Inlägg från: Radhuspinglan |Visa alla inlägg
  • Radhuspinglan

Sprial ska tas bort med bedövning

Hippoo skrev 2014-04-28 23:17:25 följande:
    bedövning för att ta ut en spiral? varför? det tar 1 sekund från hon drar i tråden, man hinner knappt reagera ju! försök och slappna av, ta två alvedon innan

Alvedon i förebyggande syfte...?
  • Radhuspinglan
    Hippoo skrev 2014-04-29 19:55:45 följande:
    japp, det har dom bett mig ta både vid isättning och uttagning vid 2 olika spiraler med 2 olika barnmorskor

Märkligt...
  • Radhuspinglan
    Cadencee skrev 2014-04-29 20:07:03 följande:
    Det rådet fick jag också. Ser absolut inget märkligt i det då det handlar om en engångsföreteelse.

Jag kan se hur det skulle funka innan läggning för kvällen, om man har lite småfeber. Men, äh, jag vet inte... Det är ju ingen bedövning, utan smärtlindring. Har man ingen smärta att lindra så får ju levern jobba i onödan. Men jag har vakten sagt bu eller bä - bara att det LÅTER märkligt.
  • Radhuspinglan
    Cadencee skrev 2014-04-29 20:29:08 följande:
    Alvedon är även lite muskelavslappnande :) mamma brukar ta alvedon någon enstaka gång om hon inte kan somna å det funkar bra faktiskt :)

Där ser man... Jag får "tuggummi-i-hjärnan"-känsla av Alvedon. Kan endast ta det om jag har REJÄL mensvärk.
  • Radhuspinglan
    Anonym (A) skrev 2014-04-29 21:46:25 följande:
    Fast naturligtvis behöver man inte ha ont innan man tar tabletten för att få smärtlindring. Tar du en alvedon en halvtimme innan du vet att du kommer få ont lindrar den ju smärtan som kommer. Det är jättevanligt att man rekommenderas att ta smärtstillande innan insättningen av spiral. Från 1177.se: Det är inte helt klarlagt hur det verksamma ämnet paracetamol verkar. Men antagligen minskar läkemedlet effekten av flera olika smärtframkallande ämnen som bildas i kroppen vid skador och inflammationer. Då dämpas smärtan.

Jag undrar om detta skulle funka på mig... Jag blir inte full på alkoholfritt vin heller. Så jävla svårt med placeboeffekten...
  • Radhuspinglan
    Anonym (A) skrev 2014-04-29 22:07:05 följande:
    Förstår verkligen inte hur du menar. Det är ingen placeboeffekt om du tar smärtstillande. Det är så att det verksamma ämnet i förväg påverkat kroppen så att man får en mindre smärtupplevelse än man skulle fått annars. Det handlar ju om att olika kemiska processer i kroppen påverkas av tabletten så att man inte får ont. Smärtstillande funkar inte som det påstods i den gamla ipren-reklamen. Det är inte en smart tablett som letar upp smärtan och tar bort den  Det är helt enkelt kemi och inget annat.

Jag var ironisk. Jag vet hur smärtlindring fungerar. Det aktiva ämnet går till nervsystemet (hjärna eller ryggmärg), varpå signalsystemet i nervsystemet skickar ut signaler till de delar av kroppen som själva skickar signaler till nervsystemet, om smärta.
Svar på tråden Sprial ska tas bort med bedövning