rere88 skrev 2014-06-25 13:20:03 följande:
Ja det kändes som en bra åldersskillnad för han förstår verkligen vad det innebär verkar det som :)
ja när man får ett barn till och går hemma med det blir det äldre barnet "5 timmars barn"
dvs att han är på dagis 5 timmar om dagen i tre dagar... tis-ons-tors
han hinner inte riktigt leka av sig tycker jag då han får fyra dagars helg och mindre timmar på dagis.
det fungerade inte så bra för mig ... vet väl inte om det är därför men jag har fått en lindrig form av postpartum depression och läkarintyg att han ska vara på dagis alla vardagar 6 timmar
hade en rätt jobbig graviditet o förlossning.
Ouch, jobbigt. Men va bra ändå att du lyckades få intyg på att få ha honom där varje dag. Speciellt om han gillar att vara där själv. :)
Ja, som sagt, mellan tre och fem års åldersskillnad tror jag är toppen. Tror även på större åldersskillnader; upp till tio års skillnad, ungefär. Men det är en helt annan diskussion. ;)
EmmyBrunner skrev 2014-06-25 15:26:57 följande:
Pottan gick inte alls, köpte en sits till toan och efter det har han provat att sitta:)
Ja, såna är ju toppen! :)
mammalovis skrev 2014-06-25 15:58:25 följande:
Trevligt initiativ!
Här har jag en dotter född december 2010 och en lillasyster med annan pappa född på nationaldagen förra året. Äldsta dottern har minimal kontakt med sin pappa, men i hennes ögon är han så bra så, medan mamma är dum eller att hon inte vill ha sin mamma ett antal gånger om dagen.
Jag kan nog hålla med om att 3 år är rimligt mellan syskon. Det var lite tufft i början när storasyster vägrade somna i egen säng när sambon var inlagd på sjukhus en vecka när bebisen var några månader. Båda gillar varandra mycket och storasyster är numera expert på att ta saker ur lillasysters händer med rejäl protest som följd. Med syskon tycker jag det blir mer konflikter när bebisen blir rörlig. Det var i den vevan lillasyster blev biten - dock bara en gång, men storasyster berättade det stolt på förskolan.
Napp har den äldsta aldrig använt, mer än att det var kul att testa lillasysters. Blöjfri på dagen är hon sedan några månader när hon ville gå på toa. Pottan har vi i reserv om hon har bråttom och toan är upptagen. Nattblöjan hade funkat utan i perioder, men så blir hon förkyld med rejäl hosta och får då dricka vatten på natten, och blöjan blir blöt, så där har vi ingen brådska. Det har varit mycket sjukdomar det här året. Kanske är det förklaringen till storasysters blåsljud som upptäcktes i februari. Kvarstår det i höst ska de göra ett ultraljud för att avgöra om fler kontroller behövs. Annars har jag en pigg och initiativrik 3,5-åring med mycket egen vilja. Just nu kan hon inte slå sig ... tyvärr är verkligheten en annan då och då.
Hej!
Kul med en till december10:a! :)
Min son är också född i december 2010. ;)
Jag vet inte om det är okej att göra så här, men jag testar så får väl någon protestera eller ta bort inlägget om det är så att det är mot reglerna.
Vill tipsa om denna tråd:
www.familjeliv.se/forum/thread/73507496-decemberbarn
Det är en tråd för alla föräldrar som har barn födda i december månad (oavsett år).
Kika gärna in där om du vill. :)