Inlägg från: Anonym (Civilingenjör) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Civilingenjör)

Löneförhandling för ingenjörer

Studentpappa skrev 2016-12-10 20:28:06 följande:

Gick ut 2013 begärde 30" fick 32", skitmärkligt men det måste typ ha varit lägstanivån för den tjänsten eller något. Har 41"+ övertid och restid idag och inte kvar på samma företag. Högskoleingenjör, fick upp lönen 6000:- när jag bytte jobb i somras.

Har en kompis där arbetsgivaren gjorde på samma sätt. De visste att det skullle vara svårt med löneökning så för att få behålla honom längre gav de en högre ingångslön än vad han begärde.

Själv startade jag på 30 men genom att hålla mig uppdaterad om kollegors lön och mitt värde som konsult har jag 44 nu tre år senare. Jobbar inom IT. Tror det är svårare på större företag där pengarna ofta sitter längre bort, då kan man behöva byta jobb/roll.
  • Anonym (Civilingenjör)
    Studentpappa skrev 2016-12-10 20:28:06 följande:

Gick ut 2013 begärde 30" fick 32", skitmärkligt men det måste typ ha varit lägstanivån för den tjänsten eller något. Har 41"+ övertid och restid idag och inte kvar på samma företag. Högskoleingenjör, fick upp lönen 6000:- när jag bytte jobb i somras.

Vad innebär det förresten att du har restid? Får du betalt om du sitter 2 timmar ToR hemifrån och till jobbet varje dag? Så att du i princip jobbar 6 timmar?

Får ni någon extra övertidsersättning, typ 10%? Gäller det bara beordrad övertid eller även om du bedömer att du måste arbeta 45 timmar någon vecka.

Nyfiken då jag vet att vår övertid är bytt mot en semestervecka och restid har jag nog inte hört talas om.
  • Anonym (Civilingenjör)
    Studentpappa skrev 2016-12-11 13:19:32 följande:

Jag reser rätt mycket i jobbet, vi har kontor på flera orter och jag har projekt på många ställen. Jag får resa på arbetstid om jag vill men då är det svårt att hinna med att göra något. Ska jag bort över dagen och reser 06 och kommer hem 18 så har jag tre timmar restid som är lite sämre betalt än normalt, utöver de vanliga åtta timmarna. Reser jag efter åtta på kvällen är det bättre betalt.

Om jag behöver jobba mer än 8h per dag skriver jag övertid och det är bra betalt ca 50% extra dagtid tror jag. Eller om man väljer att spara det som komp så blir en timme =1,5.

Tack, då är jag med. Jag brukar oftast kunna kvitta det mot att gå lite tidigare en annan dag.

50% extra i ersättning för övertid lät jättebra. Vi ska inte ha övertid men det blir ofta en del i alla fall, dock helt obetalt...
  • Anonym (Civilingenjör)
    ITpappan skrev 2016-12-11 16:11:20 följande:

50% extra fram till kl 20.00. Därefter är det dubbelt betalt (100% extra), eller dubbla komptimmar. Samma på helgen, dubbelt upp.

Inom IT? Är det något du förhandlat dig till själv eller ser det ut så för er generellt? Riktigt bra!
  • Anonym (Civilingenjör)
    ITpappan skrev 2016-12-11 17:45:26 följande:

Det är enligt kollektivavtalet. Almega IT.

Är inte Almega arbetsgivarorganisationen? Tror vårt avtal är via Unionen
Svar på tråden Löneförhandling för ingenjörer