Inlägg från: MårranTre |Visa alla inlägg
  • MårranTre

Ca 3 veckor kvar till syskonet kommer, nån som vill följas åt?

luspudel: välkommen! Fruktansvärt år för pollenallergiker! Hos oss är det bara äldsta barnet som lider av det, men allt blir mycket tyngre för honom så vi måste ju tänka på det hela tiden, med mediciner och att han är extra trött osv.

• MårranTre

Bebisprylfixandet: har gjort nästan allt: bygga ihop säng och skötbord och dra upp gamla vagnen från källaren, kläderna sorterade i garderoben (åh dessa små små kläder!)...

Men har kvar att sortera gamla tygblöjor som vi har i påsar (och tvivlar ens på att jag kommer orka hålla på med tygblöjor den här gången heller... heh, provat med alla barnen, men det har alltid slutat med att jag går över till vanliga blöjor efter en tid...), och så har jag faktiskt inte packat bb-väskan än! Köpte en ny skötväska och tänkte att den får bli bb-väska nu också, men har inte orkat packa den än. Kanske man inte riktigt ännu fattat att det är så nära... Imorgon har jag lite ensam tid på dagen så kanske tar och packar den då.

Jag har skaffat såna där amnings/bröst-skydd av silikon (vad sjutton heter de..? bröstnapp?). Har haft problem med torr hud och exem hela våren. Hormonerna gör det värre än normalt. Och fått små sår på brösten (mest vårtgården) redan nu. Och har inte ens börjat amma än! Sköter det med tjocka salvor och luftning osv och det hålls rätt bra under kontroll, men ibland vätskar det och jag oroar mig för att det ska blir sårigt när amningen sätter igång. Har aldrig behövt de där amningsskydden förut, men nu ville jag ha dem direkt så att det inte blir strul redan första dagarna... Någon annan som dras med hudproblem?

• MårranTre

Lycka till Besa!!

sagström: ah, mjölkuppsamlare är också ett bra tips! Använde det bara med första barnet då man läckte som ett såll, och med andra barnet hade jag inga problem alls med amningen...

Jo mycket vila behöver man... hade säkert en 10 timmars natt (med alla uppvaknanden, men sov alldeles bra också, vaknade förstås kl 5.50 igen men kunde somna om till kl 7) men är ändå alldeles hängig idag... Man kunde sova hela tiden känns det som.

Jag har också ett jobb som jag verkligen älskar, är illustratör och har tänkt att det finns massor av trevligt extra som jag ska hinna göra nu när man är "ledig" men all inspiration är som bortblåst, och är totalt ofokuserad. Hoppas du inte somnar på föreläsningen bluegrass

Ja och om magen: min har nog inte blivit större på ett par veckor nu, tvärtom har den sjunkit neråt under veckan. Men om jag tittar på dina bilder bluegrass så är jag nog större än dig (men är säkert lite tjockare från början också)... Men tycker också min mage är rätt lika som med tvåan nu i det här skedet. Båda tidigare ungarna var runt 3,5 kg när de föddes (41+1) och UL-läkaren sa i onsdags att denna verkar vara på samma kurva, eller lite större. Har själv problem med tarmarna (kronisk tjocktarmsinflammation, ulcerös colit) så de brukar vilja hålla koll på tillväxten. Det kan hända nämligen att bebis då kan bli mindre pga matsmältning och tarmar, men har hittills inte haft problem som tur... äter medicin genom hela graviditeten...

• MårranTre

Första föddes på 41+2 och andra 41+1 (orkade bara inte skriva ut det, men det var ju nästan samma dag :D)

Jag äter Asacol och var tvungen att höja dosen på hösten, med det var pga ökade inflammationsvärden från före graviditeten. Asacol går över till fostret i små mängder för det finns i mitt blod, men det finns inga påvisade problem med det enligt läkaren. Det är tydligen värre ifall man inte äter det och får skov, det är farligare än medicinen alltså... Har inte haft större problem av att vara gravid, bara lite extra orolig mage nu i slutet, men det kan lika gärna var samma sak som andra med friska magar får stå ut med :) Så för mig passar det bra att vara gravid med sjukdomen faktiskt! Men har överlag haft väldigt lite problem under de 12 år jag haft det... en väldig tur det! Har hört om andra som haft det mycket värre! Har själv aldrig behövt kortison t.ex.

Var nyss ute i mataffären och hämtade hem ungarna, och jösses så det tryckte neråt när jag gick. Sammandragningar och det kändes som om det var vattniga flytningar också, och började nästan tro att det sätter igång snart... Men nu är allt normalt igen. Men det känns som om det inte kan vara så långt kvar ändå när det är så här obekvämt att promenera och röra sig...

• MårranTre

sagström: jag har gått upp ungefär samma varje graviditet, men varit något kilo tyngre som utgångsläge med varje barn :/ Det är illa för mina knän har jag märkt att bli så mycket tyngre... Graviditetskilona har ofta försvunnit efter ungefär 5-6 månader för mig, men med första barnet rörde jag mig mycket mer så gick ner lite extra då... Sen började allt bilskjutsande när ungarna skulle till olika skolor/förskolor och det är nog det som är mitt stora problem. Utan vardagsmotion går jag upp i vikt... Hoppas kunna ändra på den trenden lite nu med nästa. Gå mycket vagnpromenader osv. Men tänker oroa mig för det senare. Just nu kan man inte göra så mycket åt den saken

• MårranTre

Besa: hoppas det blir torsdag för dig! Inte mycket kvar i alla fall det är ju i övermorgon! Och skönt att testerna visar bra resultat...

Tezza: jag har också himla svårt att röra mig nu, ont i fogar och rygg (får också problem med ischiasnerven när allt rör på sig där nere)...

Har jobbat lite i dag, men det har inte känt så hemskt. Sitter ju som sagt bara hemma vid datorn :)

Annars är det som igår. Trycker neråt massor. Har inte mycket plats för urinblåsan så tycker man springer på toa hela tiden.

Slukar kolhydrater... antar att kroppen vill ladda för "maratonloppet".

Bebis sparkade så hårt på revbenen i går kväll när jag skulle sova att jag knappt visste hur jag skulle vara eller ligga. Sticker ju till ofta neråt också, det känns ömt på insidan. Och hade molande värk vid livmoderhalsen mitt i natten. Hoppas det betyder att det mjukas upp mycket där nu. Var ju helt sluten men tappen var mjuk för ett par veckor sedan när det var senaste kontrollen, så nu tycker man ju att något smått borde ha hänt redan... 38+2 i dag då...

• MårranTre
    isabellas skrev 2014-05-06 18:47:35 följande:
    Tjejer vad har ni för puls / vilopuls? Upptäckte att min puls är väldigt hög idag. Bör jag vara orolig för bebisen? Har Runt 100 när jag ligger och vilar, över 110 förut när jag satt upp i soffan.. Ni kan ju antingen räkna pulsen eller använda appen "heart rate" ( den har jag och jag har kollat att den stämmer när jag var hos Bm)
    räknade nyss och det var 90 slag per minut... pulsen stiger ju nog mot slutet av graviditeten, men vet inte om 100 är onormalt högt (80-85 kan den bli läste jag på en webbsida, men säkert finns det stora individuella variationer). Om du oroar dig lönar det sig säkert att ringa BM och kolla upp det.
Svar på tråden Ca 3 veckor kvar till syskonet kommer, nån som vill följas åt?