• nyfikenkvinna

Löneförhandling för ingenjörer

Hej alla glada,

Jag läser till högskoleingenjör inom byggteknik och kommer snar framtid ta examen. Nu undrar jag hur ni som jobbar som ingenjörer(civil/högskole) löneförhandlade när ni var nyutexaminerad? Vill gärna tjäna hyfsat bra. 
    Hur ser löneutvecklingen ut för er? Hur lång erfarenheter har du? ?

• Svar på tråden Löneförhandling för ingenjörer
  • Anonym (Civilingenjör)
    Studentpappa skrev 2016-12-10 20:28:06 följande:

Gick ut 2013 begärde 30" fick 32", skitmärkligt men det måste typ ha varit lägstanivån för den tjänsten eller något. Har 41"+ övertid och restid idag och inte kvar på samma företag. Högskoleingenjör, fick upp lönen 6000:- när jag bytte jobb i somras.

Vad innebär det förresten att du har restid? Får du betalt om du sitter 2 timmar ToR hemifrån och till jobbet varje dag? Så att du i princip jobbar 6 timmar?

Får ni någon extra övertidsersättning, typ 10%? Gäller det bara beordrad övertid eller även om du bedömer att du måste arbeta 45 timmar någon vecka.

Nyfiken då jag vet att vår övertid är bytt mot en semestervecka och restid har jag nog inte hört talas om.
  • ITpappan

Civilingenjör. Examen 2006. Jobbar inom IT

Har en extra semestervecka samt övertidsersättning. Tjänar 45 000kr/mån.

Tips: kolla ingångslöner på fackets hemsida.

• Studentpappa
    Anonym (Civilingenjör) skrev 2016-12-11 08:19:20 följande:

Vad innebär det förresten att du har restid? Får du betalt om du sitter 2 timmar ToR hemifrån och till jobbet varje dag? Så att du i princip jobbar 6 timmar?

Får ni någon extra övertidsersättning, typ 10%? Gäller det bara beordrad övertid eller även om du bedömer att du måste arbeta 45 timmar någon vecka.

Nyfiken då jag vet att vår övertid är bytt mot en semestervecka och restid har jag nog inte hört talas om.