Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Varför vill man ha 50 barn i en klass?

De gör likadant i mina barns skola. En jätte klass som de sedan delar in i små grupper.

Jag har ingen aning. De har bara haft det i ett år än så länge. Innan hade F-2 klass och 3-5 klass och det var verkligen skit kasst. Så jag är ner nöjd att de har ålders homogena grupper än blandade åldrar.

Snällspiken skrev 2014-06-03 00:15:12 följande:

Lindsey, är det en Montessoriskola?

Nej
    Judiths skrev 2014-06-04 23:19:30 följande:

Jag arbetar som lärare på lågstadiet. Nu är jag klasslärare i en klass men jag har tidigare arbetat efter en modell som liknar den som beskrivs i ts. Det finns absolut fördelar såsom flexibilitet och många vuxna som känner samma barn. Samtidigt upplever jag att det (framför allt för de yngre barnen) blir otryggt och rörigt. Nya grupprocesser startar hela tiden då grupperna görs om och det är betydligt svårare för eleverna att få grepp om sin dag. Min personliga åsikt är att allt för mycket tid och energi gick åt till att få alla att förstå var de skulle vara, vad de skulle göra och tillsammans med vilka de skulle vara. Samtidigt finns som sagt fördelar också och om man fungerar bra ihop i kollegiet är det ett roligt och utvecklande sätt att arbeta på.

Jag håller med att ur den psykologiska aspekten är det INTE bra att hålla på med nya grupperingar allt för ofta då det tar tid att hitta sin roll i den nya konstellationen.

Så fort en faller ur eller tillkommer i en grupp så omkonstrueras gruppen och alla måste hitta nya roller gentemot varann men även gentemot den nya personen. Detta är väl dokumenterat hur människor beter sig i olika konstellationer och att hela tiden ändra kan ha dålig effekt på vissa men bra effekt på andra.
Svar på tråden Varför vill man ha 50 barn i en klass?