Inlägg från: Anonym (Kompis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kompis)

Rökare - se hit!

Jag vill hjälpa min kompis att sluta röka. Hon är gravid i v 30 och röker ca 5-7 cigaretter om dagen.
    Naturligtvis har hon otrolig ångest för det här och fick reda på gravititetan väldigt sent (inga direkta gravidsymptom och har i vanliga fall väldigt oregelbunden mens pga PCO)  men lyckas inte sluta röka.
    I princip tänker hon att det redan är försent att sluta och att hon redan tagit livet av sitt barn i magen. Ångesten ökar och då blir en cigg räddningen för att döva ångesten. Alltså en ond cirkel.
    Jag behöver verkliga berättelser från er som rökt under graviditeten och om det blev någon uppenbar skada pga rökningen så att hon verkligen slutar! Men även exempel från er som slutade röka sent i gravititeten och att allt gick bra så att hon kan se ett "ljus i tunneln" o sluta NU innan det är försent.
    Som ni förstår har vi haft ett långt samtal om det här eftersom det tynger henne, jag vill vara hård och bevisa fakta samtidigt som jag vill visa henne att det inte är försent.
    Så ni som rökt under graviditeten, skriv och berätta hur det gick.

• Svar på tråden Rökare - se hit!
  • Anonym (Kompis)
    Drottningen70 skrev 2014-05-11 16:02:54 följande:
    Förstår inte hur berättelser om skador ska hjälpa din vän? Bästa sättet att underlätta rökstopp är att minimera ångest och skuldkänslor och hennes känsla av att det ändå redan är kört. Barn till rökare har större risk än andra att utveckla astma och allergi och låg födelsevikt. Men de allra flesta barn till rökare föds trots allt friska och helt normalviktiga. Hon har mycket att vinna på att sluta helt eller dra in på några cigg till, men det finns ingen anledning att gå omkring med nån slags undergpngskänsla pga 7 cigaretter om dagen. Gör hon sig av med den så blir det betydligt lättare att sluta röka. Varje cigg hon avstår är en seger som ska uppmuntras. Finns däremot ingen vinst i att skuldbelägga för de cigaretter hon röker för det ger bara motsatt effekt ökad ångest och ökat röksug.
    Nej, jag vet och håller även med dig. Men jag har försökt med att det "vanliga pratet" hur mycket pengar man sparar o.s.v.
    Men just det där med hur det har gått för andra i deras graviditeter verkar vara det som biter bäst på henne. Gjort är gjort nu och hon behöver få in att det visst spelar roll o hon slutar NU och barnet kan födas normalt ändå. Men också vad som kan hända om hon INTE lägger av. Det är nästa taktik kan man säga på nåt vis.
  • Anonym (Kompis)
    Anonym (High Maintenance) skrev 2014-05-11 16:43:15 följande:

Så 15 års (i mitt fall) social vana och kroppsligt behov är bara att lägga av med? Piece of cake I guess.
    Kul för dig att det var så himla enkelt då :)

Ja, bevisligen är det INTE lätt! Dumt att börja överhuvudtaget men det är ju lätt att vara efterklok.
Svar på tråden Rökare - se hit!