• dandelion87

Hur mycket får en invandrare i bidrag?

Visste inte vart jag skulle posta denna tråden men testar här.

Jag har läst att det är en myt att invandrare får mer i bidrag än en person som är svensk.
    Men på jobbet idag så började det diskuteras om att invandrare får minsann ca 25 000 kr i månaden.

Hur är det med det där egentligen? Någon som har flyttat till sverige som vill dela med sig av sina erfarenheter angående bidrag och stöd mm?

• Svar på tråden Hur mycket får en invandrare i bidrag?
  • Velouria
    skpklm skrev 2014-05-20 14:34:29 följande:
    Ger de sig ut på kriminella vägar för att fixa sitt uppehälle stör sig folk också...
    Moment 22?
    Nästan nolltolerans
  • jeanette02

Min man är en invandrare han har aldrig fått en öre i bidrag. Han började arbeta direkt efter intensivspråkkurs.

Man måste nog tänka på att särskilja flyktingar och invandrare. Tror inte att flyktingar får mer än andra infödda svenskar. Det som ibland driver upp försörjningsstöd är väl att man har många barn men det gäller ju även infödda svenskar. 

• skpklm
    jeanette02 skrev 2014-05-20 14:54:47 följande:
    Min man är en invandrare han har aldrig fått en öre i bidrag. Han började arbeta direkt efter intensivspråkkurs.

Man måste nog tänka på att särskilja flyktingar och invandrare. Tror inte att flyktingar får mer än andra infödda svenskar. Det som ibland driver upp försörjningsstöd är väl att man har många barn men det gäller ju även infödda svenskar. 
    Fick du försörja honom när han gick SFI?
  • M Y L F
    jeanette02 skrev 2014-05-20 14:54:47 följande:

Men det som Svenskar verkar ha svårt att fatta är att inte alla som kommer till Sverige är flyktingar. Den största delen som kommer är anhörighetsinvandrare.

Det är bara en viss grupp som kan få mer i bidrag under ett par års tid.
  • jeanette02
    skpklm skrev 2014-05-20 15:00:49 följande:
    Fick du försörja honom när han gick SFI?
    Nej han gick inte SFI utan gick en intensivspråkkurs i Göteborg som bekostades av arbetsplatsen. Under de 3 månaderna så hade han sparade pengar från tidigare arbete. Han blev rekryterad i sitt hemland inom EU. Så det är ju stora skillnader att komma som arbetskraft än som flykting även om många flyktingar så småningom istället blir integrerade och blir arbetskraft. 
  • skpklm
    M Y L F skrev 2014-05-20 15:03:04 följande:
    Men det som Svenskar verkar ha svårt att fatta är att inte alla som kommer till Sverige är flyktingar. Den största delen som kommer är anhörighetsinvandrare.

Största delen -  är det så?   Det är väl inte länge sedan politiskt beslut tog för att underlätta anhöriginvandringen.
  • Velouria
    M Y L F skrev 2014-05-20 15:35:47 följande:
    En blogg där miggor (migrations anställda) skriver om hur det fungerar på migrationsverket.

meritwager.wordpress.com/
    Sverigedemokraters bibel. Den har nog de flesta läst. Det är ändå mycket som inte kommer fram. Som när miggor nekar folk uppehållstillstånd bara för att de inte gillar flyktingen eller dennes ursprung eller för att man har för många av just den sortens flykting eller invandrare. 
    Eller när man festar efter att ha gett avslag på ansökan. 
    Nästan nolltolerans
  • jeanette02
    M Y L F skrev 2014-05-20 15:03:04 följande:

Men hur fungerar det där med anhörighetsinvandring egentligen?
    Det måste väl ändå vara så att det är främst flyktingar som så småningom vill ha med sig resterande från sin familj eller så?

Nej jag tror också många klumpar ihop alla människor som anländer till Sverige till en grupp fast det är ganska stor skillnad på varför man egentligen kommit hit. 
  • M Y L F
    Velouria skrev 2014-05-20 15:37:59 följande:
    Sverigedemokraters bibel. Den har nog de flesta läst. Det är ändå mycket som inte kommer fram. Som när miggor nekar folk uppehållstillstånd bara för att de inte gillar flyktingen eller dennes ursprung eller för att man har för många av just den sortens flykting eller invandrare. 
    Eller när man festar efter att ha gett avslag på ansökan. 
    Fast sluta babbla om SD. Merit Wagner är inte SD och inte jag heller. Det andra utan att vara SD som har förstått att vi har en migrationspolitik som har havererat.

Så folk på migrationsverket är i verkligheten rasister? Ge dig, du gör bara bort dig...
  • EU hatare

En ska du veta. Mr Rct, mest av pengar som Sverige ger i bidrag har själv fått det i bidrag. Tyst

• HSL7510

22.000:- efter skatt är inte det cirka samma belopp som medelsvensken har i snitt eller medellön FÖRE skatt i månaden - typ 21.666sek är ett belopp jag har i huvudet. Vad har en snitt pensionär som arbetat hela sitt liv ? 

• KillBill
    M Y L F skrev 2014-05-20 15:44:49 följande:
    Fast sluta babbla om SD. Merit Wagner är inte SD och inte jag heller. Det andra utan att vara SD som har förstått att vi har en migrationspolitik som har havererat.

Så folk på migrationsverket är i verkligheten rasister? Ge dig, du gör bara bort dig...

Merit Wager är ännu mer extrem än SD hon har t.o.m gått till försvar för attacker mot flyktingboenden. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill

Bara för att någon har jobbat på migrationsverket behöver det den säger inte vara sant. Sverigedemokraterna anställde exempelvis en rysk man som tidigare jobbat en kort period på migrationsverket och skrivit artiklar om saken (han kallade på den tiden sig för Egor Putilov). När mannen anställdes på SDs riksdagskansli fick den svenska säkerhetspolisen upp ögonen för mannen.  Det visade sig att mannen hade multipla identiteter och kontakter med ryska intressen och SÄPO klassade genast SD tjänstemannen som ett säkerhetshot. Det avslöjades också att mannen skrivit falska artiklar i organisationen Refugees Welcomes namn.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Hur mycket får en invandrare i bidrag?