Defeateris skrev 2014-05-24 11:13:17 följande:
Väldigt tidigt på morgonen den 11/5 (BF-8) kom vår lille Jonathan till världen.. Förlossningen var långdragen - vi kom in väldigt tidigt i processen - och det dröjde nästan 24 timmar innan han kom ut.. På slutet gick det dock rejält fort.. 50 cm, 3560 gram.
Det var lite problem med att få livmodern att dra ihop sig ordentligt - efter ett par rejält smärtsamma undersökningar lyckades barnmorskan (medan jag febrilt andades lustgas) trycka ut något som när det kom ut kändes som en bebis till, en stor klump med koagulerat blod.
Precis efter förlossningen fick vi veta att min svärfar avlidit ungefär två timmar innan Jonathan föddes.. Väntat, men sorgligt och upprivande ändå och han hann aldrig få se sin sonson som han längtat så efter..
Vi flyttade till BB hela lilla familjen. Skönt att sambon fick stanna.
Vi fick inte riktigt rätt på amningen, jag har tydligen lite platta bröstvårtor som han hade svårt att få tag på. Vi testade runt en massa med hjälp av barnmorskorna men fick till slut tillmata med en liten kopp ersättning eftersom han var så slö och trött. Sen testade vi med amningsnapp och han fick äntligen tag! Låg vid bröstet en timme och sög för fullt tills han somnade. Dock blev han tröttare igen så de gjorde en kontrollvägning innan och efter amning och på en timme fick han i sig 5 ml...... Han orkade helt enkelt inte få ut maten genom nappen.. Vi testade ett par gånger till och tillmatade under tiden med pumpad bröstmjölk..
Till slut hittade vi en ställning som funkade bättre - att han ligger under armen, på utsidan så att säga. Även då hade han svårt att få ut maten så till slut skippade vi nappen och helt plötsligt fick han i sig massor! :)
Amningen fortsatte dock att strula en del och det är nog egentligen först nu vi fått hyfsat rätt på det.. Följden är såklart lite såriga bröstvårtor (vilket gav mig skrämselhicka när han kräkte blod helt plötsligt..)
När amningen till slut löst sig drabbades jag av feber och illaluktande avslag så det blev ett besök på gynakut. Infektion i livmodern löd domen och resultatet blev två olika penicillin och livmoderssammandragande tabletter - Methargin. (Det står i FASS att en inte ska amma under tiden en äter dem men enligt överläkaren på gyn går det bra med en tredagarsbehandling..) det gav första natten en rätt stor blödning med lite klumpar men sen har allt blod avtagit. Det har dock också mjölken, tydligen en rätt vanlig biverkning så nu är det maratonamning som gäller. Det och en lätt mjölkstockning i ena bröstet.. Hoppas det försvinner nu när medicineringen är slut..
Nu hoppas jag att det är slut ned skit och att vi ska kunna verkligen njuta av vår son och varandra.. Men Jonathan uppväger alla bekymmer - otroligt vilken kärlek en kan känna för en person en träffade första gången för mindre än två veckor sedan.. :D
Oj det låter kämpigt!! Hoppas allt löser sig nu så ni får njuta! Grattis till lilla Jonathan!