• ScaffolderWife

Hur gjorde du med hästen när du blev gravid?

Jag och min sambo letar hus, har båda fast jobb och längtar nu efter barn. Trots våra unga år på 21 och han på 23 ;) men vi är lugna familjemänniskor och har alltid varit! Det enda som ger mig lite oro är vad jag ska göra med hästen. Kommer jag ha tid att vara i stallet med en liten vid min sida? Barnen kommer ju vara största (och ända riktiga?) prioriteringen! Kan inte sälja henne. Någon annan i min situation?
    kram

• Svar på tråden Hur gjorde du med hästen när du blev gravid?
  • RosaGrisen

Nu har jag en unghäst som inte är helt inriden än så är kanske inte helt i samma sits. Jaguar kunnat ha henne på lösdrift under båda mina graviditeter. Påbörjade inridningen i höstas, men blev gravid igen så då fick hon gå tillbaka på lösdriften igen :) du kommer förmodligen inte rida i slutet på graviditeten och kanske inte ha fullt så mycket tid som du önskar i stallet första tiden med en liten så om jag var du skulle jag försöka hitta någon som kunde hjälpa till med hästen. En vän som rider eller en medryttare

• ScaffolderWife

Jag håller väl också på att "rida in" henne. Har bara blivit körd tidigare så en medryttare känns sådär. Men lösdrift var ett bra tips!

• RosaGrisen

Jag tycker att lösdrift har varit väldigt bekvämt. Man åker dit och tittar till ibland :) men varje gång man åker dit så känner man ett enormt sug efter att komma tillbaka på hästryggen! ;)

• En till mamma

Om du kan ha kvar din häst eller inte beror helt på hur pappan till barnet är, är han beredd på att vara själv met barnet 2-4 timmar per dag så är det inga konstigheter alls att ha barn och häst.

Jag red fram till vecka 28 sedan jobbade jag hästen från marken fram till det var dags att föda. satt på hästen efter två veckor, har sedan dess ridit regelbundet, dottern är idag 4 år. 

Men har genom åren sett pappor som tycker det är jobbigt att vara själv så många timmar med barnet och mammorna sakta men säkert tillbringar mindre tid i stallet. ofta går det bra så länge de är föräldralediga, men när de börjar jobba och de ska hinna med hemmet, barnen och hästen så känner de att tiden inte finns. 

• slutatsnusa
    En till mamma skrev 2014-05-05 23:18:27 följande:
    Om du kan ha kvar din häst eller inte beror helt på hur pappan till barnet är, är han beredd på att vara själv met barnet 2-4 timmar per dag så är det inga konstigheter alls att ha barn och häst.

Jag red fram till vecka 28 sedan jobbade jag hästen från marken fram till det var dags att föda. satt på hästen efter två veckor, har sedan dess ridit regelbundet, dottern är idag 4 år. 

Men har genom åren sett pappor som tycker det är jobbigt att vara själv så många timmar med barnet och mammorna sakta men säkert tillbringar mindre tid i stallet. ofta går det bra så länge de är föräldralediga, men när de börjar jobba och de ska hinna med hemmet, barnen och hästen så känner de att tiden inte finns. 

sorgligt, men delvis sant...
    det beror ju även på mamman hur mycket ansvar hon tar på sig och vågar ge till mannen
    jag har alltid haft hästar och vissa perioder hinner en helt enkelt inte rida så mycket, men det funkar om hästen har stora hagar, hästkompisar och en bra lösdrift. för mig och mina har det funkat i a f
  • ScaffolderWife

Min sambo är helt med på noterna, han tycker att ridningen ät jättebra för mig. Sen så hoppas jag ju att det håller i sig när vi får barn, men det tror jag absolut. Han är otroligt snäll.

Så det är nog inga problem.

Om det blir en liten som föds på vintern då? Har ett varmblod, fixar hon lösdrift under vintern? Lägger på bra med päls gör hon.

• Hallonbåt02

Om hästen har fri tillgång på grovfoder under vintern så brukar dem flesta klara sig fint, om det är blåsigare och blötare vissa dagar så slänger du på ett täcke några timmar och låter henne torka.
    Letar ni hus med stall så tror jag inte det är några problem då du kan ta med dig den lille i vagnen och pyssla med din häst alt att pappan tar barnet i nån timme eller 2.
    Det är helt klart omständigare att ha hästen hos någon annan än hemma om du har barn

• slutatsnusa
    ScaffolderWife skrev 2014-05-06 09:45:02 följande:
    Min sambo är helt med på noterna, han tycker att ridningen ät jättebra för mig. Sen så hoppas jag ju att det håller i sig när vi får barn, men det tror jag absolut. Han är otroligt snäll.
    Så det är nog inga problem.

Om det blir en liten som föds på vintern då? Har ett varmblod, fixar hon lösdrift under vintern? Lägger på bra med päls gör hon.

har ett varmblod inhyrt hos mig
    hon fryser lätt, behöver extra foder samt är ranglåg så hon får inte alltid stå inne i lösdriften
    vi kan lösa det så att vi vid riktigt dåligt väder tar in henne eller nån av de andra så att det blir mera plats i skydd
    lite extra pyssel är det allt så det är ju bra om du har henne hemma eller har en bra överenskommelse med stallägaren
  • Ragnar

Med ett barn hade jag inga problem att hinna med hästarna. Pysslade i stallet medans barnet sov i vagnen. Satte vagnen i en stängd box så att den inte var i vägen. När barnet blev äldre älskade han att sitta i en box och gräva hästbajs, leka med katterna och lite annat roligt. Jag gjorde saker som gick att släppa snabbt och inte krävde att jag gick ifrån stallet. Annat gjorde jag när pappan var hemma på kvällar och helger. Det blev inte så mycket ridning. Kanske 2-3 gånger i veckan men det räckte både för mig och hästarna.
    Men när andra barnet kom blev det mindre tid. På kvällarna när pappan kom hem var jag ofta så trött och lat att jag inte kände för att ta mig till stallet så jag gav hästarna ett års ledigt (det fick gå ute och skrota ett år) och det slutade sen med att jag sålde dem. Men jag hade många möjligheter kvar att få rida hos vänner och bekanta, utan den möjligheten hade jag nog inte gjort mig av med mina egna. En annan anledning var ekonomin. Med barn och föräldrarledighet blev det mindre pengar över till hästarna varje månad. Nu när barnen är 4 och 8 år gamla har jag börjat fundera på att skaffa häst igen. Äldre barnet, som var med mig i stallet dagligen från det att han föddes, älskar hästar och han tjatar och längtar efter att vi skaffar häst igen.

• viktoria91

Ställ vagnen vid paddocken när du rider där. Rider du ut kan väl mannen ta barnet? Det är hans ansvar också. Klart du inte ska behöva sälja din häst bara för barnet.

• vargaa

Jag red hela första graviditeten. Sen blev det svårare att hålla igång. Jag lämnade henne inte en enda sekund under hennes första år. Så det blev till att ta med henne i vagn och hoppas att man kunde rida innan hon vaknade. När hon fyllt 1 blev jag gravid igen och ramlade då av min häst i v 25 och gjorde mig ordentligt illa, så jag red inte mer den graviditeten utan ställde av hästen. Sen fick han stå tills min son var ca 1,5 år, vi byggde hus och hade fullt upp hemma. Sen började jag så smått, skaffade lite senare en medryttare 1-2 dgr/veckan också. Men han står mycket - och det gör ingenting! :)

Jag rekommenderar att du hittar en lösdrift åt din häst så att den får röra sig dygnet runt och slipper stå och bli uttråkad i en box. Då kan du utan dåligt samvete låta den står hur länge du vill. Det brukar dessutom vara billigare och du slipper mocka varje dag. Jag har min på lösdrift där fodring ingår, så jag behöver bara åka ut och rida, aldrig lägga ner tid på annat. Dessutom står han 3 minuter hemfrån. Det gör att jag kan hinna rida även om jag bara har en 1-2h lucka på kvällen. :) Jag tycker om allt pyssel men hinner helt enkelt inte med allt som det är nu. Så kn det vara i perioder i livet.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • ScaffolderWife

Tack för alla svar! Nu känns det helt plötsligt mycket bättre! Känslan av oro är borta! Har hittat en lägenhet i ett jättefint flerfamiljshus, egen ingång, två våningar på 80 m2 precis vid en älv och med beteshagar utanför. I min drömby också! Bara barnfamiljer i huset! Håll tummarma för att vi får den! Då skulle allt falla på plats!

• many87

När jag blev gravid med ddottern, skötte jag våra tre hästar helt själv till ungefär v30 sen tog min man över och skötte träning och mockning osv och jag fixade allt runt omkring.

Denna graviditet är mannen mer inne i träningarna och har lärt sig massor och hjälper till med de mesta oavsett om jag är gravid eller inte. Slutade träna i v26 denna gång.

Men vi har travhästar så lite annorlunda.

Lycka till hoppas du får ihop livet med barn å hästar.

Vi är ny 27 år och köpte vår egna gård för 5år sedan (hyrde gård 2år innan det)

• Linda83

Jag har min häst inackorderad. Har medryttare 3dgr/v och själv rider/longerar jag 3-4dgr/v. Jobbar deltid men min man jobbar mkt borta i veckorna så har fullt upp med jobb, barn, hund och häst. Tycker ändå att det fungerar bra, det gäller att planera sin tid. Det måste fungera helt enkelt för att sälja hästen är inget alternativ. Nu är sonen snart 6 och jag är gravid i v 37. Red fram till v 26 och förutom att han rids 3dgr/v så longerar jag 1-2dgr. Han går även ute dygnet runt hela sommaren vilket är jätteskönt, då slipper jag dåligt ha samvete över att han inte motioneras ordentligt. Hoppas att min man så småningom fixar ett jobb här hemma men annars löser det sig. Min son har följt med mig till stallet flera dgr/v o det har fungerat jättebra, hoppas att den lilla finner sig i det hon också!=) Lycka till!!!

• Royalle

Jag har samma problem. Letar efter en person som kan rida min tjej nu när jag är gravid då jag inte vill rida henne alls under graviditeten. Hon är ganska ung ännu, så då vill jag inte riskera något...

Jag har alltid ridit med bomlöst och bettlöst då jag tycker att det funkar bra på mina hästar. När jag nu söker någon som vill ha på foder så poängterar jag att hon bara är riden med detta, men att man naturligtvis får ha bom på henne om man bara provar ut ordentligt. Men hur jag än beter mig så kommer det bara konstiga människor som provrider. Jag har inte riktigt insett hur kass balans man tydligen får om man bara rider med bom, men när jag ser hur de sitter i sadeln som provrider så blir jag faktiskt full i skratt. Hur får de fram hästen?  
    Jag har tillochmed fått kritik av en person som var här och red som menade att hästen inte skulle må bra av att ridas av någon som bara ridit "engelsk" ridning och hon förstod inte alls min fråga när jag undrade vad i min ridning som var konstig. Det är ju för gudsskull inget märkligt med min ridning bara för att jag rider utan bett och på bomlöst

Ursäkta jättelångt inlägg. Men summan är iallafall att jag troligen får behålla henne hemma och enbart träna från marken i ett år, och det var mitt tips till dig. Förutom de ypperliga förslagen att ha lösdrift, så tror jag inte att hästarna mår dåligt av att tränas från marken ett tag med fridressyr eller bara ut och promeneras med. Tvärtom tror jag många skulle behöva det.

Lycka till!

• alhi

Jag ska fortsätta rida mina hästar under graviditeten men bara på ridbanan. Min 12-åriga dotter kommer rida ut dem och kantra på fälten. Hon får tävla lite men jag avstår det. Har två dressyrhästar 5 och 6 år.

såkandetgå
Svar på tråden Hur gjorde du med hästen när du blev gravid?