• EmmyBrunner

Tråden för mammor med ungar födda -10 och -11!

Var finns ni?? Tänkte vi kunde tjöta om allt mellan himmel o jord:)

Själv bor jag i Göteborg och har två pojkar födda -10 och -11.

Det är full fart och just nu är vi inne i sluta med blöja racet och senare till hösten ska vi lämna nappar till Lisebergskaninen. Hur går det för er?:)

• Svar på tråden Tråden för mammor med ungar födda -10 och -11!
  • mammalovis

EmmyBrunner: Som tur är så är blåsljudet fysiologiskt, så det är inget som påverkar henne. Hon växer som hon ska och är full fart på, så det påverkar ju inte henne vad vi vet. Troligen kommer det växa bort. Läkaren nämnde att det nog satt på app... någonting, men jag la inte märke till termen då den inte sa mig något.

Däremot var det tufft att få henne att gå med på att klä av sig för längd och vikt, då skulle hon promt gå hem. Som tur är kom hennes pappa ändå och vi kunde hjälpas åt så hon ändå gick med på att ta syremättnad i händer och fötter samt ta EKG och senare längd och vikt. Inget av detta visste vi ju om innan, så vi kunde förbereda henne. Egentligen fick man inte ha med syskonvagn in, men det hade ju aldrig funkat om inte lillasyster satt snällt i vagnen under tiden. Även sticket i fingret möttes med motstånd, men pappan fick rycka in och ta min yngsta under tiden. Mamma står ju dottern närmast i tuffa situationer, hur gärna pappa än vill som finns där ca 2 timmar varannan söndag ...

• EmmyBrunner
    mammalovis skrev 2014-06-25 18:19:12 följande:

EmmyBrunner: Som tur är så är blåsljudet fysiologiskt, så det är inget som påverkar henne. Hon växer som hon ska och är full fart på, så det påverkar ju inte henne vad vi vet. Troligen kommer det växa bort. Läkaren nämnde att det nog satt på app... någonting, men jag la inte märke till termen då den inte sa mig något.

Däremot var det tufft att få henne att gå med på att klä av sig för längd och vikt, då skulle hon promt gå hem. Som tur är kom hennes pappa ändå och vi kunde hjälpas åt så hon ändå gick med på att ta syremättnad i händer och fötter samt ta EKG och senare längd och vikt. Inget av detta visste vi ju om innan, så vi kunde förbereda henne. Egentligen fick man inte ha med syskonvagn in, men det hade ju aldrig funkat om inte lillasyster satt snällt i vagnen under tiden. Även sticket i fingret möttes med motstånd, men pappan fick rycka in och ta min yngsta under tiden. Mamma står ju dottern närmast i tuffa situationer, hur gärna pappa än vill som finns där ca 2 timmar varannan söndag ...

Hur kommer det sig att pappan har så lite umgänge med henne? Jag dömer inte är bara nyfiken! <3
  • Tedrickare1
    mammalovis skrev 2014-06-25 18:19:12 följande:

Jag är nyfiken på vad din tjej väger och hur lång hon är? Våra barn är ju båda födda i december 2010. :)

Vilket datum är din född? Om du inte vill säga datum, så kanske du kan säga om det är i början (1-10), mitten (11-20), eller slutet (21-31)?
  • rere88
    EmmyBrunner skrev 2014-06-25 15:32:11 följande:
    Jobbigt med depp. Det hade jag efter första. Man behöver vila , vilket är lättare sagt än gjort. Känns det som att det går åt rätt håll?

Ja tre år är nog kanon att ha mellan. De där 22 månaderna som många har är nog rätt jobbigt för det större barnet är i en känslig ålder har jag förstått. 

Min äldsta kommer inte ens ihåg att han inte haft en lillebror då det inte ens är ett år mellan dom.
    Ja sen jag fick bekräftat av läkare har det blivit bättre då jag hinner vila mer och min sambo hjälper till mer än innan.
    men känner mig fortfarande nere... så mycket som hänt sista halvåret..

tror man som förälder själv märker om barnet är redo för ett syskon :)

• rere88

fler som har två barn födda samma månad?
    storebror fyller år 23april och lillebror 8april..
    tänker att man kan slå ihop födelsedagarna men funkar det när de blir äldre tror ni?Obestämd

• mammalovis

Pappan har psykiska problem med återkommande depressioner och panikångestattacker med självskadebeteende och suicidförsök. Så han orkar väl inte ha henne för långa stunder. Innan gick de till en stor lekpark vid umgänget, men nu prioriterar han att de ska ta bilen hem till honom 2 mil bort och sedan ser de nog på Bamse och dylikt på datorn mest under sina 2 timmar. Senast jag passerade hans hus hade han hängt upp en stålrörsstol med korgmaterial i sitsen som gunga istället för att köpa en ny efter bebisgungan hon växt ur. Så umgänget är inte så mycket att hänga i julgranen ... Frågan är väl om han är inne i en knäpp/period igen, även om han troligen inte är diagnosticerad bipolär. När han skaffar ny flickvän påstår han sig jobba mycket övertid och ställer in umgänget. Följetongen fortsätter tyvärr ...

Hon var beräknad till nyårsafton, men kom den 27. Senast vägde hon 16 tror jag och var 99 cm lång. Så hon börjar bli rätt tung. Hon var 50 cm och 2890 g när hon föddes, men storasyster på ca 1 kg tyngre väger mindre som ettåring ... men lite kul att jämföra dem. Storasyster är dock 2 kurvor tjockskalligare, men smart och envis för sin ålder. Hon blir så förbannad när hon inte orkar lyfta 1,5-litersflaskor eller sätta ihop två leksaksglas.

• EmmyBrunner
    rere88 skrev 2014-06-25 20:57:26 följande:

fler som har två barn födda samma månad?
    storebror fyller år 23april och lillebror 8april..
    tänker att man kan slå ihop födelsedagarna men funkar det när de blir äldre tror ni?Obestämd

Ja fördelsedagarna slår vi ihop och kommer nog göra ett bra tag framöver :) Supersmidigt haha.
    mammalovis skrev 2014-06-25 21:31:43 följande:

Pappan har psykiska problem med återkommande depressioner och panikångestattacker med självskadebeteende och suicidförsök. Så han orkar väl inte ha henne för långa stunder. Innan gick de till en stor lekpark vid umgänget, men nu prioriterar han att de ska ta bilen hem till honom 2 mil bort och sedan ser de nog på Bamse och dylikt på datorn mest under sina 2 timmar. Senast jag passerade hans hus hade han hängt upp en stålrörsstol med korgmaterial i sitsen som gunga istället för att köpa en ny efter bebisgungan hon växt ur. Så umgänget är inte så mycket att hänga i julgranen ... Frågan är väl om han är inne i en knäpp/period igen, även om han troligen inte är diagnosticerad bipolär. När han skaffar ny flickvän påstår han sig jobba mycket övertid och ställer in umgänget. Följetongen fortsätter tyvärr ...

Hon var beräknad till nyårsafton, men kom den 27. Senast vägde hon 16 tror jag och var 99 cm lång. Så hon börjar bli rätt tung. Hon var 50 cm och 2890 g när hon föddes, men storasyster på ca 1 kg tyngre väger mindre som ettåring ... men lite kul att jämföra dem. Storasyster är dock 2 kurvor tjockskalligare, men smart och envis för sin ålder. Hon blir så förbannad när hon inte orkar lyfta 1,5-litersflaskor eller sätta ihop två leksaksglas.

Okej låter jobbigt, men man måste ju alltid utgå efter vad som är bäst för barnet.
  • AnnelieW

Hej!

Har en son som är född november 2010, bor i skåne.

Har 3 äldre barn som dotter-01, son-98, son-97. dem två äldsta är mina bonusar som jag dock ser som mina då dem inte har kontakt med sin mamma och dem var 3 och 2 när jag träffade deras pappa

Svar på tråden Tråden för mammor med ungar födda -10 och -11!