• Snällspiken

    Varför vill man ha 50 barn i en klass?

    Var på informationsträff på dotterns skola för någon vecka sedan och fick då veta att man ska slå ihop klasserna, två per årskurs, till en jätteklass om 50 barn! Lärarinnan menade att det fanns "pedagogiska vinster" i detta. Barnen skulle sedan delas in i fyra grupper där man läste olika ämnen som matte, språk o s v. M a o fyra pedagoger på en jätteklass. 

    Har aldrig hört talas om något liknande, trodde att man ville ha så små klasser som möjligt? Blev därför minst sagt förvånad när en väninna berättade att de gör exakt samma sak på hennes barns skola, precis samtidigt. Femtio barn i varje jätteklass, fyra pedagoger men istället med nivåindelning i varje grupp / ämne beroende på hur lätt barnen har för att lära sig olika saker. 

    Ni som vet, är detta någon sorts trend? Eller är det av ekonomiska skäl?

    Vill tillägga att just dessa två skolor har bäst förutsättningar (läs: resultat) i hela kommunen och här finns en ny fördelningspolitik, som innebär att bl a dessa skolor får någon miljon mindre i bidrag varje år... men jag kanske bara tänker negativt nu?? 

    Väninnan menade att det handlade om någon ny sorts pedagogik. Fill me in, ni som vet! 

  • Svar på tråden Varför vill man ha 50 barn i en klass?
  • Lindsey Egot the only one

    De gör likadant i mina barns skola. En jätte klass som de sedan delar in i små grupper.

  • Lindsey Egot the only one

    Jag har ingen aning. De har bara haft det i ett år än så länge. Innan hade F-2 klass och 3-5 klass och det var verkligen skit kasst. Så jag är ner nöjd att de har ålders homogena grupper än blandade åldrar.

  • Lindsey Egot the only one
    Snällspiken skrev 2014-06-03 00:15:12 följande:

    Lindsey, är det en Montessoriskola?


    Nej
  • Tow2Mater

    Ingen erfarenhet, men rent spontant låter det som dels ett sätt att ge barnen undervisning på deras olika nivåer istället for att klumpa ihop alla i en-modell-passar-alla undervisning. Dels tror jag det kan motverka mobbning, då barnen inte blir isolerade i en liten klass genom flera år, utan kan hamna i olika grupper beroende på ämnen de är på olika nivåer i, och träffar fler olika barn. Helt klart värt att prova, om lärarna är kompetenta nog att handha en stor grupp i de sammanhang det gors.

  • Malima

    Många lärare idag är ämneslärare, även om de arbetar i de lägre åldrarna, så lärarna har högre kompetens i de ämnen de är utbildade för.Förr var lärarna klasslärare och hade då lite kompetens i alla ämnen de ska undervisa i.
    Nu börjar man mer och mer göra som ni beskriver, slå ihop klasser. Då får alla de ex. 50 barnen undervisning av ämneslärare. Barnen kommer alltså inte att vistas 50 barn i samma lokaler och få undervisning samtidigt utan delas in i grupper.
    Så skulle jag tro att det är ð???

  • Flickan och kråkan

    Det finns så klart fördelar, men i grund och botten skulle jag tippa på att det är en ekonomisk fråga. Det kan vara ett sätt att lösa bristande resurser för de som behöver hjälp exempelvis. Det gör det lättare att skapa en mindre grupp som kan få mycket lärarstöd exempelvis i och med att man kan ha en annan större utan att öka pedagogernas antal. Det är också ett smidigt sätt att slippa sätta in vikarier. Eftersom jag jobbat i systemet relativt länge så är jag rätt övertygad om att orsaken inte är enbart pedagogisk. Däremot behöver det inte bli sämre, finns absoluta fördelar också, men som förälder hade jag varit uppmärksam på ett par saker, liksom jag hade haft vissa orosmoment själv som pedagog.

  • Snällspiken

    Tack alla för input!

    Flickan och kråkan: Vår tjej är i stor utsträckning en "duktig flicka", hon anpassar sig lätt och trivs bra även i större grupper så på så vis är jag inte orolig. Däremot kommer hon att behöva support när det gäller en del inlärning eftersom saker lätt går in genom örat och ut genom det andra (speciellt "tråkiga" saker ;) ) Hon kommer förmodligen inte att be om hjälp själv och hon kommer definitivt inte att stoja och störa så det vill till att lärarna självmant uppmärksammar detta. 

    Möjligtvis kan jag känna mig lite lurad. Vi valde denna skola eftersom hälften av undervisningen skedde i halvklass, då var det 22 elever delat på två. 

    Är det något du själv skulle vara observant på? 
    Skolan vill gärna att vi som föräldrar engagerar oss mycket så det är ju bra. Lärarna är generellt väldigt engagerade och öppna och måluppfyllelsen är väldigt hög så förutsättningarna är goda inför detta "experiment". 

  • Vinterankan

    Om det är 50 elever och de delas in i 4 grupper så blir det i snitt 12,5 barn per grupp. Och med en så stor grupp att utgå från så borde det gå att få anpassade grupper där eleverna får vara med andra på samma nivå. Jag tror att det kan vara jättebra om man får ihop grupperna på bra sätt.

Svar på tråden Varför vill man ha 50 barn i en klass?