• nyfikenkvinna

Löneförhandling för ingenjörer

Hej alla glada,

Jag läser till högskoleingenjör inom byggteknik och kommer snar framtid ta examen. Nu undrar jag hur ni som jobbar som ingenjörer(civil/högskole) löneförhandlade när ni var nyutexaminerad? Vill gärna tjäna hyfsat bra. 
    Hur ser löneutvecklingen ut för er? Hur lång erfarenheter har du? ?

• Svar på tråden Löneförhandling för ingenjörer
  • Monstermamman

Nu är det 11 år sedan jag var nyexad. Jag fick inte löneförhandla utan gick in på den lön alla nyexade ingenjörer har på företaget. Jobbar på ett stort globalt svenskt företag med många ingenjörer. Ok lönen inte super löneutveckling.

• Monstermamman

Kunde inte löneförhandla då jag inte hade någon annan erfarenhet. Hade jag tex jobbat innan studierna skulle läget varit ett annat.

• Monstermamman

Självklart borde man få högre lön om erfarenheten är inom området men bara det att ha jobbat borde kunna mer lön. Som ny exad är man ju en yr höna, allt är nytt. Har man jobbat innan så är ju bara tjänsten ny, att jobba har man ju erfarenhet av.

• Monstermamman

Kvinnliga ingenjörer! Som dessutom har familj! Sånt går inte för sig! Lycka till med jobbet och lönen! Personligen tycker jag att lönen är mindre viktig, att må bra, trivas med jobbet, kunna utvecklas på jobbet samt att få ihop livet/familjen med jobbet är bra mkt viktigare. Spelar inte så stor roll om lönen är 29 el 36 den tar slut i vilket fall. I min familj tjänar både jag och mannen ungefär lika, jämfört med andra i omgivningen har vi "dåliga " löner men som familj klarar vi oss bra, i många familjer så tjänar mannen massor och kvinnan lite, i slutändan har vi ändå mer varje månad

• Anonym (Ingenjör)

Mitt tips, efter +25 år som ingenjör är att byta arbetsgivare ofta, vart 3-5 år. När man byter så brukar lönen gå upp rejält, och efter 5 år har man ändå inte så mycket att tillföra. Jag ligger en bra bit över 42 000 idag, elektronikbranschen. Högskoleing.

• Fia 28