• nyfikenkvinna

Löneförhandling för ingenjörer

Hej alla glada,

Jag läser till högskoleingenjör inom byggteknik och kommer snar framtid ta examen. Nu undrar jag hur ni som jobbar som ingenjörer(civil/högskole) löneförhandlade när ni var nyutexaminerad? Vill gärna tjäna hyfsat bra. 
    Hur ser löneutvecklingen ut för er? Hur lång erfarenheter har du? ?

• Svar på tråden Löneförhandling för ingenjörer
  • Monstermamman
    nyfikenkvinna skrev 2014-06-10 23:39:19 följande:
    Instämmer att man skall må bra och trivas med jobbet. Samtidigt är lönen viktig, då detta är en bekräftelse på hur ditt arbete uppskattas och värderas. 

Självklart är lönen viktig men när man har "tillräckligt" så är löneförhöjningen mer ett mått på uppskattning och betyg på att man gör ett ok jobb. Det är väldigt lätt att göra slut på pengar med nya vanor, man unnar sig lite mer och lite dyrare saker lite oftare än förut. Har precis bytt jobb, internt inom ett stort globalt företag. Är så grymt nöjd att jag faktiskt fick upp lönen 1000kr mer än utgångsbudet. Internt byte till en likvärdig tjänst brukar normalt ge max 500 kr extra.
  • Flash Gordon
    nyfikenkvinna skrev 2014-06-04 09:58:14 följande:

Hej alla glada,

Jag läser till högskoleingenjör inom byggteknik och kommer snar framtid ta examen. Nu undrar jag hur ni som jobbar som ingenjörer(civil/högskole) löneförhandlade när ni var nyutexaminerad? Vill gärna tjäna hyfsat bra. 
    Hur ser löneutvecklingen ut för er? Hur lång erfarenheter har du? ?

Din lön kommer till stor del att bero på var (geografiskt) du kommer att arbeta. Det är sämre löneutveckling i Malung än i Stockholm.

Såvida du inte har minst två bud vid din första anställning blir det svårt att förhandla upp ingångslönen.

Vill du jaga lön är det bästa att byta arbetsgivare med jämna mellanrum.