• Anonym (Kompis)

Rökare - se hit!

Jag vill hjälpa min kompis att sluta röka. Hon är gravid i v 30 och röker ca 5-7 cigaretter om dagen.
    Naturligtvis har hon otrolig ångest för det här och fick reda på gravititetan väldigt sent (inga direkta gravidsymptom och har i vanliga fall väldigt oregelbunden mens pga PCO)  men lyckas inte sluta röka.
    I princip tänker hon att det redan är försent att sluta och att hon redan tagit livet av sitt barn i magen. Ångesten ökar och då blir en cigg räddningen för att döva ångesten. Alltså en ond cirkel.
    Jag behöver verkliga berättelser från er som rökt under graviditeten och om det blev någon uppenbar skada pga rökningen så att hon verkligen slutar! Men även exempel från er som slutade röka sent i gravititeten och att allt gick bra så att hon kan se ett "ljus i tunneln" o sluta NU innan det är försent.
    Som ni förstår har vi haft ett långt samtal om det här eftersom det tynger henne, jag vill vara hård och bevisa fakta samtidigt som jag vill visa henne att det inte är försent.
    Så ni som rökt under graviditeten, skriv och berätta hur det gick.

• Svar på tråden Rökare - se hit!
  • Anonym (Jag)

Jag rökte under min graviditet. Det gjorde att min son föddes 5 veckor för tidigt och vägde då ynka 1950g och var 44cm lång, med andra ord - väldigt liten!

Jag fick senare veta att prematuren berodde på att min moderkaka hade lossnat lite och att jag höll på att utveckla havandeskapsförgiftning. Varför? För att jag rökte!

Vi hade tur, hade jag varit gravid en dag till hade kanske varken jag eller sonen levt idag.

• Anonym (Jag)

Hälsa din vän att det må vara svårt att sluta röka men att förlora ett barn lär vara en miljard gånger värre!

• Drottningen70

Förstår inte hur berättelser om skador ska hjälpa din vän? Bästa sättet att underlätta rökstopp är att minimera ångest och skuldkänslor och hennes känsla av att det ändå redan är kört. Barn till rökare har större risk än andra att utveckla astma och allergi och låg födelsevikt. Men de allra flesta barn till rökare föds trots allt friska och helt normalviktiga. Hon har mycket att vinna på att sluta helt eller dra in på några cigg till, men det finns ingen anledning att gå omkring med nån slags undergpngskänsla pga 7 cigaretter om dagen. Gör hon sig av med den så blir det betydligt lättare att sluta röka. Varje cigg hon avstår är en seger som ska uppmuntras. Finns däremot ingen vinst i att skuldbelägga för de cigaretter hon röker för det ger bara motsatt effekt ökad ångest och ökat röksug.

• Anonym (High Maintenance)
    Drottningen70 skrev 2014-05-11 16:02:54 följande:
    Förstår inte hur berättelser om skador ska hjälpa din vän? Bästa sättet att underlätta rökstopp är att minimera ångest och skuldkänslor och hennes känsla av att det ändå redan är kört.
    Jag håller med. Tryck på andra fördelar med att sluta röka också.
    Det är dyrt att röka, pengar som kan användas till fina saker till bebisen eller till sig själv.
    Att man vill ge bästa grundförutsättningarna istället för att ligga på om att det skulle vara kört.
    Kanske att hon ska trappa ner istället för ett tvärstopp?

Det är inte ett dugg lätt att sluta röka ens om man är gravid. Själv är jag nere på en om dagen, men det har inte varit i närheten så enkelt och självklart som många vill få en att tro!
  • Anonym (Hmm)

Vadå svårt att sluta?

Det är ju bara att sluta. Nån jävla pli på sig själv måste man ju ha!

• Anonym (K)

Jag känner tre som har rökt under sin/sina graviditeter och alla barn har klarat sig bra, inklusive jag och min syster. Det enda som har varit är att barnen har fötts lite för tidigt och varit ovanligt små, men inte så små att de har varit tvungna att ligga i kuvös eller något sådant.

• Anonym (Hej)

Min mamma rökte under hela graviditeten. Förutom rätt låg födselvikt har jag inte haft några andra fel som visat sig i mitt drygt 30-åriga liv. Inga allergier eller liknande, kanske lite lättare att fastna i nikotinberoende än andra. En ökad risk betyder inte att alla som utsätts är dömda, det kan vara lätt att glömma om man saknar grundläggande kunskaper i statistik och riskbedömningar.

• Anonym (AC)
    Anonym (Hmm) skrev 2014-05-11 16:10:23 följande:
    Vadå svårt att sluta?
    Det är inte bara att sluta, så enkelt är det inte. Jag har själv varit rökare, och vet vad jag pratar om. 
  • Anonym (Kompis)
    Drottningen70 skrev 2014-05-11 16:02:54 följande:
    Förstår inte hur berättelser om skador ska hjälpa din vän? Bästa sättet att underlätta rökstopp är att minimera ångest och skuldkänslor och hennes känsla av att det ändå redan är kört. Barn till rökare har större risk än andra att utveckla astma och allergi och låg födelsevikt. Men de allra flesta barn till rökare föds trots allt friska och helt normalviktiga. Hon har mycket att vinna på att sluta helt eller dra in på några cigg till, men det finns ingen anledning att gå omkring med nån slags undergpngskänsla pga 7 cigaretter om dagen. Gör hon sig av med den så blir det betydligt lättare att sluta röka. Varje cigg hon avstår är en seger som ska uppmuntras. Finns däremot ingen vinst i att skuldbelägga för de cigaretter hon röker för det ger bara motsatt effekt ökad ångest och ökat röksug.
    Nej, jag vet och håller även med dig. Men jag har försökt med att det "vanliga pratet" hur mycket pengar man sparar o.s.v.
    Men just det där med hur det har gått för andra i deras graviditeter verkar vara det som biter bäst på henne. Gjort är gjort nu och hon behöver få in att det visst spelar roll o hon slutar NU och barnet kan födas normalt ändå. Men också vad som kan hända om hon INTE lägger av. Det är nästa taktik kan man säga på nåt vis.
    Anonym (Hmm) skrev 2014-05-11 16:10:23 följande:
    Vadå svårt att sluta?

Så 15 års (i mitt fall) social vana och kroppsligt behov är bara att lägga av med? Piece of cake I guess.
    Kul för dig att det var så himla enkelt då :)

• Anonym (Kompis)
    Anonym (High Maintenance) skrev 2014-05-11 16:43:15 följande:

Så 15 års (i mitt fall) social vana och kroppsligt behov är bara att lägga av med? Piece of cake I guess.
    Kul för dig att det var så himla enkelt då :)

Ja, bevisligen är det INTE lätt! Dumt att börja överhuvudtaget men det är ju lätt att vara efterklok.
  • Pissenisse

När man röker minskar syret till barnet, det kan man ju tänka på när man drar ett bloss. Att föreställa sig att det är som att sätta en hand runt halsen och klämma till lite, det borde ju få vem som helst att inte vilja röka. Nej det är inte lätt att sluta röka plötsligt, det var det svåraste jag nånsin gjort! Fysiskt smärtsamt! Men för ens barn borde man kunna gå över eld.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (AC) skrev 2014-05-11 16:20:08 följande:
    Det är inte bara att sluta, så enkelt är det inte. Jag har själv varit rökare, och vet vad jag pratar om. 
    Sorry men du har fel. Det är inte svårare än något annat i praktiken. Har själv både slutat röka och slutat snusa så jag vet! Men visst om man ska vara en mes och oansvarig ja då får man vara det. Men det är inte rätt att säga att det inte går.
  • Anonym (Hmm)

Kan ju dela med mig lite. Min mamma rökte när hon väntade mig, jag stannade i växten redan i magen och jag var väldigt liten ända upp till 10 års ålder. Som tur var fick jag aldrig några sjukdomar/allergier, men kunde lätt ha hänt. Så det är idiotiskt att röka helt enkelt!

Anonym (Hmm) skrev 2014-05-11 19:19:16 följande:
    Sorry men du har fel. Det är inte svårare än något annat i praktiken. Har själv både slutat röka och slutat snusa så jag vet! Men visst om man ska vara en mes och oansvarig ja då får man vara det. Men det är inte rätt att säga att det inte går.
    Det är väl ingen som sagt att det inte går? Förvånad
    Men att det kan vara svårt och att för vissa kan det vara svårare än för andra.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (High Maintenance) skrev 2014-05-11 19:28:36 följande:
    Det är väl ingen som sagt att det inte går? Förvånad
    Men att det kan vara svårt och att för vissa kan det vara svårare än för andra.

Nej kanske inte just här. Men har hört det förr.

Men du förstår väl att det bara är du som kan kontrollera det. Och det är bara du som tar upp den där ciggen och tänder på. Kan man bara undvika att köpa och röka cigaretterna, ja då fixar man det. Att man får abstinens och mår dåligt är liksom givet och något man kan klara av om man bara ger sig fan på det. Det som styr är psyket!
Svar på tråden Rökare - se hit!