• nyfikenkvinna

Löneförhandling för ingenjörer

Hej alla glada,

Jag läser till högskoleingenjör inom byggteknik och kommer snar framtid ta examen. Nu undrar jag hur ni som jobbar som ingenjörer(civil/högskole) löneförhandlade när ni var nyutexaminerad? Vill gärna tjäna hyfsat bra. 
    Hur ser löneutvecklingen ut för er? Hur lång erfarenheter har du? ?

• Svar på tråden Löneförhandling för ingenjörer
  • Monstermamman

Nu är det 11 år sedan jag var nyexad. Jag fick inte löneförhandla utan gick in på den lön alla nyexade ingenjörer har på företaget. Jobbar på ett stort globalt svenskt företag med många ingenjörer. Ok lönen inte super löneutveckling.

• Monstermamman

Kunde inte löneförhandla då jag inte hade någon annan erfarenhet. Hade jag tex jobbat innan studierna skulle läget varit ett annat.

• Monstermamman

Självklart borde man få högre lön om erfarenheten är inom området men bara det att ha jobbat borde kunna mer lön. Som ny exad är man ju en yr höna, allt är nytt. Har man jobbat innan så är ju bara tjänsten ny, att jobba har man ju erfarenhet av.

• Monstermamman

Kvinnliga ingenjörer! Som dessutom har familj! Sånt går inte för sig! Lycka till med jobbet och lönen! Personligen tycker jag att lönen är mindre viktig, att må bra, trivas med jobbet, kunna utvecklas på jobbet samt att få ihop livet/familjen med jobbet är bra mkt viktigare. Spelar inte så stor roll om lönen är 29 el 36 den tar slut i vilket fall. I min familj tjänar både jag och mannen ungefär lika, jämfört med andra i omgivningen har vi "dåliga " löner men som familj klarar vi oss bra, i många familjer så tjänar mannen massor och kvinnan lite, i slutändan har vi ändå mer varje månad

• Anonym (Ingenjör)

Mitt tips, efter +25 år som ingenjör är att byta arbetsgivare ofta, vart 3-5 år. När man byter så brukar lönen gå upp rejält, och efter 5 år har man ändå inte så mycket att tillföra. Jag ligger en bra bit över 42 000 idag, elektronikbranschen. Högskoleing.

• Fia 28

Som nyutexaminerad så är det nog svårt att förhandla med lönen, man får nog mer vara tacksam att någon vill anställa en person som är helt utan arbetserfarenhet. Jag fick det sammma som alla nyutexaminerade får på detta företag. Lättast att gå upp i lön är ju att byta position nu som då.

• Monstermamman
    Anonym (Ingenjör) skrev 2014-06-10 10:04:53 följande:
    Mitt tips, efter +25 år som ingenjör är att byta arbetsgivare ofta, vart 3-5 år. När man byter så brukar lönen gå upp rejält, och efter 5 år har man ändå inte så mycket att tillföra. Jag ligger en bra bit över 42 000 idag, elektronikbranschen. Högskoleing.

Håller inte med att man inte tillför något efter 5 år. Beror ju på tjänsten. Många stora företag har ju interna karriärvägar, även inom sitt område. Sen är det väl bara bra att byta jobb.
  • nyfikenkvinna
    Monstermamman skrev 2014-06-08 22:44:55 följande:
    Kvinnliga ingenjörer! Som dessutom har familj! Sånt går inte för sig! Lycka till med jobbet och lönen! Personligen tycker jag att lönen är mindre viktig, att må bra, trivas med jobbet, kunna utvecklas på jobbet samt att få ihop livet/familjen med jobbet är bra mkt viktigare. Spelar inte så stor roll om lönen är 29 el 36 den tar slut i vilket fall. I min familj tjänar både jag och mannen ungefär lika, jämfört med andra i omgivningen har vi "dåliga " löner men som familj klarar vi oss bra, i många familjer så tjänar mannen massor och kvinnan lite, i slutändan har vi ändå mer varje månad
    Instämmer att man skall må bra och trivas med jobbet. Samtidigt är lönen viktig, då detta är en bekräftelse på hur ditt arbete uppskattas och värderas. Glad
Svar på tråden Löneförhandling för ingenjörer