• nyfikenkvinna

Löneförhandling för ingenjörer

Hej alla glada,

Jag läser till högskoleingenjör inom byggteknik och kommer snar framtid ta examen. Nu undrar jag hur ni som jobbar som ingenjörer(civil/högskole) löneförhandlade när ni var nyutexaminerad? Vill gärna tjäna hyfsat bra. 
    Hur ser löneutvecklingen ut för er? Hur lång erfarenheter har du? ?

• Svar på tråden Löneförhandling för ingenjörer
  • Anonym (Civilingenjör)
    Studentpappa skrev 2016-12-10 20:28:06 följande:

Gick ut 2013 begärde 30" fick 32", skitmärkligt men det måste typ ha varit lägstanivån för den tjänsten eller något. Har 41"+ övertid och restid idag och inte kvar på samma företag. Högskoleingenjör, fick upp lönen 6000:- när jag bytte jobb i somras.

Vad innebär det förresten att du har restid? Får du betalt om du sitter 2 timmar ToR hemifrån och till jobbet varje dag? Så att du i princip jobbar 6 timmar?

Får ni någon extra övertidsersättning, typ 10%? Gäller det bara beordrad övertid eller även om du bedömer att du måste arbeta 45 timmar någon vecka.

Nyfiken då jag vet att vår övertid är bytt mot en semestervecka och restid har jag nog inte hört talas om.
  • ITpappan

Civilingenjör. Examen 2006. Jobbar inom IT

Har en extra semestervecka samt övertidsersättning. Tjänar 45 000kr/mån.

Tips: kolla ingångslöner på fackets hemsida.

• Studentpappa
    Anonym (Civilingenjör) skrev 2016-12-11 08:19:20 följande:

Vad innebär det förresten att du har restid? Får du betalt om du sitter 2 timmar ToR hemifrån och till jobbet varje dag? Så att du i princip jobbar 6 timmar?

Får ni någon extra övertidsersättning, typ 10%? Gäller det bara beordrad övertid eller även om du bedömer att du måste arbeta 45 timmar någon vecka.

Nyfiken då jag vet att vår övertid är bytt mot en semestervecka och restid har jag nog inte hört talas om.

Jag reser rätt mycket i jobbet, vi har kontor på flera orter och jag har projekt på många ställen. Jag får resa på arbetstid om jag vill men då är det svårt att hinna med att göra något. Ska jag bort över dagen och reser 06 och kommer hem 18 så har jag tre timmar restid som är lite sämre betalt än normalt, utöver de vanliga åtta timmarna. Reser jag efter åtta på kvällen är det bättre betalt.

Om jag behöver jobba mer än 8h per dag skriver jag övertid och det är bra betalt ca 50% extra dagtid tror jag. Eller om man väljer att spara det som komp så blir en timme =1,5.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Civ ing)

Tog examen 2009 och blev då erbjuden en ingångslön på 29 000 kr/mån. Tackade dock nej och valde istället ett jobb med längre lön- 26 600 kr!! :O Inte så smart kanske rent lönemässigt men det fanns andra faktorer som vägde tyngre när jag valde det andra jobbet. Allt är faktiskt inte bara pengar.

Har jobbat inom offentlig sektor hela "karriären", bytt jobb en gång, varit föräldraledig ett par år, och har nu en lön på 41 000 kr/mån. Är jättenöjd då jag har ett roligt jobb och bra villkor i övrigt, bl.a. 32 semesterdagar per år, 28 timmars arbetstidsförkortning, ledig halvdag innan röd dag, 39 tim arbetstid i veckan, behöver inte jobba övertid och har f.ö ett väldigt flexibelt jobb. Kan komma och gå som jag vill och även jobba hemifrån så länge jag gör mitt jobb. Funkar väldigt bra med barn och livspusslet i övrigt. Nöjd :)

• Anonym (...)

Alla fina löner och andra fördelar gör mig extra lockad att välja en civ. ing. utbildning. Har dock funderat på samhällsbyggare och inte IT som många här verkar jobba inom. Är det rimligt att anta att det ser likadant ut för samhällsbyggare?

• Anonym (Civ ing)
    Anonym (...) skrev 2016-12-11 13:55:01 följande:

Alla fina löner och andra fördelar gör mig extra lockad att välja en civ. ing. utbildning. Har dock funderat på samhällsbyggare och inte IT som många här verkar jobba inom. Är det rimligt att anta att det ser likadant ut för samhällsbyggare?

Jag jobbar inom samhällsbyggnad. Kan varmt rekommendera det :) Finns hur många vägar som helst att gå sen beroende på vad man är intresserad av.
  • Anonym (Civilingenjör)
    Studentpappa skrev 2016-12-11 13:19:32 följande:

Jag reser rätt mycket i jobbet, vi har kontor på flera orter och jag har projekt på många ställen. Jag får resa på arbetstid om jag vill men då är det svårt att hinna med att göra något. Ska jag bort över dagen och reser 06 och kommer hem 18 så har jag tre timmar restid som är lite sämre betalt än normalt, utöver de vanliga åtta timmarna. Reser jag efter åtta på kvällen är det bättre betalt.

Om jag behöver jobba mer än 8h per dag skriver jag övertid och det är bra betalt ca 50% extra dagtid tror jag. Eller om man väljer att spara det som komp så blir en timme =1,5.

Tack, då är jag med. Jag brukar oftast kunna kvitta det mot att gå lite tidigare en annan dag.

50% extra i ersättning för övertid lät jättebra. Vi ska inte ha övertid men det blir ofta en del i alla fall, dock helt obetalt...
  • ITpappan
    Anonym (Civilingenjör) skrev 2016-12-11 16:00:50 följande:
    Tack, då är jag med. Jag brukar oftast kunna kvitta det mot att gå lite tidigare en annan dag.

50% extra i ersättning för övertid lät jättebra. Vi ska inte ha övertid men det blir ofta en del i alla fall, dock helt obetalt...
    50% extra fram till kl 20.00. Därefter är det dubbelt betalt (100% extra), eller dubbla komptimmar. Samma på helgen, dubbelt upp.
  • Studentpappa
    Anonym (Civilingenjör) skrev 2016-12-11 16:00:50 följande:

Jo jag gör så också ibland men vi har 63h arbetstidsförkortning och jag reser 1-2 dagar varje vecka nästan, så jag skulle få så mycket timmar att jag antagligen skulle få svårt att ta ut det.

Jag ska nog sätta mig och jobba ikväll och det tar jag nog i timmar ändå till julledigheten
  • Anonym (Civilingenjör)
    ITpappan skrev 2016-12-11 16:11:20 följande:

50% extra fram till kl 20.00. Därefter är det dubbelt betalt (100% extra), eller dubbla komptimmar. Samma på helgen, dubbelt upp.

Inom IT? Är det något du förhandlat dig till själv eller ser det ut så för er generellt? Riktigt bra!
  • Studentpappa
    Anonym (Civilingenjör) skrev 2016-12-11 16:37:35 följande:

Inom IT? Är det något du förhandlat dig till själv eller ser det ut så för er generellt? Riktigt bra!

Tror det ser ut så enligt avtal med Saco eller vilka man nu följer. Vi har så också tror jag, vi har då dom alternativen i tidsrapporten. Jag har bara skrivit övertid vardagar än så jag har inte sett det "skarpt".
  • ITpappan
    Anonym (Civilingenjör) skrev 2016-12-11 16:37:35 följande:
    Det är enligt kollektivavtalet. Almega IT.
  • Anonym (Civilingenjör)
    ITpappan skrev 2016-12-11 17:45:26 följande:

Det är enligt kollektivavtalet. Almega IT.

Är inte Almega arbetsgivarorganisationen? Tror vårt avtal är via Unionen
Svar på tråden Löneförhandling för ingenjörer