Inlägg från: M Y L F |Visa alla inlägg
  • M Y L F

Hur mycket får en invandrare i bidrag?

Det beror ju på om man har barn eller inte.
    Men den summan som dina kollegor diskuterade var nog denna:

FAKTA: Så mycket bidrag får invandraren En nyanländ invandrarkvinna med tre barn (12, 13 och 14 år gamla) som bor i en hyresrätt på 85 kvm och har 7 000 kr i hyra får följande bidrag varje månad:

6 776 kr i etableringsersättning 3 000 kr i etableringstillägg 3 754 kr i barnbidrag 3 819 kr i underhållsstöd 4 900 kr i bostadsbidrag

= 22 249 kr per månad skattefritt.

Källa: Försäkringskassan

• M Y L F
    sextiotalist skrev 2014-05-19 16:24:21 följande:
    Fast du glömde lägga till att varje barnfamilj med tre barn i Sverige får 3754 kronor samt är det en ensamstående mamma så kommer det till 3819 kronor där också, alltså 7573 kronor som alla ensamstående trebarnsföräldrar får. Då har vi 14676 kronor., ponera då att den ensamstående föräldern är arbetslös med max a-kassa, då får hon 4000 i bostadsbidrag vilket ger 10 700 kronor kvar. Vilket motsvarar ungefär max a-kassa.

Nu svarade jag bara på vilken uträkning som TS kollegor diskuterade. Då jag vet att detta diskuterats flitigt så antar jag att det var just det exemplet som TS kollegor refererade till.

Det är fakta och inget annat och har inget att göra med a-kassa och annat. Det var inte vad som diskuterades.

Varför måste folk gå OT?
  • M Y L F
    skpklm skrev 2014-05-20 11:02:22 följande:
    Har du läst inlägg 15?  Nej,  etableringsersättning är inte arbetslöshetsersättning  -  för att få det krävs att man betalat avgift till A-kassan en längre tid och kvalificerat sig till ersättning genom att ha arbetat en viss tid.

Som flykting nyanländ till Sverige får man alltså inte ersättning från någon A-kassa.   Man får inte heller  försörjningsstöd  (det som brukar kallas socialhjälp eller bara soc väl)  mer eller mindre  automatiskt.  Etableringsstöd kan utgå de första 24 månaderna.  Arbetsförmedlingen och den sökande gör upp en etableringsplan som ska följas;  på heltid,  75% eller 50% av heltid.   

Har man mindre arbetsförmåga än 25 %  torde det bli försörjningsstöd.
    Vad pratar du om? Jag har inte skrivit något om a-kassor. Det är andra som blandar in detta. Det är OT.

Jag svararade på det som TS ville ha svar på.

• M Y L F
    jeanette02 skrev 2014-05-20 14:54:47 följande:
    Min man är en invandrare han har aldrig fått en öre i bidrag. Han började arbeta direkt efter intensivspråkkurs.

Man måste nog tänka på att särskilja flyktingar och invandrare. Tror inte att flyktingar får mer än andra infödda svenskar. Det som ibland driver upp försörjningsstöd är väl att man har många barn men det gäller ju även infödda svenskar. 
    Men det som Svenskar verkar ha svårt att fatta är att inte alla som kommer till Sverige är flyktingar. Den största delen som kommer är anhörighetsinvandrare.

Det är bara en viss grupp som kan få mer i bidrag under ett par års tid.
  • M Y L F
    Velouria skrev 2014-05-20 15:37:59 följande:
    Sverigedemokraters bibel. Den har nog de flesta läst. Det är ändå mycket som inte kommer fram. Som när miggor nekar folk uppehållstillstånd bara för att de inte gillar flyktingen eller dennes ursprung eller för att man har för många av just den sortens flykting eller invandrare. 
    Eller när man festar efter att ha gett avslag på ansökan. 
    Fast sluta babbla om SD. Merit Wagner är inte SD och inte jag heller. Det andra utan att vara SD som har förstått att vi har en migrationspolitik som har havererat.

Så folk på migrationsverket är i verkligheten rasister? Ge dig, du gör bara bort dig...
Svar på tråden Hur mycket får en invandrare i bidrag?