Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Sprial ska tas bort med bedövning

Vet att tråden inte är på rätt ställe, men ändå

Jag undrar om det är någon som har fått ta ut spiralen med bedövning? Hur gick det till? På vilket sätt blev du bedövad. Hur länge fick du stanna efter? Hade du ont efter?

Många frågor nu när jag väntar på kallelse till Kvinnokliniken. Hoppas någon kan ge svar så jag kan lugna ner mig.

• Svar på tråden Sprial ska tas bort med bedövning
  • Anonym (Orolig)
    Hippoo skrev 2014-04-28 23:17:25 följande:
    bedövning för att ta ut en spiral? varför? det tar 1 sekund från hon drar i tråden, man hinner knappt reagera ju! försök och slappna av, ta två alvedon innan
    Trådarna gick av när den skulle dras ut och den satt få hårt så det gjorde för ont.
  • Anonym (Orolig)

Jag har blivit remiterad av en gynekolog till kvinnokliniken eftersom hon inte kunde få ut den och hon sa att jag skulle bedövas för att det skulle kunna få ut spiralen. Ja jag spände mig och det på grund av att jag lider av svår kropps smärta.

• Anonym (Orolig)
    Blgebo skrev 2014-04-29 20:03:00 följande:
    De kan lägga lokalbedövning i livmodertappen. Det har jag fått inför en provtagning. Det kändes knappt alls när han stack, och när sedan bedövningen tagit, kände jag inte ett dugg. 
    Förmodligen kommer du känna som mensvärk efteråt, och förmodligen kommer du även att blöda lite. 
    Man kan ju också bli sövd, och då får man stanna ngn timme efteråt. 
    Så du menar att det blir ett stick med spruta.......(iiiii)...Ja saken är ju den att jag spänner mig konstant i kroppen för att jag har ont i muskler och leder därför kunde inte barnmorskan få ut det. Har inte haft problem vid tidigare byten av spiral, men har en sort som för det första har fått sitta i ganska länge.
  • Anonym (Orolig)
    Kusin Vitamin skrev 2014-04-29 20:15:50 följande:
    Kan ju berätta hur det gick till också, hon satte en eller om det var två sprutor i livmodertappen, lät asläskigt för spruträdda jag, men som sagt det gick ju snabbt. Sen tog hon nån sorts tång, hittade spiralen och drog ut den, helt smärtfritt.
    Fick du åka hem direkt efter att spiralen var ute. Blödde du mycket och hur länge efter? Kände du obehag av det efteråt?

Du förstår att jag är nervös :( ....därför en massa frågor.
  • Anonym (Orolig)
    Kusin Vitamin skrev 2014-04-29 22:57:14 följande:
    Till TS: ja jag fick åka hem direkt, hade lite som mensvärk men inte mer. Blödde litegrann, var som vanligt dagen efter. Det jobbigaste var att först försökte hon få ut spiralen utan bedövning, det gick INTE... Men det verkar ju som om det redan är bestämt att du ska få bedövning, så det slipper du ju. Det kommer gå fint!
    Jag var för 2 veckor sen och skulle ta ut den, men BM kunde inte få ut så hon sa att jag skulle remitteras till Kvinnokliniken där dom skulle ta ut den med bedövning. Tack för din uppmuntran jag är bara så rädd för nålar.
    Jag hade hoppats att det fanns andra sätt att bedövas med.
  • Anonym (Orolig)
    Kusin Vitamin skrev 2014-04-30 14:10:38 följande:
    Till TS: men om det är sprutan du är mest orolig för så kanske du kan be att de prövar utan bedövning först? Kanske hittar de spiralen på en gång och så slipper du sprutan. smile1.gif
    Hittat har det gjorts redan 1:a gången, men den kom inte ut.
  • Anonym (Orolig)
    Kofot skrev 2014-05-05 20:25:55 följande:
    Jag har aldrig fått bedövning vid uttag av en spiral och det kändes inte. Det gick så fort.
    Det har inte heller behövt vid tidigare byte av spiral, men som jag nu sagt vid flera tillfällen så sitter den som nu är i på ett sätt att den inte lossnade och därför gör jag en frågan om någon haft det likadant. Jag är nog inte den första människan som blivit remiterad för att ta ut en spiral som ej går att dra ut utan att det behövs bedövas eller kanske sövas för att det inte ska göra så ont som det gjorde när BM försökte dra ut den.
  • Anonym (Orolig)
    Monstermamman skrev 2014-05-06 00:01:21 följande:
    När jag skulle ta ut min spiral hittade bm inte trådarna, remiss till kvinnokliniken. Inte heller kk kunde hitta några trådar då de hade åkt upp i livmodern. De "grävde" ett tag men eftersom de var tvungna att gå förbi tappen så gjorde det rejält ont. De såg på ul att spiralen var där inne men inte exakt var. Lösningen var att få remiss igen och att denna gång att ta hjälp av en kamera hitta spiralen, eftersom detta innebar att tappen måste "flyttas" genom att man håller undan den med en "tång" så ville de göra detta under narkos. Här ballade jag ur, narkos är jag livrädd för, smärta är helt ok men sprutor och narkos är hemskt. Det visade sig att det även gick att göra detta på mottagningen men då med lite mer grejer.

Så här skulle det gått till: läkaren (iklädd gröna kläder, vilket gjorde mig väldigt nervös), en sköterska som övervakade min puls (man kunde få högre puls av bedövningen) och två sköterskor till. Vet inte om det var extra många sköterskor för jag tidigare ballat ur vid diskussionen om narkos, är vanligtvis lugn och sansad. De berättade att de skulle bedöva på några ställen på tappen och runt omkring. Bedövningen kunde göra lite ont då den"spränger" innan den värkar. När detta var gjort skulle de hålla undan tappen, kolla med kameran var spiralen låg ich ta bort den. De räknade med 15-30 med bedövningen och innan den värkar och sedan runt den samma tid för det andra. Nu hade jag en väldans tur/skicklig läkare. För innan de satte bedövningen så undersökte han mig och lyckades på något märkligt sätt fånga spiralen. Har aldrig varit så tacksam för en läkare.

inför besöket fick jag hem ett brev med info om vilka mediciner jag skulle ta, om jag minns rätt var det 4st25 mg voltaren och 2 st alvedon. Hoppas att detta kan hjälpa dig ts. Jag var livrädd i för min undersökning och försökte hitta info om detta men det fanns inte så mkt.
    Tack för ditt inlägg. Barnmorskan hittade min spiral direkt första gången jag var och skulle ta ut den, men trådarna gick av. Hon fick även tag på spiralen, men då den satt i för hårt så ville hon inte plåga mig. Jag har redan ont i hela kroppen av kronisk värk vilket gör att jag då spänner nått hemskt. Det var hon som ringde och beställde tid till Kvinnokliniken för att jag skulle få ta ut den med bedövning. Jag fick ingen annan info hur det skulle gå till. Har ännu inte fått någon kallelse och det har gått 3 veckor sen jag var till BM.

Voltaren kommer jag inte kunna ta då jag är överkänslig för starka värk mediciner.

Jag har också försökt söka info, men hittar inte nåt.
  • Anonym (Orolig)
    Monstermamman skrev 2014-05-06 21:00:39 följande:

Kan du inte be att bli sövd? Det är inget roligt att ligga i en gynstol i vanliga fall.
    Jag vet ju inget hur kvinnokliniken tänker göra. Har varit min tanke att sövas, men det tråkiga är att man får ligga flera timmar efteråt kvar.  Jag väntar så jag får kallelsen och sen bestämmer jag mig hur jag gör.
  • Anonym (Orolig)
    Pathfinder skrev 2014-05-06 21:20:12 följande:
    Tar ju bara någon sekund. Visst, det var en obehaglig sekund med en skum och ovanlig smärtkänsla. Men det gick så j'va snabbt att när man väl fattade att "aj, det där kändes!", så var den redan ute och smärtan försvann lika snabbt igen.

Hålla på att lägga tid på bedövning känns bara tramsigt enligt min egen upplevelse.
    Det är inte jag som bestämt bedövning utan det var BM som inte fick ut spiralen som sa att det skulle göras med bedövning.
  • Anonym (Orolig)
    Kusin Vitamin skrev 2014-05-06 21:43:54 följande:
    TS: hoppas du får din kallelse snart så du får det här ur världen! Jag ska hålla en tumme att det går snabbt och smärtfritt! smile1.gif
    Tack för din omtanke. jag hoppas med att det snart är ur världen och man kan slappna av. Glad
  • Anonym (Orolig)
    Pathfinder skrev 2014-05-06 21:47:31 följande:
    Ber om ursäkt. Läste nog din TS lite för snabbt. Det kommer säkert gå jättebra för dig, men förstår att det känns nervöst. smile1.gif

Jag är inte speciellt förtjust i något som har med sjukvården att göra, men det gör min själv oftast ett vansinnigt bra jobb!
    Ursäkten godtagen....lätt hänt att man läser fort och inte får allt med som står. Ja nervös är jag och eftersom jag har sådan värk i kroppen och spänner redan av det så blir det dubbelt så spänt och nervöst.
  • Anonym (Orolig)

Så har jag då varit och fått ta ut spiralen och det gick till som "Monstermamman" beskrev. Lite narkos inte så att jag somnade...... Bedövning av tappen. Tog lite mer tid än det skulle behövt för att läkaren inte hittade spiralen så det blev ultra och efter det söktes den med kamera och till slut hittades den och kunde dras ut.

Vill varna er som har för länge spiralen än angett tid att den kan fastna. Byt när det är dags även om BM på kvinnokliniken säger att man kan ha den längre än det står på broschyren. Aldrig mer spiral säger jag bara.

• Anonym (Orolig)
    Monstermamman skrev 2014-06-24 22:44:35 följande:
    Skönt att den är ute!

Frågan är bara vad man ska ha istället, fler ungar vill jag inte ha!?
    Jag har ingen risk mer att bli med barn.......Glad Åldern är för hög.
    Be din man knipsa sig så blir det inte fler. Det är svårt när det gäller skydd för alla tål inte allt som finns och som med spiral så är det som fel att ha nåt obekant i kroppen.

Tack för omtanken.
  • Anonym (Orolig)
    Monstermamman skrev 2014-06-25 16:31:02 följande:
    Är inte för gammal och har lätt för att bli på smällen, två ungar och två missfall på fyra "försök". Är rädd för att ångra mig om vi gör något knipsande. Tänk om mannen mot all förmodan skulle bli överdrivet barnkär vid 45 års ålder och vill han en sladdis?!

Håller på att försöka övertala mig själv att kopparsiral är ok! Saker borde ju inte kunna fastna/försvinna två gånger!:)
    P-piller, P-stav är ju nåt du kan tänka på.....

Jag hade kopparspiral Gyn-T och den fastnade nu. Hade tidigare en annan kopparspiral och med den blev jag gravid och fick missfall när den skulle dras ut.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (en till) skrev 2014-06-25 17:54:47 följande:
    Ok,  är det för att man låtit spiralen sitta lite längre än de rekommenderade tio (?)  åren som remiss till gyn krävs för att få ut den.   Intressant,  ingen  förklarade det för mig.
    Jag fick inget svar om det var för att jag hade haft den för länge som den satt fast eller vad det berodde på. Dock har jag haft min i 15 år då det sas på Kvinnokliniken att den kunde sitta resten av livet kvar när jag var efter 10 år och ville få ut den. Gyn-T kan sitta i i 10 år. Nu när jag sa att jag hade besvär och ont vid äggstockarna och ville få den bort för jag var rädd för att det skulle bli inflammation så fick inte BM ut den och därför fick jag åka in för att bedövas för att dem skulle kunna dra ut.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (anna) skrev 2014-06-25 19:15:47 följande:
    att ge det före ett ingrepp är ganska vanligt, just för att uppnå max effekt av Paracetamolen så tar du det innan.

TS, min spiral hamnade upp och ned och jag var nära att behöva sövas för att få ut den. Det var riktigt jobbigt och gjorde ont, fick dra ut den med en specialtång och jag fick bäckenbottenbefövning

Usch då så det kan gå med spiral Rynkar på näsan. Jag fick som sagt lätt narkos och tappen bedövad så jag kände inget av ingreppet.
Svar på tråden Sprial ska tas bort med bedövning