Inlägg från: trulle82 |Visa alla inlägg
  • trulle82

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

SophiaI skrev 2014-11-24 09:33:19 följande:
    Vill inte öka på maten för snabbt och det rekommenderas ju amning/ersättning hela första året. Och för att hon ska få i sig vätska. Så småningom byter vi nog ut ersättning på kvällen mot välling.

Men som sagt, har inte testat flaska än så mina planer kanske går i stöpet :)
    Hehe, ja min dotter vägrade flaska så har skippat välling/ersättning. Men har testat flaska med vatten nu och det verkar funka..så ska testa igen. Om det inte går får jag kanske prova en annan modell!
  • trulle82
    Ciliaja skrev 2014-11-23 23:43:44 följande:

Sienna äter gröt på morgonen, lunch, frukt/Yoggi (på burk) och sen gröt innan läggdags. Ammar 3-4 ggr på nätterna och iblsnd byter jag ut ett av målen på dagarna till amning (när jag är lat) Hon är 5,5 månad

Ammar du på dagarna då också eller du har bytt ut hela mål? Svårt att veta om hon är mätt eller hur mycket hon behöver. Hon verkar gilla mat/gröt väldigt mycket, men det går ändå att amma efteråt.
  • trulle82
    kokos skrev 2014-11-23 15:58:31 följande:

Jag har ett problem här. Har ju gett ersättning från födseln, nu när han börjat med mat så kräks han upp all ersättning. Gav honom vid 13:30 som mellis och han kastade upp och upp i två timmar När han får mat, gröt,välling så kräks han inte... Kan man sluta med ersättningen helt? Är det för tidigt?

Vad konstigt. Inget jag märkt här (ammar, men det borde vara detsamma). Kanske får höra med bvc. De rekommenderar ju amning/ersättning upp till ett år, men det är ju många som slutar tidigare. Jag tänkte nog fasa ut amningen mer och mer nu. 
  • trulle82
    lupin84 skrev 2014-11-23 21:14:13 följande:

Thor 6 1/2 mån. Äter välling ca 7, frukt ca 10, lunch 12 ( burk eller det vi äter) , frukt/ mellis ca 15, gröt 16.30, välling 19. Sover numera hela nätter sen en månad tillbaka. Ammar inte längre.

Hans mage funkar bra.

vi har bytt till sittdel vilket fungerar bra, han har inte vart så mkt för liggdelen.

Hur sover Thor på dagarna och mellan vilka tider sover han på nätterna? Jag är nyfiken för min dotter börjar sova ganska långa pass på dagarna (1,5-2h) och på nätterna vaknar hon nästan varje timme. Har jag tur så är första passet på natten 1,5h. Däremot behöver hon inte äta när hon vaknar utan bara hjälp att somna om. Jättestörigt!! I stället för att bli bättre med åldern, blir det sämre känns det som. Och då får hon gröt på kvällen.
  • trulle82
    SophiaI skrev 2014-12-12 09:53:54 följande:

Här har första förkylningen brutit ut på Edit. Storasyster som smittat :( Men hon är pigg ändå trots hosta och snuva!

Vi var på sex-månaders-kontroll i onsdags, 7125 gram och 64,8 cm lång. Hur stora var era vid sex månader? Edit ligger ca 1 kurva under medel.

Ingen toaletträning här, men det låter spännande!

Här har det varit snuvigt och nästäpt i en vecka. Hoppas det blir bättre snart! Annars är hon pigg! 

Hon vägde 7,5 kg och var 66 lång tror jag när hon var 6 månader
  • trulle82

Usch hur länge kan nästäppa från förkylning hålla i sig egentligen? Alva har haft nästäppa/snorig i 1,5 vecka nu vilket har gjort att sömnen är jättedålig!! Vill att det ska lätta nu.

Alva ålar baklänges och roterar, men har inte fattat poängen att ta sig framåt än. Lägger jag leksaker framför så blir hon frustrerad. Antar att det kommer av sig själv sen :)

• trulle82

Någon mer med förkyld bebis? Hur gör ni med snuva och nästäppa? Jag använder näsfrida och koksaltlösning i pipetter. Men det verkar aldrig ta slut och hjälper inte så mycket. Höjt huvudsida på sängen men det verkar inte heller ge något. Hur länge brukar det sitta i egentligen? Frustrerad

• trulle82

Här ålas det också baklänges, undrar när hon ska förstå hur man tar sig framåt

Tror att hon har kommit in i separationsfasen nu (8 månader), så nätterna är ännu värre än tidigare. Sover väldigt oroligt! 

Annars har vi börjat så smått med mat även gröt på kvällen. VAd kör ni som mellanmål?

• trulle82

Jag tycker också det är svårt att veta att hon får tillräckligt och man kan hoppa över amningen. Hon äter inte så mycket än åt gången.

Blir väl ungefär såhär:

7 amma
    9.30 amma eller gröt
    12 pure och fruktpure +amning
    14.30 amning
    17 pure+ amning
    19.30 gröt
    20.15 amning innan läggdags

På natten får jag amma ungefär 2 ggr

• trulle82

Hej! En fråga angående bebis bajs när man börjar med mat! Hur ska det se ut egentligen? Det kommer ut bitar från morot tillexempel, precis som att magen inte ännu kan bearbeta det ordentligt. Är det normalt?

• trulle82

Min tjej är nu 9,5 månader! Tiden går fort Har inte vägt henne mer än här hemma på ett tag, då vägde hon 8,8 kg. Nästa koll på bvc är 10 månaders. Hon har börjat krypa. Roligt att se henne vara mer rörlig. Började krypa strax innan 9 månader. Innan dess ålade hon, mest bakåt. 
    Nu äter hon mest mat, bara 2 amningsmål kvar, och det planerar jag att sluta med snart! Jag är föräldraledig 2 månader till ungefär. 

• trulle82
    Ciliaja skrev 2015-02-19 12:02:23 följande:

Min tjej är 8,5 månad, kryper och ställer sig mot saker. sover fortfarande riktigt dåligt på nätterna. 2 tänder. Vägde senast vid 7,5 månader 8,2 och var 68 kort. Superglad bebis som kan vinka, dansa och vet var lampan är.

Jättesöt
  • trulle82
    kokos skrev 2015-02-25 12:27:14 följande:

Måste bara fråga.... Hur många tänder har era små? Min blir 10 månader nästa vecka och har 8 :-O

Oj det var en del Min som också blir 10 nästa vecka har 2 där nere. Trodde att fler var på g eftersom hon var så grinig förra veckan, men det syns inget!
  • trulle82
    kokos skrev 2015-03-19 14:35:27 följande:

Lite nyfiken på vad era väger :) min plutt var på koll idag, 10,5 månader. 70 lång och 8,5 kg. Kändes lite i vikt då han föddes på 4kg.

Min tjej är 10,5 månader och väger 9 kg och är 72 lång
  • trulle82

Ja det är helt otroligt Var tog tiden vägen??

Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014