• dandelion87

Hur mycket får en invandrare i bidrag?

Visste inte vart jag skulle posta denna tråden men testar här.

Jag har läst att det är en myt att invandrare får mer i bidrag än en person som är svensk.
    Men på jobbet idag så började det diskuteras om att invandrare får minsann ca 25 000 kr i månaden.

Hur är det med det där egentligen? Någon som har flyttat till sverige som vill dela med sig av sina erfarenheter angående bidrag och stöd mm?

• Svar på tråden Hur mycket får en invandrare i bidrag?
  • skpklm

Har man 100 %  prestationsförmåga utgår 100 % etableringsersättning (betalas av Försäkringskassan).   Etableringsplanen,  uppgjord av AF,  måste följas.

Är presentationsförmågan mindre än 25 %  hänvisas man till försörjningsstöd.

• Styrox
    skpklm skrev 2014-05-19 15:08:50 följande:
    Visst och jag tycker att någon som använder ett begrepp i ett inlägg bör kunna förklara det.
    Bör man också förklara vad bostadsbidrag, barnbidrag och underhållsstöd är i samma inlägg??
    Varför sluta där? Varför inte passa på att förklara vem som får a-kassa, studiebidrag, EU-bidrag och starta eget bidrag? Eller hur du som arbetsgivare kan få ekonomisk hjälp om du har för höga sjuklönekostnader?
  • skpklm
    Styrox skrev 2014-05-19 15:18:41 följande:
    Bör man också förklara vad bostadsbidrag, barnbidrag och underhållsstöd är i samma inlägg??
    Varför sluta där? Varför inte passa på att förklara vem som får a-kassa, studiebidrag, EU-bidrag och starta eget bidrag? Eller hur du som arbetsgivare kan få ekonomisk hjälp om du har för höga sjuklönekostnader?
    Kanske det.   Det kanske bara är jag som haft/ har släkt och vänner som får/ har fått barnbidrag,  bostadsbidrag och underhållsstöd,  ersättning från a-kassan,  studiebidrag och starta-eget-bidrag.

Av någon anledning har ingen i bekantskapskretsen hittills pratat om sitt etableringsbidrag,  för mig var det ett helt nytt begrepp.  Ska snarast se till att utöka vänkretsen!.
  • Velouria

Såhär hade personen från FK svarat:

"Hej Stefan och tack för frågan jag ska försöka svara så tydligt som möjligt men detta är en komplexa frågor som berör en teoretisk situation som inte är helt vanlig men som ändå skulle kunna förekomma. Eftersom man dessutom enbart kan ha etableringsersättning under 24 månader så gäller situationen under den nyanländes två första år dvs under den tid som den som invandrat har en etableringsplan.
    Nu till beräkningarna och förutsättningarna som angavs var: (barnen antas här vara 12, 13 och 14 år och de har en hyresrätt på 85 kvm med 7 000 kr i hyra)
    1.      Etableringsersättningen administreras av Arbetsförmedlingen och ersättningen kan som högst bli på 308 kr per dag (fem dagar per vecka) och på 22 dagar i månaden ger detta 6 776 kr för en sådan månad. Detta förutsätter att den sökande har en etableringsplan på 100% (som ska vara normalt) och ersättningen ges när den sökande deltar i aktiviteter i etableringsplanen. Under den tid det tar att utforma en etableringsplan tillsammans med arbetsförmedlaren ges en ersättning på 231 kr per dag. 
    (Etableringsersättning betalas ut med 308 kronor per dag för fem kalenderdagar per vecka. Om planen omfattar 75, 50 eller 25 procent av heltid blir ersättningen 231, 154 respektive 77 kronor per dag. (2 kap. 2 § förordningen [2010:407]

Information från Arbetsförmedlingen finns här!
    2.      Etableringstillägg administreras av Försäkringskassan – eftersom det i det givna exemplet betalas ut underhållsstöd för tre barn kommer etableringstillägget enbart att beräknas/betalas ut för två barn. Detta pga. en begränsningsregel som finns iSFS 2010:409 2 kap 9 § etableringstillägget blir då 1 500 kr per barn dvs. 3 000 kr totalt och inte 4 500 som anges i exemplet. För att det ska kunna bli 4 500 kr som också är maxbeloppet krävs att man är ensamstående och har minst 4 barn hemma som är över 11 år.
    Information från Försäkringskassan finns här!
    3.      Barnbidrag för tre barn är 3 754 kr inklusive flerbarnstillägg och administreras av Försäkringskassan
    4.      Underhållsstöd  administreras av Försäkringskassan
    För tre barn är det 1 273 kr per månad och barn vilket ger 3 819 kr per månad
    5.      Bostadsbidrag administreras av FörsäkringskassanEtableringsersättning är en skattefri ersättning som ska ingå i beräkningen av bidragsgrundande inkomst inom Bostadsbidraget. Givet tre hemmavarande barn 12, 13 och 14 år, hyra på 7 000 kr, trea på 85 kvadratmeter och en årsinkomst av etableringsersättning enbart på 81 312 kr om året så blir Bostadsbidraget 4 900 kr per månad. (Etableringstillägg ska inte räknas med i den bidragsgrundande inkomsten) 

6.      Föräldrapenning administreras av FörsäkringskassanExemplet bygger på att barnen är över 11 år i syfte att maxa etableringstilläggets nivå. Eftersom man enbart kan få föräldrapenning fram till dess att barnet fyller 8 år så kan det sedan inte bli frågan om föräldrapenning i detta exempel. Men om man skulle konstruera om exemplet med tre barn under 8 år jag då skulle föräldrapenning sedan kunna bli aktuellt men då minskar etableringstillägget till 1 600 kr per månad och man kan inte ha etableringsersättning + tillägg och föräldrapenning samtidigt. Så i det fall som föräldrapenningen används så minskas eller försvinner ersättningen från etableringsersättningen och tillägget.

Total månatlig ersättning givet trebarnsexemplet ovan:

Etableringsersättning 6 776 kr
    Etableringstillägg 3 000 kr
    Barnbidrag 3 754 kr
    Underhållsstöd 3 819 kr
    Bostadsbidrag 4 900 kr

= 22 249 kr per månad och detta är inte skattepliktig inkomst.
    Jag vet dock inte hur vanligt förekommande det är att en ensam trebarnsmamma invandrar till Sverige med tre hemmavarande barn över 11 år men det kanske SCB vet. Räknar man istället på två barn så sjunker etableringstillägget, Barnbidraget, Underhållsstödet och Bostadsbidraget.
    Med vänlig hälsning Niklas Löfgren"

Det här är inget som varje FLYKTING får. Invandrare får inte dessa, te.x. etableringsersättning plus tillägg, utan det är flyktingar som får det.
    Nästan nolltolerans
  • Velouria

Två flyktingkillar jag känner bor ihop i en tvåa som kostar drygt 4200 i månaden. De får 308kr per person och per vardag. Inget mer. Och de ingår i Arbetsförmedlingens tvååriga etablering.

Nästan nolltolerans
  • sextiotalist
    M Y L F skrev 2014-05-19 13:44:00 följande:
    Det beror ju på om man har barn eller inte.
    Men den summan som dina kollegor diskuterade var nog denna:

FAKTA: Så mycket bidrag får invandraren En nyanländ invandrarkvinna med tre barn (12, 13 och 14 år gamla) som bor i en hyresrätt på 85 kvm och har 7 000 kr i hyra får följande bidrag varje månad:

6 776 kr i etableringsersättning 3 000 kr i etableringstillägg 3 754 kr i barnbidrag 3 819 kr i underhållsstöd 4 900 kr i bostadsbidrag

= 22 249 kr per månad skattefritt.

Källa: Försäkringskassan

Fast du glömde lägga till att varje barnfamilj med tre barn i Sverige får 3754 kronor samt är det en ensamstående mamma så kommer det till 3819 kronor där också, alltså 7573 kronor som alla ensamstående trebarnsföräldrar får. Då har vi 14676 kronor., ponera då att den ensamstående föräldern är arbetslös med max a-kassa, då får hon 4000 i bostadsbidrag vilket ger 10 700 kronor kvar. Vilket motsvarar ungefär max a-kassa.

• dandelion87
    Spacefrog skrev 2014-05-19 14:44:18 följande:
    På vilket sätt är det en intressant fråga?
    Jag tycker att det är en intressant fråga eftersom jag har läst att det inte stämmer att invandrare får typ 25000 i bidrag. Och att mina kollegor sitter och pratar om det och säger att invandrare får så mycket, och det verkar på dom som att ALLA invandrare får det.
    Så jag blev bara nyfiken på om det är så. Får majoriteten av alla invandrare så mycket i bidrag eller är det bara som mina kollegor tror att dom vet att det är så..?

• dandelion87
    Guy skrev 2014-05-19 14:40:58 följande:
    Pratar ni om invandrare eller flyktingar? Jag är invandrare och har aldrig fått någon bidrag.
    När jag lyssnade på mina kollegors diskussion så tror jag att dom menade både invandrare och flyktingar.
  • dandelion87
    Guy skrev 2014-05-19 14:40:58 följande:
    Pratar ni om invandrare eller flyktingar? Jag är invandrare och har aldrig fått någon bidrag.
    Eller nej, jag tror att dom menade flyktingar men dom använde ordet invandrare.
  • LillGris
    dandelion87 skrev 2014-05-19 16:27:05 följande:
    Jag tycker att det är en intressant fråga eftersom jag har läst att det inte stämmer att invandrare får typ 25000 i bidrag. Och att mina kollegor sitter och pratar om det och säger att invandrare får så mycket, och det verkar på dom som att ALLA invandrare får det.

Så jag blev bara nyfiken på om det är så. Får majoriteten av alla invandrare så mycket i bidrag eller är det bara som mina kollegor tror att dom vet att det är så..?

Tycker du att det verkar rimligt att alla invandrare skulle få 25,000kr i månaden?
Svar på tråden Hur mycket får en invandrare i bidrag?