Monstermamman skrev 2014-05-06 00:01:21 följande:
När jag skulle ta ut min spiral hittade bm inte trådarna, remiss till kvinnokliniken. Inte heller kk kunde hitta några trådar då de hade åkt upp i livmodern. De "grävde" ett tag men eftersom de var tvungna att gå förbi tappen så gjorde det rejält ont. De såg på ul att spiralen var där inne men inte exakt var. Lösningen var att få remiss igen och att denna gång att ta hjälp av en kamera hitta spiralen, eftersom detta innebar att tappen måste "flyttas" genom att man håller undan den med en "tång" så ville de göra detta under narkos. Här ballade jag ur, narkos är jag livrädd för, smärta är helt ok men sprutor och narkos är hemskt. Det visade sig att det även gick att göra detta på mottagningen men då med lite mer grejer.
Så här skulle det gått till: läkaren (iklädd gröna kläder, vilket gjorde mig väldigt nervös), en sköterska som övervakade min puls (man kunde få högre puls av bedövningen) och två sköterskor till. Vet inte om det var extra många sköterskor för jag tidigare ballat ur vid diskussionen om narkos, är vanligtvis lugn och sansad. De berättade att de skulle bedöva på några ställen på tappen och runt omkring. Bedövningen kunde göra lite ont då den"spränger" innan den värkar. När detta var gjort skulle de hålla undan tappen, kolla med kameran var spiralen låg ich ta bort den. De räknade med 15-30 med bedövningen och innan den värkar och sedan runt den samma tid för det andra. Nu hade jag en väldans tur/skicklig läkare. För innan de satte bedövningen så undersökte han mig och lyckades på något märkligt sätt fånga spiralen. Har aldrig varit så tacksam för en läkare.
inför besöket fick jag hem ett brev med info om vilka mediciner jag skulle ta, om jag minns rätt var det 4st25 mg voltaren och 2 st alvedon. Hoppas att detta kan hjälpa dig ts. Jag var livrädd i för min undersökning och försökte hitta info om detta men det fanns inte så mkt.
Tack för ditt inlägg. Barnmorskan hittade min spiral direkt första gången jag var och skulle ta ut den, men trådarna gick av. Hon fick även tag på spiralen, men då den satt i för hårt så ville hon inte plåga mig. Jag har redan ont i hela kroppen av kronisk värk vilket gör att jag då spänner nått hemskt. Det var hon som ringde och beställde tid till Kvinnokliniken för att jag skulle få ta ut den med bedövning. Jag fick ingen annan info hur det skulle gå till. Har ännu inte fått någon kallelse och det har gått 3 veckor sen jag var till BM.
Voltaren kommer jag inte kunna ta då jag är överkänslig för starka värk mediciner.
Jag har också försökt söka info, men hittar inte nåt.