Inlägg från: Snällspiken |Visa alla inlägg
  • Snällspiken

    Varför vill man ha 50 barn i en klass?

    Var på informationsträff på dotterns skola för någon vecka sedan och fick då veta att man ska slå ihop klasserna, två per årskurs, till en jätteklass om 50 barn! Lärarinnan menade att det fanns "pedagogiska vinster" i detta. Barnen skulle sedan delas in i fyra grupper där man läste olika ämnen som matte, språk o s v. M a o fyra pedagoger på en jätteklass. 

    Har aldrig hört talas om något liknande, trodde att man ville ha så små klasser som möjligt? Blev därför minst sagt förvånad när en väninna berättade att de gör exakt samma sak på hennes barns skola, precis samtidigt. Femtio barn i varje jätteklass, fyra pedagoger men istället med nivåindelning i varje grupp / ämne beroende på hur lätt barnen har för att lära sig olika saker. 

    Ni som vet, är detta någon sorts trend? Eller är det av ekonomiska skäl?

    Vill tillägga att just dessa två skolor har bäst förutsättningar (läs: resultat) i hela kommunen och här finns en ny fördelningspolitik, som innebär att bl a dessa skolor får någon miljon mindre i bidrag varje år... men jag kanske bara tänker negativt nu?? 

    Väninnan menade att det handlade om någon ny sorts pedagogik. Fill me in, ni som vet! 

  • Svar på tråden Varför vill man ha 50 barn i en klass?
  • Snällspiken

    Tack alla för input!

    Flickan och kråkan: Vår tjej är i stor utsträckning en "duktig flicka", hon anpassar sig lätt och trivs bra även i större grupper så på så vis är jag inte orolig. Däremot kommer hon att behöva support när det gäller en del inlärning eftersom saker lätt går in genom örat och ut genom det andra (speciellt "tråkiga" saker ;) ) Hon kommer förmodligen inte att be om hjälp själv och hon kommer definitivt inte att stoja och störa så det vill till att lärarna självmant uppmärksammar detta. 

    Möjligtvis kan jag känna mig lite lurad. Vi valde denna skola eftersom hälften av undervisningen skedde i halvklass, då var det 22 elever delat på två. 

    Är det något du själv skulle vara observant på? 
    Skolan vill gärna att vi som föräldrar engagerar oss mycket så det är ju bra. Lärarna är generellt väldigt engagerade och öppna och måluppfyllelsen är väldigt hög så förutsättningarna är goda inför detta "experiment". 

  • Snällspiken

    Vinterankan: Om det funkar så, blir det naturligtvis jättebra. Tidigare hade man 50 % av tiden i halvklass och färre elever per klass, så det gav 11 elever per grupp. På detta vis är det ingen skillnad. Det nya är att man "hämtar" gruppmedlemmarna ur ett betydligt större antal elever, plus att lärarna alltså blir mer specialiserade. 

    Jag hoppas framför allt att det inte är ett sätt att mörka personalneddragningar. 

  • Snällspiken

    Tack än en gång alla för er input! Som sagt, den här skolan tappar 1 MKr per år från och med detta år jämfört med tidigare år och det är inte småpengar... och ekonomin är förmodligen en del i det hela. 

    Känner mig som sagt lite lurad eftersom detta alltid har varit "den lilla, personliga skolan" med drygt 20 barn per årskurs och hälften av undervisningen i halvklass, det var därför vi sökte oss hit.
    Den här informationen fick inte förrän på inskolningen (de kallar det så!) för någon vecka sedan. Läraren verkade knappt själv veta vad det skulle innebära. 

    Men jag utgår i alla fall från att det blir bra. 

  • Snällspiken

    Alexe: På vårt dagis är de två grupper om vardera 16 barn i åldrarna 1-6 med tre pedagoger i varje grupp. Det är perfekt. Funkar jättebra trots att man ytterst sällan delar in barnen i mindre grupper. Eftersom det finns flera olika rum kan barnen ändå få avskildhet och naturligt bilda "egna" grupper beroende på humör och intresse. Det vi dock har saknat är ett samarbete mellan fröknarna på de bägge avdelningarna, vi tror att det skulle vara sunt att blanda dem mer. På gården leker alla 32 samtidigt och då är det fler fröknar ute och det funkar jättebra. 

    Tror framför allt att det är viktigt att fröknarna har ett gott samarbete och en god disciplin på barnen så att de respekterar varandras behov av arbetsro, då går det säkert jättebra. Samt att fröknarna har tydliga mål med sin pedagogik så att det inte blir ren förvaring. Mycket viktigare än gruppstorlek!

  • Snällspiken

    Alexa: Jag vet! Jag försökte väl mest komma på något positivt att säga... ljudvolymen lär tära på barnens tålamod. Ni kan inte få in ert barn på ett annat dagis?

    Blandade åldrar har jag däremot bara positiva erfarenheter av. Speciellt om de nu ska vara så många... de små behöver ju uppmärksamhet av ett annat slag än de stora. 

  • Snällspiken

    Jag skulle förmodligen vara mer positiv till "nyheten" om jag inte var en sån som i grunden misstror stora institutioner typ skolor. För jag vet att de i allt större utsträckning handlar av vinstintresse. Jag har själv eget företag så jag vet hur verkligheten ser ut. 

    Om man dubblar storleken på klasserna och lite vagt hänvisar till "flexibilitet" (detta uttjatade ord!!) och "pedagogiska vinster" (för vem, exakt?? För alla individer?) så är jag mycket, mycket skeptisk. 

    Men vi kommer att köra på och ha inställningen att detta ska bli bra, för dotterns skull och för lärarnas. Jag beundrar dem och är övertygad om att de kommer att göra ett kanonjobb om de får uppbackning av oss föräldrar. 

  • Snällspiken

    Flickan och kråkan: Jag uttryckte mig klumpigt inser jag, jag menade faktiskt precis som du skrev: Att det ska sparas pengar (inte att göra vinst). Eller snarare... att få pengarna att räcka. Och som jag tidigare skrev, kommer ju denna skola att tappa en miljon per år från och med detta år. 

    Jag har all respekt för att de kämpar hårt, men jag har helt enkelt svårt att tro på att megaklasser gynnar flertalet elever. 

  • Snällspiken

    Flickan och Kråkan: Jag tror också att det är så. De försöker naturligtvis göra det bästa av situationen. Jag tänker inte stjälpa dem och får helt enkelt vara glad över att ha en tjej som gillar förändringar generellt. 

Svar på tråden Varför vill man ha 50 barn i en klass?