• nyfikenkvinna

Löneförhandling för ingenjörer

Hej alla glada,

Jag läser till högskoleingenjör inom byggteknik och kommer snar framtid ta examen. Nu undrar jag hur ni som jobbar som ingenjörer(civil/högskole) löneförhandlade när ni var nyutexaminerad? Vill gärna tjäna hyfsat bra. 
    Hur ser löneutvecklingen ut för er? Hur lång erfarenheter har du? ?

• Svar på tråden Löneförhandling för ingenjörer
  • Monstermamman
    nyfikenkvinna skrev 2014-06-10 23:39:19 följande:
    Instämmer att man skall må bra och trivas med jobbet. Samtidigt är lönen viktig, då detta är en bekräftelse på hur ditt arbete uppskattas och värderas. 

Självklart är lönen viktig men när man har "tillräckligt" så är löneförhöjningen mer ett mått på uppskattning och betyg på att man gör ett ok jobb. Det är väldigt lätt att göra slut på pengar med nya vanor, man unnar sig lite mer och lite dyrare saker lite oftare än förut. Har precis bytt jobb, internt inom ett stort globalt företag. Är så grymt nöjd att jag faktiskt fick upp lönen 1000kr mer än utgångsbudet. Internt byte till en likvärdig tjänst brukar normalt ge max 500 kr extra.
  • Flash Gordon
    nyfikenkvinna skrev 2014-06-04 09:58:14 följande:

Hej alla glada,

Jag läser till högskoleingenjör inom byggteknik och kommer snar framtid ta examen. Nu undrar jag hur ni som jobbar som ingenjörer(civil/högskole) löneförhandlade när ni var nyutexaminerad? Vill gärna tjäna hyfsat bra. 
    Hur ser löneutvecklingen ut för er? Hur lång erfarenheter har du? ?

Din lön kommer till stor del att bero på var (geografiskt) du kommer att arbeta. Det är sämre löneutveckling i Malung än i Stockholm.

Såvida du inte har minst två bud vid din första anställning blir det svårt att förhandla upp ingångslönen.

Vill du jaga lön är det bästa att byta arbetsgivare med jämna mellanrum.

Jag vet inte vad högskoleingenjörer går in på idag men är du i ett "hetare" geografiskt område kan du förmodligen fördubbla lönen inom 7-10 år beroende på om du byter arbetsgivare eller inte.

Men är det verkligen pangar du vill ha så är det inte Sverige du ska jobba i. Inom bygg finns det gott om möjligheter att jobba utomlands om man vill. Det är fullt möjligt att tjäna en 3-4 ggr den svenska lönen, efter skatt.
  • Anonym (ingenjör)

Jobbar som civilingenjör i oljebranschen. Fick en ingångslön på 29000. Inte så superbra, men det fanns inte så mycket utrymme att förhandla med den. Det finns dock möjligheter till bra löneutveckling på företaget om jag ser till mina kollegors karriär.

• Anonym (...)
    nyfikenkvinna skrev 2015-09-25 19:38:03 följande:

Hej! 

Längesen jag är inne i Familjeliv! Fick ingångslön på 27 000 kr. =)

Hej!

Funderar på att söka in på byggteknik så småningom. Hur trivs du med yrket? Hur ser en vanlig dag ut?
  • Anonym (Jättebra)

Förhandlar i princip ingenting. Är mer typen som skulle söka mig vidare om lönen inte skulle passa. Gick in på 27' direkt efter plugget och nu ca 7år senare ligger lönen på 44' plus pensionsavtal och övertid. All utveckling inom samma företag. Är tjej på 32 år, civilingenjör.

• Studentpappa

Gick ut 2013 begärde 30" fick 32", skitmärkligt men det måste typ ha varit lägstanivån för den tjänsten eller något. Har 41"+ övertid och restid idag och inte kvar på samma företag. Högskoleingenjör, fick upp lönen 6000:- när jag bytte jobb i somras.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (...)
    Studentpappa skrev 2016-12-10 20:28:06 följande:

Gick ut 2013 begärde 30" fick 32", skitmärkligt men det måste typ ha varit lägstanivån för den tjänsten eller något. Har 41"+ övertid och restid idag och inte kvar på samma företag. Högskoleingenjör, fick upp lönen 6000:- när jag bytte jobb i somras.

H.ing. inom vad om man får fråga?
  • Studentpappa
    Anonym (...) skrev 2016-12-10 20:42:40 följande:

H.ing. inom vad om man får fråga?

Maskin, jobbar inom energiproduktion.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Civilingenjör)
    Studentpappa skrev 2016-12-10 20:28:06 följande:

Har en kompis där arbetsgivaren gjorde på samma sätt. De visste att det skullle vara svårt med löneökning så för att få behålla honom längre gav de en högre ingångslön än vad han begärde.

Själv startade jag på 30 men genom att hålla mig uppdaterad om kollegors lön och mitt värde som konsult har jag 44 nu tre år senare. Jobbar inom IT. Tror det är svårare på större företag där pengarna ofta sitter längre bort, då kan man behöva byta jobb/roll.
Svar på tråden Löneförhandling för ingenjörer