• Anonym (Orolig)

Sprial ska tas bort med bedövning

Vet att tråden inte är på rätt ställe, men ändå

Jag undrar om det är någon som har fått ta ut spiralen med bedövning? Hur gick det till? På vilket sätt blev du bedövad. Hur länge fick du stanna efter? Hade du ont efter?

Många frågor nu när jag väntar på kallelse till Kvinnokliniken. Hoppas någon kan ge svar så jag kan lugna ner mig.

• Svar på tråden Sprial ska tas bort med bedövning
  • Radhuspinglan
    Anonym (A) skrev 2014-04-29 21:46:25 följande:
    Fast naturligtvis behöver man inte ha ont innan man tar tabletten för att få smärtlindring. Tar du en alvedon en halvtimme innan du vet att du kommer få ont lindrar den ju smärtan som kommer. Det är jättevanligt att man rekommenderas att ta smärtstillande innan insättningen av spiral. Från 1177.se: Det är inte helt klarlagt hur det verksamma ämnet paracetamol verkar. Men antagligen minskar läkemedlet effekten av flera olika smärtframkallande ämnen som bildas i kroppen vid skador och inflammationer. Då dämpas smärtan.

Jag undrar om detta skulle funka på mig... Jag blir inte full på alkoholfritt vin heller. Så jävla svårt med placeboeffekten...
  • Anonym (A)
    Radhuspinglan skrev 2014-04-29 21:59:05 följande:

Jag undrar om detta skulle funka på mig... Jag blir inte full på alkoholfritt vin heller. Så jävla svårt med placeboeffekten...
    Förstår verkligen inte hur du menar. Det är ingen placeboeffekt om du tar smärtstillande. Det är så att det verksamma ämnet i förväg påverkat kroppen så att man får en mindre smärtupplevelse än man skulle fått annars. Det handlar ju om att olika kemiska processer i kroppen påverkas av tabletten så att man inte får ont.

Smärtstillande funkar inte som det påstods i den gamla ipren-reklamen. Det är inte en smart tablett som letar upp smärtan och tar bort den  Det är helt enkelt kemi och inget annat.
  • Anonym (Orolig)
    Kusin Vitamin skrev 2014-04-29 20:15:50 följande:
    Kan ju berätta hur det gick till också, hon satte en eller om det var två sprutor i livmodertappen, lät asläskigt för spruträdda jag, men som sagt det gick ju snabbt. Sen tog hon nån sorts tång, hittade spiralen och drog ut den, helt smärtfritt.
    Fick du åka hem direkt efter att spiralen var ute. Blödde du mycket och hur länge efter? Kände du obehag av det efteråt?

Du förstår att jag är nervös :( ....därför en massa frågor.
  • Radhuspinglan
    Anonym (A) skrev 2014-04-29 22:07:05 följande:
    Förstår verkligen inte hur du menar. Det är ingen placeboeffekt om du tar smärtstillande. Det är så att det verksamma ämnet i förväg påverkat kroppen så att man får en mindre smärtupplevelse än man skulle fått annars. Det handlar ju om att olika kemiska processer i kroppen påverkas av tabletten så att man inte får ont. Smärtstillande funkar inte som det påstods i den gamla ipren-reklamen. Det är inte en smart tablett som letar upp smärtan och tar bort den  Det är helt enkelt kemi och inget annat.

Jag var ironisk. Jag vet hur smärtlindring fungerar. Det aktiva ämnet går till nervsystemet (hjärna eller ryggmärg), varpå signalsystemet i nervsystemet skickar ut signaler till de delar av kroppen som själva skickar signaler till nervsystemet, om smärta.
  • Kusin Vitamin

Till TS: ja jag fick åka hem direkt, hade lite som mensvärk men inte mer. Blödde litegrann, var som vanligt dagen efter. Det jobbigaste var att först försökte hon få ut spiralen utan bedövning, det gick INTE... Men det verkar ju som om det redan är bestämt att du ska få bedövning, så det slipper du ju. Det kommer gå fint!

• Anonym (Orolig)
    Kusin Vitamin skrev 2014-04-29 22:57:14 följande:
    Till TS: ja jag fick åka hem direkt, hade lite som mensvärk men inte mer. Blödde litegrann, var som vanligt dagen efter. Det jobbigaste var att först försökte hon få ut spiralen utan bedövning, det gick INTE... Men det verkar ju som om det redan är bestämt att du ska få bedövning, så det slipper du ju. Det kommer gå fint!
    Jag var för 2 veckor sen och skulle ta ut den, men BM kunde inte få ut så hon sa att jag skulle remitteras till Kvinnokliniken där dom skulle ta ut den med bedövning. Tack för din uppmuntran jag är bara så rädd för nålar.
    Jag hade hoppats att det fanns andra sätt att bedövas med.
  • Tina69
    Radhuspinglan skrev 2014-04-29 20:04:35 följande:
    Märkligt...

Jag har också blivit rekommenderad att ta två Alvedon en stund innan insättningar och uttagningar av mina spiraler. Det har aldrig känts det minsta för mig, men däremot dov värk timmarna efter!
  • Kusin Vitamin

Till TS: men om det är sprutan du är mest orolig för så kanske du kan be att de prövar utan bedövning först? Kanske hittar de spiralen på en gång och så slipper du sprutan.

• Anonym (Orolig)
    Kusin Vitamin skrev 2014-04-30 14:10:38 följande:
    Till TS: men om det är sprutan du är mest orolig för så kanske du kan be att de prövar utan bedövning först? Kanske hittar de spiralen på en gång och så slipper du sprutan. smile1.gif
    Hittat har det gjorts redan 1:a gången, men den kom inte ut.
  • Anonym (A)
    Radhuspinglan skrev 2014-04-29 22:13:54 följande:

Jag var ironisk. Jag vet hur smärtlindring fungerar. Det aktiva ämnet går till nervsystemet (hjärna eller ryggmärg), varpå signalsystemet i nervsystemet skickar ut signaler till de delar av kroppen som själva skickar signaler till nervsystemet, om smärta.
    Svara med ironi i en tråd där TS är orolig och rädd? Det om något var märkligt...
Svar på tråden Sprial ska tas bort med bedövning