• Anonym (Orolig)

Sprial ska tas bort med bedövning

Vet att tråden inte är på rätt ställe, men ändå

Jag undrar om det är någon som har fått ta ut spiralen med bedövning? Hur gick det till? På vilket sätt blev du bedövad. Hur länge fick du stanna efter? Hade du ont efter?

Många frågor nu när jag väntar på kallelse till Kvinnokliniken. Hoppas någon kan ge svar så jag kan lugna ner mig.

• Svar på tråden Sprial ska tas bort med bedövning
  • Cadencee
    Radhuspinglan skrev 2014-04-29 20:04:35 följande:
    Märkligt...

Det rådet fick jag också. Ser absolut inget märkligt i det då det handlar om en engångsföreteelse.
  • Kusin Vitamin

Jag har fått bedövning vid uttag en gång. BM hittade inte spiralen när jag var där för att byta till en ny, så jag fick remiss till gyn för att gräva fram den...tyckte det var läskigt, men bedövningen gick fort och sen kunde hon rota runt tills hon fick ut den. Vilket också gick jättefort.

• Anonym (Orolig)
    Blgebo skrev 2014-04-29 20:03:00 följande:
    De kan lägga lokalbedövning i livmodertappen. Det har jag fått inför en provtagning. Det kändes knappt alls när han stack, och när sedan bedövningen tagit, kände jag inte ett dugg. 
    Förmodligen kommer du känna som mensvärk efteråt, och förmodligen kommer du även att blöda lite. 
    Man kan ju också bli sövd, och då får man stanna ngn timme efteråt. 
    Så du menar att det blir ett stick med spruta.......(iiiii)...Ja saken är ju den att jag spänner mig konstant i kroppen för att jag har ont i muskler och leder därför kunde inte barnmorskan få ut det. Har inte haft problem vid tidigare byten av spiral, men har en sort som för det första har fått sitta i ganska länge.
  • Kusin Vitamin

Kan ju berätta hur det gick till också, hon satte en eller om det var två sprutor i livmodertappen, lät asläskigt för spruträdda jag, men som sagt det gick ju snabbt. Sen tog hon nån sorts tång, hittade spiralen och drog ut den, helt smärtfritt.

• Radhuspinglan
    Cadencee skrev 2014-04-29 20:07:03 följande:
    Det rådet fick jag också. Ser absolut inget märkligt i det då det handlar om en engångsföreteelse.

Jag kan se hur det skulle funka innan läggning för kvällen, om man har lite småfeber. Men, äh, jag vet inte... Det är ju ingen bedövning, utan smärtlindring. Har man ingen smärta att lindra så får ju levern jobba i onödan. Men jag har vakten sagt bu eller bä - bara att det LÅTER märkligt.
  • Blgebo

Jag skulle tro att det blir det, iaf om du är vaken. En spiral kan fastna även om man inte spänner sig. Livmoderhalsen kan du inte kontrollera själv, så den påverkas inte av att du spänner dig. 

• Cadencee
    Radhuspinglan skrev 2014-04-29 20:18:08 följande:
    Jag kan se hur det skulle funka innan läggning för kvällen, om man har lite småfeber. Men, äh, jag vet inte... Det är ju ingen bedövning, utan smärtlindring. Har man ingen smärta att lindra så får ju levern jobba i onödan. Men jag har vakten sagt bu eller bä - bara att det LÅTER märkligt.

Alvedon är även lite muskelavslappnande :) mamma brukar ta alvedon någon enstaka gång om hon inte kan somna å det funkar bra faktiskt :)
  • Radhuspinglan
    Cadencee skrev 2014-04-29 20:29:08 följande:
    Alvedon är även lite muskelavslappnande :) mamma brukar ta alvedon någon enstaka gång om hon inte kan somna å det funkar bra faktiskt :)

Där ser man... Jag får "tuggummi-i-hjärnan"-känsla av Alvedon. Kan endast ta det om jag har REJÄL mensvärk.
  • Cadencee
    Radhuspinglan skrev 2014-04-29 20:38:32 följande:
    Där ser man... Jag får "tuggummi-i-hjärnan"-känsla av Alvedon. Kan endast ta det om jag har REJÄL mensvärk.

ojdå, ja alla är vi olika :) jag själv tar alvedon väldigt sällan (trots att man skulle behöva). Är nog arbetsskadad xD
  • Anonym (A)
    Radhuspinglan skrev 2014-04-29 20:18:08 följande:

Fast naturligtvis behöver man inte ha ont innan man tar tabletten för att få smärtlindring. Tar du en alvedon en halvtimme innan du vet att du kommer få ont lindrar den ju smärtan som kommer. Det är jättevanligt att man rekommenderas att ta smärtstillande innan insättningen av spiral.

Från 1177.se: Det är inte helt klarlagt hur det verksamma ämnet paracetamol verkar. Men antagligen minskar läkemedlet effekten av flera olika smärtframkallande ämnen som bildas i kroppen vid skador och inflammationer. Då dämpas smärtan.
Svar på tråden Sprial ska tas bort med bedövning