Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Varför vill man ha 50 barn i en klass?

Det finns så klart fördelar, men i grund och botten skulle jag tippa på att det är en ekonomisk fråga. Det kan vara ett sätt att lösa bristande resurser för de som behöver hjälp exempelvis. Det gör det lättare att skapa en mindre grupp som kan få mycket lärarstöd exempelvis i och med att man kan ha en annan större utan att öka pedagogernas antal. Det är också ett smidigt sätt att slippa sätta in vikarier. Eftersom jag jobbat i systemet relativt länge så är jag rätt övertygad om att orsaken inte är enbart pedagogisk. Däremot behöver det inte bli sämre, finns absoluta fördelar också, men som förälder hade jag varit uppmärksam på ett par saker, liksom jag hade haft vissa orosmoment själv som pedagog.

• Flickan och kråkan
    Snällspiken skrev 2014-06-03 11:16:21 följande:
    Tack alla för input!

Flickan och kråkan: Vår tjej är i stor utsträckning en "duktig flicka", hon anpassar sig lätt och trivs bra även i större grupper så på så vis är jag inte orolig. Däremot kommer hon att behöva support när det gäller en del inlärning eftersom saker lätt går in genom örat och ut genom det andra (speciellt "tråkiga" saker ;) ) Hon kommer förmodligen inte att be om hjälp själv och hon kommer definitivt inte att stoja och störa så det vill till att lärarna självmant uppmärksammar detta. 

Möjligtvis kan jag känna mig lite lurad. Vi valde denna skola eftersom hälften av undervisningen skedde i halvklass, då var det 22 elever delat på två. 

Är det något du själv skulle vara observant på? 
    Skolan vill gärna att vi som föräldrar engagerar oss mycket så det är ju bra. Lärarna är generellt väldigt engagerade och öppna och måluppfyllelsen är väldigt hög så förutsättningarna är goda inför detta "experiment". 
    50 barn på fyra pedagoger är inte alls dåligt. Det kan ge en jättefin flexibilitet. Man kan t.ex ha två 25-grupper med två pedagoger samtidigt, eller som sagt 12-13 elever/pedagog. Jättebra.

Det jag skulle vara observant på är om antalet pedagoger dras ner på lite olika smygande sätt. Det kan vara att vikarie inte sätts in (det finns ju redan lärare närvarande ). Det kan vara att någon pedagog används mer eller mindre helt som resursperson till en eller två elever. En pedagog går i pension eller flyttar/slutar.....och ersätts inte (det är ju trots allt tre pedagoger redan . Jag tror att du förstår vad jag menar. 

Jag är alltså inte negativ till upplägget som det ser ut på pappret så att säga, men däremot så har jag jobbat länge och vet hur ekonomin ofta ser ut i skolorna och hur man på olika sätt försöker spara in. Jag har varit med om mången omorganisation som sägs vara "pedagogisk"......utåt. Men vill verkligen inte måla "fan" på väggen, utan tycker absolut att Fyra pedagoger på 50 barn kan vara kanon. Bara bra att vara uppmärksam på vissa saker som rektorer som ofta är hårt bundna ekonomiskt kan se ekonomisk vinning med. Men det är ju bra att vara uppmärksam på oavsett så klart . Jag är väl helt enkelt lite miljöskadad .
  • Flickan och kråkan
    Snällspiken skrev 2014-06-08 14:16:18 följande:
    Jag skulle förmodligen vara mer positiv till "nyheten" om jag inte var en sån som i grunden misstror stora institutioner typ skolor. För jag vet att de i allt större utsträckning handlar av vinstintresse. Jag har själv eget företag så jag vet hur verkligheten ser ut. 

Om man dubblar storleken på klasserna och lite vagt hänvisar till "flexibilitet" (detta uttjatade ord!!) och "pedagogiska vinster" (för vem, exakt?? För alla individer?) så är jag mycket, mycket skeptisk. 

Men vi kommer att köra på och ha inställningen att detta ska bli bra, för dotterns skull och för lärarnas. Jag beundrar dem och är övertygad om att de kommer att göra ett kanonjobb om de får uppbackning av oss föräldrar. 
    De flesta skolor, i alla fall de kommunala, handlar inte i vinstintresse. Däremot är många rektorer och skolledare mycket hårt pressade av besparingskrav. Det handlar alltså om att överhuvudtaget hålla skeppet flytande inom de ekonomiska ramar man tilldelats. Får man ett besparingskrav på ett par miljoner över ett läsår (de fick min skola härom året) så kommer man inte särskilt långt med inköpsstopp av blyertspennor utan det handlar om stora ekonomiska poster = löner = större elevgrupper och minskad personal.
  • Flickan och kråkan
    Snällspiken skrev 2014-06-08 20:51:19 följande:
    Flickan och kråkan: Jag uttryckte mig klumpigt inser jag, jag menade faktiskt precis som du skrev: Att det ska sparas pengar (inte att göra vinst). Eller snarare... att få pengarna att räcka. Och som jag tidigare skrev, kommer ju denna skola att tappa en miljon per år från och med detta år. 

Jag har all respekt för att de kämpar hårt, men jag har helt enkelt svårt att tro på att megaklasser gynnar flertalet elever. 
    Jag skulle tippa på att det är en lösning de testar för att klara av besparingarna på ett så bra sätt som möjligt. Alternativet hade kanske varit generellt större klasser med obefintlig möjlighet till resurs. En större klass med flera pedagoger ger större flexibilitet. 
Svar på tråden Varför vill man ha 50 barn i en klass?