• dandelion87

Hur mycket får en invandrare i bidrag?

Visste inte vart jag skulle posta denna tråden men testar här.

Jag har läst att det är en myt att invandrare får mer i bidrag än en person som är svensk.
    Men på jobbet idag så började det diskuteras om att invandrare får minsann ca 25 000 kr i månaden.

Hur är det med det där egentligen? Någon som har flyttat till sverige som vill dela med sig av sina erfarenheter angående bidrag och stöd mm?

• Svar på tråden Hur mycket får en invandrare i bidrag?
  • dandelion87
    LillGris skrev 2014-05-19 16:37:20 följande:

Tycker du att det verkar rimligt att alla invandrare skulle få 25,000kr i månaden?
    Nej, det tycker jag inte.
  • skpklm
    LillGris skrev 2014-05-19 16:37:20 följande:

Tycker du att det verkar rimligt att alla invandrare skulle få 25,000kr i månaden?
    Exemplet gäller en fyrabarnsfamilj.   Får en fyrabarnsfamilj betydligt mindre i försörjningsstöd i förekommande fall?
  • Homiesar

Ingen flyktingfamilj som jag har träffat ha verkat leva i något överflöd i alla fall, så de behöver antagligen de pengar de får. Och nej, alla invandrare får inte 25 000 kr i månaden utan vidare.

• OupaOupa

Min man är invandrare utanför EU och uppbär 0 kr i ersättning. Svarar det på din fråga?

• M Y L F
    sextiotalist skrev 2014-05-19 16:24:21 följande:
    Fast du glömde lägga till att varje barnfamilj med tre barn i Sverige får 3754 kronor samt är det en ensamstående mamma så kommer det till 3819 kronor där också, alltså 7573 kronor som alla ensamstående trebarnsföräldrar får. Då har vi 14676 kronor., ponera då att den ensamstående föräldern är arbetslös med max a-kassa, då får hon 4000 i bostadsbidrag vilket ger 10 700 kronor kvar. Vilket motsvarar ungefär max a-kassa.

Nu svarade jag bara på vilken uträkning som TS kollegor diskuterade. Då jag vet att detta diskuterats flitigt så antar jag att det var just det exemplet som TS kollegor refererade till.

Det är fakta och inget annat och har inget att göra med a-kassa och annat. Det var inte vad som diskuterades.

Varför måste folk gå OT?
  • skpklm
    M Y L F skrev 2014-05-20 10:05:20 följande:
    Nu svarade jag bara på vilken uträkning som TS kollegor diskuterade. Då jag vet att detta diskuterats flitigt så antar jag att det var just det exemplet som TS kollegor refererade till.

Det är fakta och inget annat och har inget att göra med a-kassa och annat. Det var inte vad som diskuterades.

Varför måste folk gå OT?
    Har du läst inlägg 15?  Nej,  etableringsersättning är inte arbetslöshetsersättning  -  för att få det krävs att man betalat avgift till A-kassan en längre tid och kvalificerat sig till ersättning genom att ha arbetat en viss tid.

Som flykting nyanländ till Sverige får man alltså inte ersättning från någon A-kassa.   Man får inte heller  försörjningsstöd  (det som brukar kallas socialhjälp eller bara soc väl)  mer eller mindre  automatiskt.  Etableringsstöd kan utgå de första 24 månaderna.  Arbetsförmedlingen och den sökande gör upp en etableringsplan som ska följas;  på heltid,  75% eller 50% av heltid.   

Har man mindre arbetsförmåga än 25 %  torde det bli försörjningsstöd.
  • M Y L F
    skpklm skrev 2014-05-20 11:02:22 följande:
    Har du läst inlägg 15?  Nej,  etableringsersättning är inte arbetslöshetsersättning  -  för att få det krävs att man betalat avgift till A-kassan en längre tid och kvalificerat sig till ersättning genom att ha arbetat en viss tid.

Som flykting nyanländ till Sverige får man alltså inte ersättning från någon A-kassa.   Man får inte heller  försörjningsstöd  (det som brukar kallas socialhjälp eller bara soc väl)  mer eller mindre  automatiskt.  Etableringsstöd kan utgå de första 24 månaderna.  Arbetsförmedlingen och den sökande gör upp en etableringsplan som ska följas;  på heltid,  75% eller 50% av heltid.   

Vad pratar du om? Jag har inte skrivit något om a-kassor. Det är andra som blandar in detta. Det är OT.

Jag svararade på det som TS ville ha svar på.

• Velouria
    skpklm skrev 2014-05-20 11:02:22 följande:

Exakt det som är problemet med de som inte är insatta. De varken tar reda på fakta eller läser hela faktan som läggs fram. 
    Allt som allt får en flykting så mycket att denne ska klara sig med huvudet över vattnet. Det gäller majoriteten. Invandrare är en helt annan kvot och räknas inte in i denna grupp.
    Nästan nolltolerans
  • Velouria

Jag tror att folk stör sig på att flyktingar som precis fått PUT och som direkt sugs upp av Ams överhuvudtaget får bidrag. 

Nästan nolltolerans
  • skpklm
    Velouria skrev 2014-05-20 14:26:41 följande:
    Jag tror att folk stör sig på att flyktingar som precis fått PUT och som direkt sugs upp av Ams överhuvudtaget får bidrag. 
    Ger de sig ut på kriminella vägar för att fixa sitt uppehälle stör sig folk också...
Svar på tråden Hur mycket får en invandrare i bidrag?