska sova har jag märkt. får se om man kan lura honom att ge den till tomten till jul.

Jag tror att kring treårsåldern så är det bra att få syskon. Då har man fått vara familjens lilla bebis i några år och kanske till och med hunnit fråga själv om en lillebror eller lillasyster?

Vid treårsåldern är ju många barn ganska så självgående också. Så som toalettbesök, klä sig (någorlunda) själva, kan äta själva, lyssnar, pratar och förstår vad man säger, osv.

Fick din son gå ner i tid på förskolan när lillasyster kom? Hur har han tagit det?

Funkar det för dig att ha stora barnet hemma så pass mycket om dagarna (om ni nu fick ändra tiderna på förskolan, dvs), samtidigt som du tar hand om bebisen?
  • Tedrickare1
    Tedrickare1 skrev 2014-06-25 12:22:43 följande:

Jag tror att kring treårsåldern så är det bra att få syskon. Då har man fått vara familjens lilla bebis i några år och kanske till och med hunnit fråga själv om en lillebror eller lillasyster?

Vid treårsåldern är ju många barn ganska så självgående också. Så som toalettbesök, klä sig (någorlunda) själva, kan äta själva, lyssnar, pratar och förstår vad man säger, osv.

Fick din son gå ner i tid på förskolan när lillasyster kom? Hur har han tagit det?

Funkar det för dig att ha stora barnet hemma så pass mycket om dagarna (om ni nu fick ändra tiderna på förskolan, dvs), samtidigt som du tar hand om bebisen?

Förlåt! Lillebror skulle det ju stå!
  • Tedrickare1
    rere88 skrev 2014-06-25 13:20:03 följande:

Ja det kändes som en bra åldersskillnad för han förstår verkligen vad det innebär verkar det som :)

ja när man får ett barn till och går hemma med det blir det äldre barnet "5 timmars barn"

dvs att han är på dagis 5 timmar om dagen i tre dagar... tis-ons-tors

han hinner inte riktigt leka av sig tycker jag då han får fyra dagars helg och mindre timmar på dagis.

det fungerade inte så bra för mig ... vet väl inte om  det är därför men jag har fått en lindrig form av postpartum depression och läkarintyg att han ska vara på dagis alla vardagar 6 timmar

hade en rätt jobbig graviditet o förlossning.

Ouch, jobbigt. Men va bra ändå att du lyckades få intyg på att få ha honom där varje dag. Speciellt om han gillar att vara där själv. :)

Ja, som sagt, mellan tre och fem års åldersskillnad tror jag är toppen. Tror även på större åldersskillnader; upp till tio års skillnad, ungefär. Men det är en helt annan diskussion. ;)
    EmmyBrunner skrev 2014-06-25 15:26:57 följande:

Pottan gick inte alls, köpte en sits till toan och efter det har han provat att sitta:)

Ja, såna är ju toppen! :)
    mammalovis skrev 2014-06-25 15:58:25 följande:

Trevligt initiativ!

Här har jag en dotter född december 2010 och en lillasyster med annan pappa född på nationaldagen förra året. Äldsta dottern har minimal kontakt med sin pappa, men i hennes ögon är han så bra så, medan mamma är dum eller att hon inte vill ha sin mamma ett antal gånger om dagen.

Jag kan nog hålla med om att 3 år är rimligt mellan syskon. Det var lite tufft i början när storasyster vägrade somna i egen säng när sambon var inlagd på sjukhus en vecka när bebisen var några månader. Båda gillar varandra mycket och storasyster är numera expert på att ta saker ur lillasysters händer med rejäl protest som följd. Med syskon tycker jag det blir mer konflikter när bebisen blir rörlig. Det var i den vevan lillasyster blev biten - dock bara en gång, men storasyster berättade det stolt på förskolan.

Napp har den äldsta aldrig använt, mer än att det var kul att testa lillasysters. Blöjfri på dagen är hon sedan några månader när hon ville gå på toa. Pottan har vi i reserv om hon har bråttom och toan är upptagen. Nattblöjan hade funkat utan i perioder, men så blir hon förkyld med rejäl hosta och får då dricka vatten på natten, och blöjan blir blöt, så där har vi ingen brådska. Det har varit mycket sjukdomar det här året. Kanske är det förklaringen till storasysters blåsljud som upptäcktes i februari. Kvarstår det i höst ska de göra ett ultraljud för att avgöra om fler kontroller behövs. Annars har jag en pigg och initiativrik 3,5-åring med mycket egen vilja. Just nu kan hon inte slå sig ... tyvärr är verkligheten en annan då och då.

Hej!

Kul med en till december10:a! :)

Min son är också född i december 2010. ;)

Jag vet inte om det är okej att göra så här, men jag testar så får väl någon protestera eller ta bort inlägget om det är så att det är mot reglerna.

Vill tipsa om denna tråd: www.familjeliv.se/forum/thread/73507496-decemberbarn

Det är en tråd för alla föräldrar som har barn födda i december månad (oavsett år).

Kika gärna in där om du vill. :)
  • Tedrickare1
    mammalovis skrev 2014-06-25 18:19:12 följande:

EmmyBrunner: Som tur är så är blåsljudet fysiologiskt, så det är inget som påverkar henne. Hon växer som hon ska och är full fart på, så det påverkar ju inte henne vad vi vet. Troligen kommer det växa bort. Läkaren nämnde att det nog satt på app... någonting, men jag la inte märke till termen då den inte sa mig något.

Däremot var det tufft att få henne att gå med på att klä av sig för längd och vikt, då skulle hon promt gå hem. Som tur är kom hennes pappa ändå och vi kunde hjälpas åt så hon ändå gick med på att ta syremättnad i händer och fötter samt ta EKG och senare längd och vikt. Inget av detta visste vi ju om innan, så vi kunde förbereda henne. Egentligen fick man inte ha med syskonvagn in, men det hade ju aldrig funkat om inte lillasyster satt snällt i vagnen under tiden. Även sticket i fingret möttes med motstånd, men pappan fick rycka in och ta min yngsta under tiden. Mamma står ju dottern närmast i tuffa situationer, hur gärna pappa än vill som finns där ca 2 timmar varannan söndag ...

Jag är nyfiken på vad din tjej väger och hur lång hon är? Våra barn är ju båda födda i december 2010. :)

Vilket datum är din född? Om du inte vill säga datum, så kanske du kan säga om det är i början (1-10), mitten (11-20), eller slutet (21-31)?
  • Tedrickare1
    AnnelieW skrev 2014-06-29 13:43:34 följande:

Hej!

Har en son som är född november 2010, bor i skåne.

Har 3 äldre barn som dotter-01, son-98, son-97. dem två äldsta är mina bonusar som jag dock ser som mina då dem inte har kontakt med sin mamma och dem var 3 och 2 när jag träffade deras pappa

Hej!

Kul med en till i tråden! :)

Får man vara nyfiken och fråga om det var ett aktivt val att ha nio år mellan dina biologiska barn?

Jag är nämligen en stark förespråkare för att ha mellan fem och tio år mellan syskon. ;)
  • Tedrickare1
    AnnelieW skrev 2014-06-29 14:26:47 följande:

Vi ville väl haft en liten när dottern var 2-3 år men så flyttade den näst äldsta hem till oss och hans mamma har inte haft nåt intresse av att lära honom något så det var som att få en liten ( 5 år och kunde inte äta själv, inte ta på sig, blöja dygnet runt, åkte vagn mm.)

Så vi la det på hyllan, sen nu så kände vi att det var dags så slutade med ppiller 2009 tog på första försöket men blev opererad för ett utomkveds, sen fortsatte försöken och tog ganska exakt ett år innan det tog igen.

Ångrar absolut inte att vi väntade då jag känner att jag har en helt annan tid att lägga nu så han var hemma till september 13 innan han började på dagis, Syskonen älskar honom och leker gärna med honom, spelar spel, läser böcker

Då var det kanske meningen, helt enkelt. ;)
  • Tedrickare1
    AnnelieW skrev 2014-06-29 14:37:22 följande:

tror det också, Ibland när jag försöker hitta på nåt med nån av dem stora så vill dem gärna ha lillebror med sig också. Dock har vi fått många tråkiga kommentarer över att vi väntat mm

Jag ser bara fördelar med att ha stor åldersskillnad mellan syskon. Jag tror att det har fler fördelar än vad mindre åldersskillnad har. :)
  • Tedrickare1
    rere88 skrev 2014-06-29 21:59:57 följande:

Va kul men en till skåning i tråden.

Va tyckte dina bonusbarn när du fick en liten? Antar att de bor med er?

Trist att folk ska lägga sig i hur länge man väntar med barn nr 2, 3 osv...

upp till var och en o bestämma.

Om du menade att jag la mig i, så är det en total feltolkning. Jag skiter högaktningsfullt i hur pass tätt alla andra väljer att yngla av sig. ;)

Jag menade bara att jag anser att de som väljer att vänta med syskon, gör ett klokt val då jag ser fler fördelar med stor åldersskillnad än vad jag ser fördelar med mindre åldersskillnad.

Fast du kanske syftade till de som hade kommenterat deras väntan med syskon?
  • Tedrickare1
    rere88 skrev 2014-06-29 22:23:00 följande:

Ja jag menade att folk i deras omgivning kommenrerat det.

använder inte citat på mobilen för ibland laggar telefonen när jag gör det.

Okej. ;)
Svar på tråden Tråden för mammor med ungar födda -10 och -11!