Inlägg från: trulle82 |Visa alla inlägg
  • trulle82

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

Vad kul med en fortsättningstråd. Här är det bra. Dock går amningen lite knökigt.så fortfarande på familje BB. Hoppas det löser sig snart.

• trulle82

Grattis till alla som fött

Känns som att det enda jag gör just nu är att amma. Så kanske hon somnar en stund men så fort hon vaknar vill hon amma igen. Behöver bara gå en kvart. Ska det vara så nu i början? När får de in lite mer tider?

• trulle82
    Flamma skrev 2014-05-11 19:18:21 följande:
    Japp, så är det. Heeeela tiden - dygnet runt. Eller, det kanske inte är så för alla. Men vi har det så. Här smaskas det jämt smile1.gif .
    Tyvärr har stackars Melker haft ont i magen i natt. Så var vaken i nästan 4,5 timma. Så länge har han aldrig vart vaken innan. Gick liksom i skov och man såg hur han spände sig och panik skrek nästan. Stackarn smile4.gif . Kom på sen när jag satt med honom att det kanske kunde vara vitlöks såsen från igår. Var riktigt mycket vitlök (och mycket gott), men det kanske inte var så gott för hans mage. Så jag har provat pysventilen och masserat. Och han har fisit och bajsat.
    Nu sover han dock gott, efter ett uppskattat bad (mina andra har aldrig gillat att bada som spädisar).
    lite kämpigt är det. Hade såklart ställt mig in på att amma mkt men inte så här. Vid varje vaket tillstånd vill hon amma. Hon somnar ju i famnen men om jag försöker lägga mig ifrån henne så vaknar hon och visar att hon vil amma igen. Men inatt har det gått helt ok. Lyckats få henne att somna och då har hon sovit en timme iallafall Glad Får se hur dagen blir. Men man kommer väl in i det, nu är ju allt så nytt. Mycket att lära sig Glad
  • trulle82

Tycker amningen går bättre och Alva har fler vakna stunder där hon är nöjd och inte behöver mat hela tiden. Kanske mjölkproduktionen kommit igång bättre. Ska också vänta med napp till vi vägt henne nästa gång på BVC. Dag 10 nu, vad tiden går

Jag blev sydd där nere på förlossningen. Nån som har erfarenhet av det? Hur lång tid tar det att läka? Svårt att hålla luftigt när man har binda pga avslaget. Var ute på promenad idag och tycker det svider mer då, kanske skaver lite då.

• trulle82
    maribel skrev 2014-05-19 09:17:58 följande:
    Behöver lite råd här! Idag är plutt 6dgr och är lite orolig för amningen. Tidigare har den alltid kommit igång på dag2 och brösten har varit fulla och det har läckt men nu läcker dem inte en enda droppe och plutt sover nästan hela dagarna så jag är orolig att han är trött och inte får i sig tillräckligt?

Hur mycket sov era bebisar första veckan, hur är era bröst?

Första veckan sov inte Alva alls mycket. Varenda gång hon vaknade ville hon amma. Kanske åt hon inte tillräckligt åt gången så hon fick äta ofta. Men när BVC var här hade hon gått upp bra i vikt. Så verkar som att hon fick i sig tillräckligt. Nu sover hon mer och behöver inte amma lika ofta. Så jag antar att mjölken kommit igång. Däremot läcker inte mina bröst heller. Behöver kanske inte göra det? Ska inte din plutt snart vägas av BVC? Då ser du ju om hen äter ordentligt
  • trulle82
    SaraD skrev 2014-05-18 21:22:01 följande:

Jag födde för tre veckor sedan. Jag blev sydd en hel del, sprack i mellangården och invändigt i slidan, Samt lite fler stygn här och där. Kollade efter för nån dag sedan hur jag ser ut, hade ett område med tråd på ca 3 cm kvar, resten var borta och det såg fint ut, dock ser man ju skillnad mot innan. Tråden de använder tas upp av kroppen, ska alltså inte lossna. Däremot blev jag lite bekymrad hur (ursäkta känsliga) hålet såg ut, det såg ut som att två bollar satt precis i öppningen, får inte in ett finger, och vid promenader känns det som en tampong som sitter för långt ned.. Nån med samma erfarenhet?
    För mig har det gått två veckor nu. Jag blev också sydd invändigt i slidan och lite i mellangården. Låter konstigt med bollarna, kanske bara svullet? Kanske ska ringa din barnmorska och fråga? Jag har inte vågat känna än, men nu gör det inte lika ont längre. Hoppas verkligen man blir återställd! Är det första barnet för dig med?
  • trulle82

Var på bvc idag och min lilla plutt har gått upp bra i vikt. Väger 3552 nu efter 2 veckor (3310 i födelsevikt). Så amningen verkar ju funka, men hon äter ofta!!! Glad

• trulle82
    förväntansfull2014 skrev 2014-05-21 11:50:54 följande:
    Hur mkt bajsar era små? Min lille plutt gör det bara en gång om dagen, men inget igår. Har för mig att det var oftare.
    Annars funkar allt kanon, sån lugn lite kille. Är dock förvånad att han är vaken långa stunder, typ 2 h. Vill på natten sova bredvid oss å gärna så nära som möjligt smile1.gif Babynestet var inget han gilla.
    Alva bajsar flera gånger om dagen, har inte hållt räkningen men det är ofta :)
  • trulle82
    SaraD skrev 2014-05-21 11:31:40 följande:

Ja jag vet inte.. Ska ringa och boka tid för efterkontrollen så kan fråga då. Ja jag var faktiskt inte beredd på att underlivet skulle bli så förstört, visst fattade väl att man spricker och så, men trodde det efter läkning skulle se likadant ut som innan. Har tex inga inre blygdläppar kvar. Japp första barnet smile1.gif
    Måste också ta mod till mig att kolla hur det ser ut där nere, har inte riktigt vågat! Glad 
  • trulle82

Nån som har tips på var man kan köpa snygga amningskläder? Glad

Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014