• carrowallin

Gå ner i vikt med Sallad??

Jag är så trött på att vara överviktig :( jag har 20-25kg övervikt,jag har provat allt för att gå ner, jag vill gå ner snabbt i vikt.
    Jag undrar om man går ner i vikt snabbat och om man går ner i vikt med Sallad, då menar jag tex om jag äter kycklingsallad ,tornfisksallad ja olika sallader till lunch och middag? och om man kommer på en bra frukost? och att man tar långa promenader
    Vad tror ni går man ner i vikt snabbt?
    Är det någon som har provat? eller har ni andra tips jag vill ner så mycket som möjligt och snabbt innan September så vi ska åka till gran Canaria.

• Svar på tråden Gå ner i vikt med Sallad??
  • Aniiee
    Det beror helt på salladens sammansätnning. Det låter jättenyttige när man säger "kyclingsallad" MEN den kan lätt innehålla bortåt 1000 kcal, beroende på innehåll och mängd. Men en dra sammansatt sallad kan du absolut må bra av att äta. 

Sen om man går ned snabbare än av annan mat... tja... det vill jag låta vara osagt, men det är ju bra med förändrig.

Jag skulle satsa på att äta 4-5 gånger om dagen (eller rent av 6), på assietter istället för tallrikar om du inte har väldigt små tallrikar. 18 cm i diameter ungefär. Stora tallrikar gör att man äter mer mat (oftast, och det är psykologiskt) 

Med långa promenader på det (hur länga ärlånga, btw.....) kommer du gå ned i vikt. Och glöm inte att dricka ordentligt. 1,5 dl vatten varje timme...

Så, fick du svar i båda trådarna från mig Solig

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • carrowallin
    Aniiee skrev 2014-05-06 16:49:49 följande:
    Det beror helt på salladens sammansätnning. Det låter jättenyttige när man säger "kyclingsallad" MEN den kan lätt innehålla bortåt 1000 kcal, beroende på innehåll och mängd. Men en dra sammansatt sallad kan du absolut må bra av att äta. 

Sen om man går ned snabbare än av annan mat... tja... det vill jag låta vara osagt, men det är ju bra med förändrig.

Jag skulle satsa på att äta 4-5 gånger om dagen (eller rent av 6), på assietter istället för tallrikar om du inte har väldigt små tallrikar. 18 cm i diameter ungefär. Stora tallrikar gör att man äter mer mat (oftast, och det är psykologiskt) 

Med långa promenader på det (hur länga ärlånga, btw.....) kommer du gå ned i vikt. Och glöm inte att dricka ordentligt. 1,5 dl vatten varje timme...

Så, fick du svar i båda trådarna från mig Solig
    Hahaha tack ingen jag försöker få bort dubbel tråden men vet inte hur jag ska göra
  • EnAnonumius
    carrowallin skrev 2014-05-06 16:44:51 följande:
    Jag är så trött på att vara överviktig :( jag har 20-25kg övervikt,jag har provat allt för att gå ner, jag vill gå ner snabbt i vikt.
    Jag undrar om man går ner i vikt snabbat och om man går ner i vikt med Sallad, då menar jag tex om jag äter kycklingsallad ,tornfisksallad ja olika sallader till lunch och middag? och om man kommer på en bra frukost? och att man tar långa promenader
    Är det någon som har provat? eller har ni andra tips jag vill ner så mycket som möjligt och snabbt innan September så vi ska åka till gran Canaria.
    När det gäller viktnedgång finns inga "genvägar". 
    Att gå ned snabbt kan bli en fälla för att man snabbt går upp igen. Så är man inne i svängen av "jojobantning".

Sedan så kan det också bero lite på vad man har fått sin viktuppgång med av. Har man fått den via medicin eller av hormonrubbning så tar det alltid längre tid.

Ändrade kostvanor och motion är det i särklass viktigaste man kan göra.
    Sedan så skall man hålla dieten, även efter man har bantat, och även motionera då och då för att hålla den nya vikten.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • A1987

Gå snabbt ner i vikt resulterar ju i att snabbt gå upp tillbaka.

Jag startade min "kost renovering" i februari. Sen dess har jag gått ner 8kg.

Jag äter mycket proteiner, grönsaker och dricker mycket! Därtill går jag olika pass på gymmet 4-5 gånger i veckan. Min plan har inte varit att dra ner mina 16 extra kilo på ett par månader, utan samtidigt lära mej äta och leva på ett helt nytt sätt.

Min mat för en dag ser ungefär ut så här;

Frukost

Kvarg med fiber tillskott, bär och ett äppel, ca 0,5l vatten

Lunch

4 stekta äggvitor med några skivor kalkonpålägg

en liten burk keso, ca 0,5l vatten

Middag

Stekt kyckling filé, mörkt ris, sallat, tomat, gurka

Ca 0,5l vatten

Senare mot kvällen om jag blir hungrig tar jag en burk kvarg med fiber tillskott.

Mellan dessa mål kan jag äta frukter eller morötter, för att ämnesomsättningen skall hålla igång hela dagen.

Jag äter nästan likadant nu som förr, men mängden protein från kvarg och keso har tidigare fattats ur min kost. Dessutom köper jag inget färdigt marinerat för att slippa allt gömt salt och socker. Rena råvaror så man vet vad man äter! Har hittat en massa nya kryddor tack vare omarinerad mat! :) när jag blir sugen på något sött eller annars gott, slänger jag i mej en banan (som förrästen smalar sjukt sött när man varit länge utan godis!), nötter eller bär. Visst äter jag ibland godis eller chips, men endast en dag i veckan och då med måtta. Inga 1 kilos lösgodis påsar mera :)

• Ensam hemma

Du säger att du provat allt. Vet du någonting om näringslära? Vet du hur många kalorier du äter/dag?

Jag antar att du "bantat" ett antal gånger tidigare. Viktnedgång är ingen quickfix om det ska vara bestående. De flesta gör felet och tror att man genomför en kur och sedan är det klart, men så fungerar det oftast inte. Visst kan du gå ner i vikt med sallad, se bara till att äta ofta och små portioner, som om du vore diabetiker. Efter ett tag så kommer du underfund med att du inte orkar hålla på längre och du kommer att äta upp dig igen.

Det bästa, men tyvärr det som tar längst tid, är att förändra det man kan leva med resten av sitt liv.

Jag gick ner 25 kg på 10 månader, försökte hålla den vikten i 6 månader och gick sedan ner ytterligare 10 kg genom att äta vanlig mat. Bytte ut matvaror till fullkornsvarianten, drack vatten, undvek såser och åt mer grönsaker. Kyckling, fisk och köttfärssås spetsad med t ex röda linser. Idag äter jag fortfarande på detta sätt och håller vikten.

Träning är jättebra, men du kanske får räkna med att du går upp i vikt i början eftersom kroppen tillverkar muskelmassa. Det första du tappar är vatten, sedan muskler och sist fettet. Du vet väl, att det du aldrig stoppar i munnen behöver du inte banta bort.

Jag önskar dig lycka till!

• A1987
    Ensam hemma skrev 2014-05-06 17:11:33 följande:
    Du vet väl, att det du aldrig stoppar i munnen behöver du inte banta bort.

Jag önskar dig lycka till!

Bra sagt!! :)
  • linnj
    carrowallin skrev 2014-05-06 16:44:51 följande:
    Jag gick ner 16 kg på 12 veckor för ett år sedan och håller fortfarande vikten trots att jag missköter kosten periodvis. Jag bestämde mig en dag att ta tag i min kost och träning. Jag beställde ett kostschema på en hemsida och körde fullt ut. Riktigt nöjd med mina resultat Prova kostkontrollens kostschema bara ett tips.
Svar på tråden Gå ner i vikt med Sallad??